نقشه نیمروز 15 مهر 99

تحلیل بورس امروز | برتری خریداران

14:48 - 1400/01/21
ریسک اختلال در هسته معاملات دامن فرابورس را هم گرفت. در این میان البته بازار پس از کش و قوس امروز بالاخره با برتری خریداران روبه رو شد.
تحلیل بورس امروز | برتری خریداران

دنیای بورس | بعد از مدت ‌ها ریسک اختلال هسته معاملات بر بازار فرابورس سایه گسترانید و این در شرایطی است که نمادهای بورسی روز یکدست سبزی را تجربه کردند. در جریان معاملات امروز شاخص کل با توجه به افزایش تقاضا در کلیت بازار و رشد نمادهای کوچک‌تر، رشد 24525 واحد را تجربه کرد تا دوباره به کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی بازگردد.

اگرچه هم زمان با سردرگمی معاملات فرابورس و در میانه های بازار، عرضه ها شدت گرفت، اما در نهایت روند صعودی شاخص کل با افزایش تقاضا در یک ساعت پایانی، ادامه یافت. در جریان معاملات امروز دو نماد «وتجارت» و «وبصادر» از گروه بانکی بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساندند.

در سوی دیگر بازهم این «دارا یکم» بود که بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند و با رشد 10 درصدی با صف خرید به کار خود پایان داد. پابرجایی صف خرید دو نماد مهم گروه خودرو، افزایش تقاضا در گروه پالایشی، حفظ کف قبلی شاخص کل و در نهایت مثبت شدن شاخص‌کل هم‌وزن امید به روزهای آتی را افزایش داد.

از سوی دیگر افزایش چشمگیر نرخ دلار در صرافی بانک ملی و عبور از مرز 29 هزار تومان، احتمال شکستن مقاومت روانی 30 هزار تومانی را افزایش داد و با توجه به موج تورمی که از این افزایش نرخ ارز انتظار می رود، تقاضا در کل بازار سرمایه افزایش یافت.

با این حال فرابورس امروز دچار اختلالی شد که به گفته دهقان، مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس، مشکل فنی امروز سامانه ، مورد و مشکل جدیدی بوده که در گذشته وجود نداشته است. اگر چه در اوایل بازار دهقان اعلام کرد «حتی ممکن است امروز به نتیجه نرسد» با این حال در اواسط بازار ساعت 11:15 دقیقه زمان شروع سفارش گیری در فرابورس اعلام شد.

با ادامه اختلال در این ساعت، بار دیگر گشایش فرابورس به ساعت 13 موکول شد و در آن زمان نیز فقط چند نماد معامله شده و سفارش گذاری بر روی بقیه نمادها همانند «وسپهر» به زمان دیگری موکول شد.