نقشه نیمروز 20 مرداد 99

تحلیل بورس امروز | رشد شکننده؟

14:50 - 1400/01/21
اگر چه امروز را بازار با رشد دسته جمعی همراه بود اما در ساعات پایانی بازار، دوباره عرضه ها شدت گرفت. از دید تحلیلگران نباید درباره رکورد مجدد شاخص کل بورس رویاپردازی کرد.
تحلیل بورس امروز | رشد شکننده؟

دنیای بورس | عبور دلار از مرز 30 هزار تومان و تثبیت آن در کانال 31 هزار تومان، سوخت بیشتری برای آتش افزایش قیمت‌ها ایجاد کرده است. صرافی بانک ملی نرخ فروش هر اسکناس دلار را با افزایش 1200 تومانی نسبت به روز گذشته، 31150 تومان اعلام کرد تا برای اولین بار به طور رسمی نرخ دلار از مرز 30 هزار تومان گذر کرده باشد. با عبور قیمت دلار از مقاومت 30 هزار تومانی، بقیه بازارها نیز ساز صعودی کوک کردند به نحوی که هر قطعه سکه طرح جدید به مرز 16 میلیون تومان رسید.

دیگر بازارهای موازی نیز صعودی بودند. در بازار خودرو نیز علی رغم اینکه نرخ رسمی اعلام نمی شود مظنه‌ها صعودی بود و فروشنده‌های بازار مسکن نیز با توجه به رشد ادامه دار قیمت دلار، فعلا از فروش دست کشیده‌اند.با توجه به این مسئله امروز بازار سرمایه نیز لباس سبز بر تن کرد و بعد از مدت‌ها، رشد قابل توجهی به ثبت رساند.

رشد بیش از 55 هزار واحدی شاخص کل از آن جهت حائز اهمیت است که توانست  با حدود 3.6 درصد نوسان مثبت، خود را به مرز کانال یک میلیون و 600 هزار واحد برساند. از سوی دیگر ارزش معاملات از مرز 16 هزار میلیارد تومان هم فراتر رفت تا بار دیگر سهامداران به آینده بازار امیدوار شوند.

معاملات امروز بازار سرمایه، نکات قابل تاملی داشت. طبق انتظار، «دارا یکم» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و بیش از هزار میلیارد تومان از واحدهای آن دادوستد شد. بعد از این صندوريال بانک ملی، فولادمبارکه اصفهان و ایران خودرو در رتبه های بعدی قرار داشتند. اما در بین نمادهایی که بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند، «خودرو» با معامله بییش از یک میلیارد و 600 میلیون سهم جایگاه نخست را ازآن خود کرد.

عمده معاملات این نماد نیز به آخرین دقایق بازار باز می گردد که صف خرید چند صد میلیون سهمی آن عرضه شد. «خساپا» دیگر نماد پربیننده گروه خودرو نیز رتبه چهارم را در بین نمادهای پرمعامله تصاحب کرد. رتبه های دوم و سوم نیز به بانک تجارت و ملت اختصاص داشت.

بازگشایی نمادهای امروز، سرونوشت متفاوتی داشت. پالایش نفت تهران با رشد 30 درصدی باز شد و بانک ملت هم در بازگشایی با رشد قیمت 11 درصدی همراه بود. اما در سوی مقابل اگرچه «حکشتی» با رشد 6 درصدی گشایش یافت اما با حجم بالای عرضه‌ها به سرعت به صف فروش30 میلیون سهمی رسید و دور از انتظار نخواهد بود که فردا نیز روند نزولی خود را ادامه دهد.

معاملات امروز اگرچه با رشد دسته جمعی نمادها همراه بود اما عرضه های سنگین در دقایق پایانی نشان داد همچنان عطش فروش در بازار وجود دارد و نباید درباره رکوردشکنی مجدد شاخص کل در کوتاه مدت رویاپردازی کرد. شاخص در جریان معاملات امروز برای دقایقی به کانال یک میلیون و 600 هزارواحد وارد شد اما با افزایش عرضه ها در نهایت در روی یک میلیون و 597 هزار واحد بسته شد. بازگشایی «شستا» همچنان مهم‌ترین تکانه ای است که فارغ از مسائل سیاسی و اقتصادی، میتواند در روزهای آتی بازار را تحت تاثیر قرار دهد.