نقشه نیمروز یک مهر 99

تحلیل بورس امروز | نشانه‌های امیدواری

14:41 - 1400/01/21
با تثبیت ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه و اخبار مربوط به آغاز بازارگردانی شرکت ها در فرابورس، امیدواری ها به رونق بازار سهام قوت گرفت.
تحلیل بورس امروز | نشانه‌های امیدواری

دنیای بورس | حجم بالای عرضه‌ها در جریان معاملات امروز بار دیگر باعث افت شاخص‌کل شد به گونه‌ای که با افت نزدیک به 14 هزار واحد، شاخص کل به مرز یک میلیون و 581 هزار واحد عقب نشینی کرد. با این حال نکته قابل تامل حجم بالای معاملات بود. افزایش حجم و ارزش معاملات در روز جاری نشان از خریدهای حمایتی هم از سوی حقوقی‌ها و هم از سوی حقیقی‌ها بود.

در جریان معاملات امروز بیش از 2 میلیارد و 200 میلیون سهم از شرکت ایران خودرو دادو ستد شد و هر بار این سهم به مرز صف فروش می رسید، با خریدهایی که اغلب توسط حقیقی‌ها انجام میشد، بار دیگر روند معاملات آن متعادل می شد.

 در سوی دیگر بیش از یک میلیارد سهم از  دو نماد «وبملت» و «وتجارت» معامله شد تا همانند روزهای گذشته، گروه بانکی نیز نماینده‌ای در لیست نمادها با بیشترین حجم معامله داشته باشد. افزایش تقاضا در دقایق پایانی باعث شد بانک ملت تا مرز صف خرید هم بالا بیاید.

 البته نباید از اخبار مثبت بانک ملت هم غافل شد. به گفته مدیرعامل «وبملت» و با تایید بانک مرکزی سرمایه نظارتی (سرمایه پایه نافذ) بانک ملت 240 درصد افزایش یافت. این مسئله باعث می شود بانک ملت بتواند تسهیلات بیشتری به مشتریان بدهد و در عین حال در پروژه های عمرانی  تولیدی بزرگ‌تر مشارکت کند.

نکته جالب توجه دیگر صعود شاخص‌کل فرابورس است. با انتشار خبر الزامی شدن بازارگردانی در نمادهای فرابورسی از 15 مهر، جو مثبتی در این بازار ایجاد شد و بسیاری از نمادهای مهم فرابورس همانند «آریا»، «دی»، «صبا» و ... به صف خرید رسیدند تا در روزی که بورس نزولی بود، فرابورس خودی نشان داده و رشد حدود 0.6 درصدی به ثبت برساند.

رشد شاخص‌کل فرابورس و «رنج مثبت» در دقایق پایانی بازار که منجر به جمع شدن صف فروش نمادهای تاثیرگذاری همانند «خودرو» و مثبت شدن معاملات «فولاد» شد، می تواند دماسنج بازار را در معاملات فردا سبزپوش کند.

با این حال همچنان توقف «شستا» دغدغه اصلی سهامداران است چرا که با توجه به مقیاس بزرگ این شرکت، روند شاخص‌کل را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال کسب سود 845 میلیارد تومانی از محل فروش سهام بانک ملت و همچنین پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس دو نکته مثبتی است که می تواند جو بازگشایی نماد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی را بهبود بخشد.

در پایان بازار ارزش معاملات خرد به بیش از 12 هزار میلیارد تومان رسید و با تثبیت قابلیت نقدشوندگی در بازار سرمایه، می تواند به بهبود شرایط امیدوار بود.