بازار ارز و سکه | پیش بینی امروز قیمت سکه

14:46 - 1400/01/21
قیمت سکه امروز چه روندی را پشت سر می‌گذارد. تحلیلگران چه نظری در این باره دارند.
بازار ارز و سکه | پیش بینی امروز قیمت سکه

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از اقتصادنیوز، شواهد نشان می‌دهد بازار سکه برای افزایش قیمت در روز شنبه راه همواری را ندارد و در صورت همراهی نکردن دلار و اونس نشانه های اصلاح در این بازار جدی است.

از برخی از معامله گران سکه پیش بینی می کنند که به دلیل فاصله گیری بازار از عوامل بنیادی قیمت سکه امروز شنبه 12مهرماه وارد فاز اصلاح شود.

نمودار روند قیمت سکه در هفته گذشته

 قیمت سکه در هفته گذشته رشد پر شتابی داشت. به‌طوری‌که در پایان هفته در مقایسه با دوره مشابه هفته قبل 10 درصد تغییر قیمت ثبت کرد که در بازار از آن به‌عنوان بازدهی یاد می‌کنند.

این رقم برای ربع‌سکه عدد عجیب‌وغریب 30 درصد برآورد می‌شود. در حال حاضر قیمت 4 قطعه ربع‌سکه بهار آزادی بیش از 20 میلیون تومان است. درحالی‌که آخرین قیمت سکه امامی در مرز 15 میلیون تومان عنوان می‌شود. سکه در حالی وارد روزهای میانی مهر می‌شود که بخشی از این مسیر پرشتاب را با تکیه‌بر انتظارات بالاآمده است و عوامل تعیین‌کننده قیمت ذاتی پشتوانه این فلز گران‌بها نبوده‌اند.

پیش‌بینی قیمت سکه در روز شنبه 12 مهر 99

تحلیل گران تأکیددارند: سکه امامی روز پنج‌شنبه افزایش هیجانی عجیبی را پشت سر گذاشت؛ نه قیمت دلار و نه بهای اونس طلا، از افزایش سکه امامی حمایت چندانی نکردند. به همین دلایل به نظر می‌رسد که روز شنبه سکه معاملات خود را باقیمت بسیار پایین‌تری نسبت به‌روز پنج‌شنبه آغاز کند. سکه هم‌چنین به دلیل فاصله گرفتن از ارزش ذاتی نسبت به دلار مستعد افت بیشتری است. درواقع اگر قیمت دلار افت کند، احتمال دارد سکه واکنش زیادی به این کاهش نشان دهد.

واکنش قیمت سکه به نوسان دلار

بااین‌حال، درصورتی‌که دلار هیجان قیمتی خاصی را از خود نشان دهد و افزایشی شود، بعید نیست که سکه بازهم حباب بیشتری بگیرد. درواقع بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به‌جای دلار، برای حفظ ارزش پول خود وارد بازار سکه شوند و به همین دلیل، سکه می‌تواند با تقاضای افراد عادی بیشتری مواجه شود.

مسیر قیمت سکه از کانال اونس جهانی

ماندن اونس طلا بالای مرز هزار و 900 دلار یکی از عواملی است که می‌تواند انتظارات نسبت به آینده سکه را صعودی نگه دارد. بااین‌حال، باید این مساله را هم در نظر گرفت که سکه به قیمت‌هایی رسیده است که عده زیادی را وسوسه می‌کند که از خریدهای پیشین سودگیری کنند. این اتفاق زمانی محتمل‌تر است که کمی جهت انتظارات هم معکوس شود.

حباب سکه چند است؟

در حال حاضر با توجه به قیمت طلای جهانی که در مرز 1900 دلار قرار دارد حتی اگر کامل قیمت دلار تغییر کند بازهم قیمت سکه دارای حباب است. برآوردها نشان می‌دهد حداقل حبابی که قیمت سکه کنونی بر مبنای نرخ دلار بازار و قیمت طلا دارد بیش از یک‌میلیون تومان است. طبیعتاً وقتی بازار حبابی می‌شود برای مدت طولانی نمی‌تواند به این روند ادامه دهد در این حالت یا باید بترکد یا عوامل تعیین‌کننده ارزش ذاتی به حدی افزایش یابند که حباب قیمت صفر شود.

