نقشه نیمروز  5 مهر 99

تحلیل بورس امروز | موج ادامه‌دار عرضه‌ها

14:43 - 1400/01/21
موج عرضه ها همچنان اجازه خودنمایی به خریداران نمی‌دهد. چرا عرضه‌ها همچنان بر بازار مسئولی است. آیا میتوان به خودنمایی دوباره خریداران امیدوار بود.
تحلیل بورس امروز | موج ادامه‌دار عرضه‌ها

دنیای بورس | معاملات امروز بازار سرمایه تحت تاثیر قانونی بود که نوسان گیری روزانه را ممنوع می کرد. طبق اعلام مدیر عملیات بورس تهران از شنبه 5 مهر تا اطلاع ثانونی، زمان سپرده شدن سهام از T+0 به T+1 تغییر پیدا کرد. در نتیجه این موضوع فروش سهامی که در همان روز خریداری شده است، امکان پذیر نیست. بعد از ممنوعیت انجام معاملات الگوریتمی این  دومین تغییر مهم در روزهای اخیر است که بر تعداد و شیوه انجام معاملات تاثیر می گذارد.

به گفته سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، محدودیت یک روزه فروش سهام برای نوسانگیر اعتباری، در برابر سهامداری که پول نقد برای معاملات سهام به بازار سرازیر می کند، چیزی نیست جز احترام به مردم و اعتماد آنها که به دنبال نقدشوندگی و حمایت مستمر حقوقی‌های بازارگردان هستند.

با این حال و طبق آن چه در پیش بینی بازار امروز ذکر کردیم، موج عرضه ها بعد از شروع معاملات باعث شد بسیاری از نمادها از محدوده مثبت دوباره به محدوده منفی و حتی صف فروش برسند. در روزی که حجم و ارزش معاملات افت محسوسی داشت (نمی توان با قطعیت این موضوع را به ممنوعیت نوسانگیری مربوط دانست) گروه فلزات اساسی به نمایندگی «فملی» و «فولاد» بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند و این بار «دارایکم» به رتبه چهارم تنزل پیدا کرده و خبری هم از «شپنا» در میان رتبه های برتر نبود.

در سوی دیگر «خودرو» و «وبملت» بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساندند، با این تفاوت که ایران خودرو در نیمه دوم بازار در صف فروش قرار داشت، ولی معاملات بانک ملت در سقف قیمتی دنبال می‌شد.

در پایان معاملات امروز، شاخص‌کل رشد 0.25 درصدی داشت ولی شاخص‌کل هم‌وزن افت 0.22 درصدی را تجربه کرد تا بار دیگر جهت حرکت این دو شاخص مهم، متفاوت شود. بازگشایی نماد «شستا» امروز نیز انجام نشد اما زیرمجموعه های هلدینگ سرمایه گذاری تامین اجتماعی همانند «تاپیکو»، «تاصیکو»، «سیتا» و «صبا» یا صف خرید داشتند یا در سقف قیمتی خود معامله می‌شدند و در نتیجه می‌تواند به بازگشایی روحیه بخش شستا و همچنین حمایت این هلدینگ از زیرمجموعه‌هایش امیدوار شد. 

اما در بازار آزاد همچنان دلار می تازد و به کانال 29 هزار تومان نیز وارد شده است. صرافی بانک ملی نیز نرخ فروش هر اسکناس دلار را با 750 تومان افزایش به 28550 تومان رساند. از اواسط تیر امسال تاکنون نرخ دلار حدود 30 درصد افزایش یافته است و این در حالی است که شاخص  بدون تغییر نسبت به آن زمان در محدوده کانال یک میلیون و 600 هزار واحد در نوسان است.