نقشه نیمروز 21 مهر 99

تحلیل بورس امروز | فردا چه میشود

14:50 - 1400/01/21
دو عامل روی دادوستدهای امروز بازار سایه افکنده بود. خریداران نتوانستند همانند روزبر عرضه‌ها چیره شوند و تقاضاها را تقویت کنند.
تحلیل بورس امروز | فردا چه میشود

دنیای بورس | دو عاملی که در گزارش پیش‌بینی بازار عنوان کردیم، بر معاملات امروز سایه انداخته بود، به نحوی که در نهایت با شدت گرفتن عرضه‌ها نماگر بازار بیش از 17 هزار واحد افت داشت تا امروز نیز نتواند از مقاومت یک میلیون و 600 هزار واحدی عبور کند. با این حال ارزش معاملات خرد امروز همانند روز گذشته به 16 هزار میلیارد تومان رسید تا نشان از پویایی بازار باشد.

سنگینی عرضه‌های امروز در ادامه عرضه های آخر وقت روز گذشته و در سایه کاهش احتمالی نرخ دلار شکل گرفت اما این بار نیز این عرضه ها نتوانست بازار را یکدست قرمزپوش کند. در این میان نماد «خودرو» بیش از دیگر نمادها در کانون توجه بود به گونه که بیش از 3 میلیارد و 300 میلیون سهم از آن دادوستد شد. عمده این معاملات از سوی حقیقی‌ها صورت گرفت و در نهایت نیز با صف خرید به کار خود پایان داد.

با این حجم سنگین از دادوستد، ایران خودرو هم رکورددار بیشترین حجم معاملات بود هم بیشترین ارزش. معاملات سایپا نیز قابل توجه بود به گونه ای که بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون سهام «خساپا» مبادله شد تا به ترتیب رتبه دوم و سوم در بیشترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرده باشد. سایپا نیز در دقایق پایانی دوباره شاهد صف خرید بود تا نشان دهد اقبال عمومی به گروه خودرو همچنان بالاست.

در سوی مقابل نمادهای متعددی در گروه فلزات اساسی، بانکی و محصولات شیمیایی بارها به صف فروش رسیدند و هر بار نیز صف فروش آن‌ها جمع شد. جمع آوری صف فروش‌ها در یک ربع پابانی بازار امروز به اوج خود رسید به نحوی که نمادهای تاثیرگذار همانند «فولاد»، «فملی» و «وبملت» از صف فروش تا نزدیک صفر تابلو بالا آمدند.

در گروه پالایشی نیز همه چیز تحت تاثیر بازگشایی پالایش نفت اصفهان قرار داشت. «شپنا» بعد از افزایش سرمایه، با رشد 11 درصدی بازگشایی شد و تقاضا برای خرید این نماد تاثیرگذار در گروه فرآورده های نفتی تا پایان بازار پابرجا بود. روند مثبت شپنا علاوه بر نمادهای این گروه، به بهبود جو روانی حاکم بر بازار هم کمک کرد.در بازار فرابورس نیز، «وسپهر» با اختلاف قابل توجه رکورددار بیشترین ارزش و حجم معاملات بود به نحوی که بیش از 1440 میلیارد تومان از سهام آن دادوستد شد.

با توجه به افزایش تقاضا در دقایق پایانی، پابرجا ماندن صف خرید در نمادهای مطرحی همانند «خودرو»، افزایش تقاضا در گروه پالایشی و همچنین معامله دلار در نرخ های بالاتر از 30 هزار تومان، می توان انتظار داشت فردا بازار روند بهتری داشته باشد.