حباب محصول سیاست‌گذاری اقتصادی دولت در ایجاد نقدینگی و انتظارات سرمایه‌گذاران است. نکته مهم در بازار حبابی زمان ترکیدن آن است و چون کسی از این زمان به‌درستی خبردار نمی‌شود تشکیل حباب‌ها موجب جابجایی ثروت کلانی در بین بخش‌های جامعه می‌شود. کسانی که در کف قیمت خریده‌اند و در سقف فروخته‌اند. در مقابل کسانی که در سقف خریده‌اند با ترکید حباب حداقل در کوتاه‌مدت دچار زیان می‌شوند و بخشی از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

استارت تغییر روند قیمت سکه و دلار؟

دنیای‌اقتصاد هم در مطلبی نوشت: آیا مثبت شدن تست کرونای دونالد ترامپ می‌تواند روند بازار ارز و سکه داخلی را تغییر دهد؟ سکه و دلار هفته پراضطرابی را پشت‌سر گذاشتند و هر دو سقف‌های قیمتی تازه‌ای را شکستند؛ با این حال در معاملات پشت خطی روز جمعه، تمایل معامله‌گران برای فروش بالاتر رفته بود. به گفته فعالان، زمانی که اعلام شد تست کرونای رئیس‌جمهور فعلی آمریکا مثبت شده است، عده زیادی از بازیگران سکه شروع به فروش سکه روز شنبه کردند.

در همین راستا بود که قیمت این فلز گرانبها در معاملات پشت خطی انتهای هفته تا ساعت ۴ بعدازظهر حتی تا نزدیکی مرز ۱۴ میلیون تومانی پایین آمد و روی عدد ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار گرفت. در بازار ارز هم، دلار به یکباره از مرز ۳۰ هزار تومانی فاصله گرفت و در مقطع کوتاهی به سوی ابتدای کانال ۲۹ هزار تومانی حرکت کرد. این اتفاقات در شرایطی صورت گرفت که سکه روز پنج‌شنبه در معاملات فردایی تا ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود و در بازار نقدی خرد هم کمتر کسی سکه خود را زیر ۱۵ میلیون تومان عرضه می‌کرد. دلار هم روز پنج‌شنبه فاصله کمی با فتح مرز ۳۰ هزار تومانی داشت.

هیجان در معاملات پشت خطی

بخشی از ریزش بازارها در معاملات پشت خطی روز جمعه هیجانی بوده و ممکن است این روند در روز شنبه ادامه پیدا نکند. به عنوان مثال، زمانی که اعلام شد دونالد ترامپ به کرونا مبتلا شده است، قیمت دلار حتی تا ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان هم افت کرد، ولی خبر اینکه او هیچ علائم حادی از کرونا را از خود نشان نداده است، موجب شد که بار دیگر خریدهای دلار بیشتر شود و عمده معاملات بالای ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان رقم بخورد.  چنین مسائلی باعث می‌شود که اخبار روزهای آینده از کاخ سفید و وضعیت سلامتی ترامپ از اهمیت زیادی برای معامله‌گران برخوردار باشد.

در صورتی که بیماری ترامپ تشدید شود، این تصور را برای معامله‌گران ایجاد خواهد کرد که او برای پیروزی در رقابت‌های ریاست‌جمهوری و ماندن در کاخ سفید، مشکلات بیشتری را پیش رو خواهد داشت. برای معامله‌گران بازار داخلی پیروزی «بایدن» به آن معناست که حداقل در کوتاه‌مدت ممکن است فشارهای تحریمی روی ایران کاهش پیدا کند و احتمال مذاکره و پایین آمدن تنش‌ها بین ایالات‌متحده و ایران هم بالا رود.

دو مساله مهم در بازارها

جدا از خبرهای مربوط به ریاست‌جمهوری آمریکا و بیماری ترامپ، مسائل دیگری هم می‌توانند در هفته جاری وضعیت بازارهای داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهند. اولین موضوع رفتار بازارساز ارزی است؛ آیا مرز ۳۰ هزار تومانی برای بازارساز یک خط قرمز است و در این مرز به خریداران دلار با عرضه زیاد حمله خواهد کرد؟

اگر چنین اتفاقی رخ دهد، فارغ از هر اتفاق دیگری، احتمال افت قیمت‌ها بسیار بالا می‌رود. موضوع دیگر حباب قیمت انواع سکه است. این حباب در نهایت باید به نوعی شکسته شود؛ برای اینکه چنین اتفاقی رخ دهد یا باید قیمت اونس طلا و دلار در بازار داخلی افزایش پیدا کند یا اینکه قیمت سکه در مسیر نزولی قرار بگیرد. ارزش ذاتی سکه از قیمت بازاری فاصله گرفته است و در صورت تغییر انتظارات، احتمال ریزش سکه در شرایط کنونی بیشتر از دلار است.

