نقشه نیمروز 8 مهر 99

تحلیل بورس امروز | پیش بینی هفته آینده

14:46 - 1400/01/21
دماسنج بورس در حالی که در پایان هفته رشد 10 هزار واحدی را ثبت کرد که به نظر امیدوار است هفته آینده دوباره مسیر جدیدی را آغاز کند.
تحلیل بورس امروز | پیش بینی هفته آینده

دنیای بورس | افت و خیز قابل توجه شاخص کل در نهایت با رشد 10 هزار واحدی آن به اتمام رسید تا هم دماسنج بورس بار دیگر کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی را پس بگیرد و هم سهامداران با دغدغه کمتری به تعطیلات دو روزه بروند.

در ابتدای معاملات امروز و با توجه به حجم تقاضای قابل توجهی که در دوره پیش گشایش ثبت شد، بازار با رشد شاخص‌کل کار خود را آغاز کرد و با شروع معاملات، دماسنج بازار با صعود 9 هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی شد.

اما در ادامه و طبق رویه این چند وقت، موج عرضه‌ها باعث شد بازار راه رفته را به سرعت برگردد و با فشار فروشی که روی نمادهای مهم بازار ایجاد شد، شاخص کل دوباره از کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی پایین آمده و حتی نزدیک به 4 هزار واحد افت را نیز به ثبت رساند. در شرایطی که سهامداران گمان می کردند دوباره بازار به سمت قفل شدن در صف فروش‌ها پیش می رود، اما خریدهای حمایتی در نمادهای مهمی همانند «شپنا» و «وبصادر» و همچنین ادامه معاملات «خودرو» در محدوده مثبت باعث روند بازار دوباره به سمت سبزپوشی حرکت کند.

صف فروش سنگین «شپنا» با خرید سنگین حقوقی‌ها برچیده شد و این خریدها تا پایان بازار ادامه داشت. در معاملات امروز حدود 197 میلیون سهم پالایشگاه نفت اصفهان توسط حقوقی‌ها خریده شد و در نهایت آخرین معاملات این نماد، در محدوده مثبت انجام شد. با معامله 854 میلیارد تومانی، «شپنا» رکورددار بیشترین ارزش معاملات بود. در کنار جو مثبتی که «شپنا» در گروه پالایشی ایجاد کرد نباید از جو مثبت «خودرو» هم غافل شویم.

حتی در زمانی که بازار به سمت صف فروش شدن پیش میرفت، جو حاکم بر معاملات ایران خودرو مثبت بود و در نهایت همین جو باعث شد «خودرو» با صف خرید قابل توجه به کار خود پایان دهد. همین جو مثبت «خساپا» را نیز به سمت تعادل کشاند و با جمع شدن صف فروش آن، در پایان بازار به محدوده مثبت پا گذاشت. در کنار این دو نماد که با معامله بیش از یک میلیارد سهم، رکورددار بیشترین حجم معاملات بودند، بیش از یک میلیارد سهم از بانک صادرات نیز دادوستد شد.

حجم و ارزش بالای معاملات بانک صادرات از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم صف فروش سنگین این نماد در اوایل بازار با حمایت حقوقی‌ها برچیده شد و در نهایت به محدوده صفر تابلو بازگشت.  شیوه حمایتی که به خصوص در دو روز اخیر شاهد بودیم، میتواند سهامداران را به بازگشت بازار به مدار مثبت امیدوار کند چرا که خریدها اغلب در کف قیمتی انجام شده و با تداوم حمایت‌ها تا پایان بازار، نقدشوندگی نمادهای مهم حفظ شده است.

در آخرین روز کاری این هفته ارزش معاملات خرد امروز به بیش از 8700 میلیارد تومان رسید، نرخ دلار در صرافی بانک ملی 28600 تومان اعلام شده و هر قطعه سکه تمام وارد کانال 14 میلیون تومان شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت از این گفت که دولت از بورس حمایت نمی کند ولی وظیفه دارد از آن صیانت و مراقبت کند. اینکه دیگر دولتمردان از بورس حمایت قاطع نکرده و مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس نمی کنند، می شود به فال نیک گرفت. گمانه‌زنی هایی که درباره شروع فعالیت بازارگردان‌ها بر روی نمادهای خاص هم مطرح شده و روی تابلوی معاملات نیز نمایان شده است، نوید این را می دهد که هفته آینده بازار متعادلی داشته باشیم.