نقشه نیمروز 12 مهر 99

تحیل بورس امروز | دوباره امیدواری

14:46 - 1400/01/21
امروز درحالی فشار فروش قابل توجه نبود که همچنان نمادهایی در بازار بودند که با صف فروش روبه‌روند. البته کلیات امروز بازار با افزایش 40 هزار واحدی شاخص روبه رو شد.
تحیل بورس امروز | دوباره امیدواری

دنیای بورس | در روزی که شاخص‌کل بیش از 42 هزار واحد افزایش یافت و به میانه های کانال یک میلیون و 500 هزار واحد رسید، بازار ارز و طلا بعد از مدت‌ها افت قیمت را تجربه کردند، دلار در صرافی بانک ملی با چند بار کاهش به مرز 28500 تومان رسید و سکه طلا طرح جدید بار دیگر به کانال 14 میلیون تومان بازگشت.

روند معاملات امروز بازار سرمایه از ابتدا صعودی بود و این بار خبری از نوسان‌ها و افت و خیزهای فراوان نبود، در کلیت بازار نیز فشار فروش قابل توجهی نبود تا بعد از مدت‌ها شاخص‌کل هم‌وزن نیز سبزپوش شود. در جریان معاملات امروز گروه‌های پالایشی، خودرویی و بانکی بیش از بقیه گروه ها مورد توجه قرار گرفتند. در روزی که پالایش نفت تهران به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری درباره افزایش سرمایه متوقف بود، دیگر نمادهای مهم گروه پالایشی نظیر «شپنا» ، «شبندر» و «شبریز» در ابتدای بازار به صف خرید رسیدند و این روند را تا پایان ادامه دادند. در گروه بانکی نیز به غیر از بانک دی و بانک گردشگری، بقیه نمادهای این گروه در سقف قیمتی معامله می شدند.

بیش از همه نیز بانک صادرات در کانون توجه بود با مبادله نزدیک به 900 میلیون سهم رکورددار بیشترین حجم و ارزش معاملات در بورس بود. «خگستر» نیز بعد از نزدیک به دو ماه و اصلاح حدود 65 درصدی امروز متعادل شد و با دادوستد 780 میلیون سهم جزو نمادهایی بود که هم حجم و هم ارزش معامله بالایی داشت.

 بهبود شرایط بازار و ایجاد تعادل در اغلب نمادها در شرایطی است که همچنان بیش از 200 سهم در بازار سرمایه شاهد صف فروش‌های سنگین و طولانی مدت بوده و در این روزها نیز نتوانسته اند طعم تعادل را بچشند. در پایان بازار، ارزش معاملات خرد به حدود 8700 میلیارد تومان رسید که با توجه به برقراری صف خرید در برخی نمادهای لیدر، رقم قابل قبولی است.

اما بهبود شرایط معاملات و سبزپوشی شاخص‌کل فارغ از افزایش تقاضای خرید که از اواخر هفته گذشته آغاز شد، به کاهش حاشیه های سیاسی نیز بازمیگردد. در شرایطی که ترامپ به دلیل ابتلا به کرونا تحت درمان قرار گرفته است، سایه ریسک سیاسی بر روی بازار سرمایه کمرنگ‌تر شده است. از سوی دیگر با اتمام حجت دستگاه قضایی و مجلس با حقوقیهای بورس سهامداران با اطمینان بیشتری دست به خرید می زنند. تداوم این جریان و کاهش وضع قوانین تازه می تواند روند این چند روز بازار سرمایه را تداوم بخشد.