هفته اضطرابی سکه و دلار

اولین هفته کامل مهرماه، بسیار پر تب و تاب بود؛ قیمت انواع سکه و دلار نوسانات زیادی را تجربه کردند و همه سقف‌های تازه قیمتی را در روز انتهایی هفته به ثبت رساندند. روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۳۳۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۹ هزار و ۹۸۰ تومان رسید. در ساعاتی حتی قیمت‌های بالای مرز ۳۰ هزار تومانی نیز در بازار رقم خورد و در معاملات خرد نیز کمتر معامله‌گری حاضر به فروش دلار زیر مرز یاد شده بود.

با این حال، در معاملات عمده در نهایت دلار ۲۰ قدم پایین تر از مرز ۳۰ هزار تومانی بسته شد و روز جمعه نیز در معاملات پشت خطی، تمایل به فروش دلار بیشتر از خرید بود.  سکه امامی هم در روز آخر هفته نوسانات عجیب و دلهره آوری را پشت‌سرگذاشت.

سکه در معاملات عمده و فردایی به قیمت ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید که ۵۲۰ هزار تومان بیشتر از روز چهارشنبه بود. با این حال در معاملات خرد، بسیاری از فروشندگان حاضر به عرضه سکه زیر مرز ۱۵ میلیون تومان نبودند و سایت «صنف طلا، جواهر، نقره و سکه تهران» قیمت سکه امامی را ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان درج کرد.

بازدهی ربع سکه از سکه تمام سبقت گرفت

ربع سکه و نیم سکه نیز روند افزایشی روزهای پیشین را در روز انتهای هفته ادامه دادند؛ ربع سکه به قیمت ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و نیم سکه با ۲۵۰ هزار تومان افزایش پا به کانال ۸ میلیونی گذاشت و عدد ۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان را در مقابل خود دید.

هر سه نوع سکه پرطرفدار بازار دچار قیمت‌های حبابی شده‌اند و از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته‌اند.  اگر قیمت سکه امامی در معاملات عمده را ملاک قرار دهیم، این فلز گرانبها در هفته گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند وحباب آن به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

با این حال، ربع سکه هم از جهت میزان رشد و هم از جهت حباب بسیار از سکه امامی جلوتر است. ربع سکه در هفته گذشته رشد ۲۷ درصدی را به ثبت رساند. حباب این قطعه طلایی کوچک هم بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

رشد دلار بیش از ۴ درصد

دلار در هفته‌ای که گذشت حدود هزار و ۲۰۰ تومان افزایش قیمت معادل ۴/ ۴ درصد را تجربه کرد، ولی این میزان رشد در مقایسه با دو هفته قبل محدودتر بود و حکایت از کاهش سرعت رشد این ارز می‌داد. شاخص بازار ارز دو هفته پیش نزدیک به ۷ درصد رشد قیمتی را به ثبت رسانده بود. معامله‌گران دلار در مجموع هفته بسیار پراضطراب و هیجانی را پشت‌سر گذاشتند، چراکه از یکسو هراس داشتند که قیمت دلار نزدیک به خط ۳۰ هزار تومانی با عرضه شدید بازارساز مواجه شود و به همین خاطر هم، سعی می‌کردند با احتیاط بیشتری در مقایسه با دو هفته قبل در موقعیت خرید قرار بگیرند.

از سوی دیگر، آنها نگران این بودند که در صورت فروش ارز خود با موج جدیدی از افزایش قیمت مواجه و ناچار شوند که در قیمت‌های بالاتر ارز فروخته شده خود را جایگزین کنند. چنین فضایی باعث می‌شد که گروهی از معامله‌گران بیشتر از آنکه اقدام به خرید و فروش ارز کنند، تماشاچی وقایع بازار باشند. آن‌ها عموما فروشنده نبودند و عموما هم تلاش نمی‌کردند که اقدام به خرید ارز کنند. برای این دسته دو کانال ۲۹ و ۳۰ هزار تومانی اهمیت زیادی داشت. 

به گفته برخی فعالان، این دسته از معامله‌گران حاضر بودند در صورتی که دلار بالای ۳۰ هزار  تومان تثبیت شود، در موقعیت خرید قرار بگیرند و در صورتی که این ارز به زیر ۲۹ هزار تومان برود، فروش‌های خود را افزایش بدهند.  یکی از مهم ترین متغیرهایی که در هفته گذشته موجب شد، دلار نوسانات زیادی را تجربه کند، رفتار هیجانی حواله درهم بود. درهم در هفته گذشته نه تنها بالای مرز ۸ هزار تومانی خود را تثبیت کرد، بلکه در روز آخر هفته به بالای ۸ هزار و ۲۰۰ تومان رفت و در صورتی که روز شنبه بالای این سطح باقی بماند، می‌تواند زمینه ساز ورود دلار در بازار داخلی به دهه چهارم قیمتی شود.