تاثیری که بازار طلا از کرونای ترامپ گرفت

14:46 - 1400/01/21
در پایان هفته کاری بازار طلا با بی تفاوتی نسبت به اتفاقات پیرامونی به کانال ۱۸۰۰ برگشت.
تاثیری که بازار طلا از کرونای ترامپ گرفت

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از اقتصادنیوز، ماه گذشته نرخ بیکاری ماه اوت منتشر و بسیار بهتر از انتظارات اعلام شد. در ماه قبل ژوئیه نرخ بیکاری 10.2 درصد بود و پیش‌بینی‌ می‌شد به که در ماه اوت به 9.8 درصد برسد. اما با انتشار نرخ بیکاری 8.4 درصدی ماه اوت  که از انتظارات و پیش‌بینی‌ها بسیار پایین‌تر بود، بازار طلا غافلگیر شد و نزدیک به 40 دلار سقوط کرد. این ماه نیز نرخ بیکاری  بیشتر از انتظارات کاهش یافت اما بازار طلا واکنش بسیار اندکی داشت.

بهبود نرخ بیکاری حال بازار‌ها را خوب نکرد

آخرین روز بازار ابتدا قیمت اونس ریزشی شد و از 1905 دلار روز پنجشنبه به 1890 دلار کاهش یافت. در همین حین در ساعت 8:30 صبح به وقت تهران، با انتشار توئیت ترامپ مبنی بر مبتلا شدن وی و همسرش، قیمت اونس در کمتر از 2 ساعت به 1917 دلار رسید. تا قبل از انتشار داده‌های اشتغال آمریکا قیمت فلز زرین بین 1905 و 1910 دلار در نوسان بود.

در نهایت آماری که بازار‌ها از آغاز هفته بسیار انتظار آن‌را می‌کشیدند منتشر شد، اما بازار واکنشی نشان نداد. تا 30 دقیقه بعد از انتشار امار بیکاری بازار به نوسان عادی خود بین همان 1905 تا 1910 ادامه داد. در نهایت اما با پایان کار بازار، قیمت اونس در کانال 1800 بسته شد. قیمت اونس در روز یکشنبه با 0.3 دلار کاهش قیمت برروی 1898.8 دلار قرار گرفت.

ویروس در کاخ سفید

بنظر می‌رسید که کرونا در کاخ سفید، آمار بیکاری را در حاشیه قرار داد و فکر فروش را از سر سرمایه‌گذاران بیرون کرد. به عبارتی دیگر نااطمینانی اقتصادی حاصل از خبر ابتلا رئیس جمهور آمریکا که 24 ساعته توسط سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا تحت مراقبت است، بسیاری را به خرید و سپس عدم فروش طلای خود سوق داد.

عدم سقوط طلا به‌نظر می‌آید اکنون می‌تواند حاصل  ناامیدی سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران نسبت به آینده نبرد جهان با کرونا باشد. اما همچنین  وجه دیگر خبر کرونا ترامپ پیامد تاثیر ویروس بر مردی است  که 74 سال سن دارد و وضعیت سلامتش به کلی نامعلومی دارد است. تهدیدات جانی برای رئیس جمهور به طور کلی برای اقتصاد و سیستم نظامی بسیار  بی‌ثبات‌کننده  است و هنگامی که تنش‌های سیاسی فراوانی وجود دارد  این بی‌ثباتی‌ها اهمیت دوچندانی برای سرمایه گذاران پیدا می‌کنند. 

بی‌شک هفته آینده همه چیز در مورد مشاهده چگونگی پیشرفت بیماری ترامپ و اینکه آیا احتمال دارد دولت بتواند محرک مالی اضافی را تأیید کند، خواهد بود. به گفته پیتر هوک از کیتکو «اگر رئیس جمهور واقعاً بیمار شود، انتظار می‌رود که این برای فلز گران‌بها بسیار مثبت باشد زیرا عدم اطمینان از  آینده فعالیت بدون ترامپ سرمایه‌گذاران را به سمت طلا و نقره سرازیر خواهد کرد.»