نقشه نیمروز 19 مهر 99

تحلیل بورس امروز | خریداران ماندند

14:48 - 1400/01/21
شاخص کل هم وزن امروز پس از نزدیک دو ماه توانست برای سه روز پی در پی مثبت باقی بماند. تحلیل معاملات امروز سهام نمایانگر چه بود.
تحلیل بورس امروز | خریداران ماندند

دنیای بورس | افت و خیز کم رمق بورس، در نهایت با صعود 1143 واحدی شاخص کل به پایان رسید. در روزی که حجم و ارزش معاملات خرد به حدود 8800 میلیارد تومان رسید، دلار در صرافی بانک ملی به نرخ 29950 تومان رسید تا در یک قدمی 30 هزار تومان قرار گیرد و شاخص‌کل هم‌وزن بعد از نزدیک به دو ماه، برای سه روز پی در پی توانست سبزپوش باقی بماند.

در طی بازار امروز، شاخص کل با افت قیمت نمادهای شاخص‌ساز به خصوص در گروه فلزات اساسی، در میانه‌های زمان معاملات افت 6 هزار واحدی را به ثبت رساند، اما با تداوم صف خرید در نمادهای مطرح گروه خودرو، همانند «خودرو» و «خساپا» همچنین افزایش تقاضا در گروه بانکی با وجود اعمال تحریم های جدید، روند بازار بهبود یافت و نهایت دوباره به محدوده مثبت پا گذاشت اما همچنان نتوانسته است اولین مقاومت پیش روی خود را از سر راه بردارد.

نکته قابل تامل دیگر در جریان معاملات امروز، پیشی گرفتن تعداد نمادهای دارای صف خرید نسبت به نمادهای دارای صف فروش بود. کاهش تدریجی صف فروش‌ها می تواند حکایت از پایان روند اصلاحی در بازار سرمایه داشته باشد.

در جریان معاملات امروز نمادهای «وبصادر»، «وتجارت» و «وپارس» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و در نهایت به صف خرید رسیدند. در سوی دیگر «دارا یکم» بار دیگر به بیش از 900 میلیارد تومان مبادله، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. اما در گروه فلزات اساسی اغلب نمادها قرمزپوش بودند. به غیر از «فولاد» و «فملی» که نمادهای مطرح این گروه هستند، دیگر نمادهای پرطرفداری همانند «ارفع»، «فخوز» و «کاوه» تا مرز صف فروش هم عقب نشستند.

بی اطمینانی نسبت به قیمت ارز تا انتخابات آمریکا مهم‌ترین دلیل افت قیمت برخی از نمادهای دلاری در بازار امروز بود. در واقع بسیاری از سهامداران با توجه به تحلیلی که از برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارند، سهام شرکت های مختلف را ارزش گذاری می کنند.

بازار امروز با حاشیه هایی نیز همراه بود. اگرچه قرار بود نماد «شتران» پس از افزایش یرمایه 70 درصدی از محل سود انباشته بازگشایی شود اما معاملات این سهم مورد تایید ناظر بازار قرار نگرفت. همچنین امروز لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده بورس تهران یا فرابورس ایران در شورای نگهبان تایید شد، این مسئله می تواند به بهبود جو روانی حاکم بر بازار کمک کند.