نظرسنجی « دنیای بورس »

پیش بینی بورس هفته | پایان تخلیه هیجان سهام؟

14:37 - 1400/01/21
هفته پایانی شهریور در حالی آغاز میشود که بیشتر کارشناسان و فعالان بازار سرمایه رویکرد متفاوتی را برای هفته جاری پیش بینی کرده اند.
پیش بینی بورس هفته | پایان تخلیه هیجان سهام؟

دنیای بورس | بورس تهران هفته گذشته را با نوسانات زیادی به پایان رساند.نوساناتی که در نهایت  به افت 4 درصدی شاخص کل منتهی شد تا نماگر این بازار در سطح یک میلیون و 550 هزار واحدی  قرار گیرد.

معاملات بورس تهران طی هفته گذشته در نهایت با ایجاد آرامش نسبی در معاملات روز چهارشنبه به پایان رسید.جایی که غالب سهامداران و کارشناسان شرکت کننده در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس»نقطه بازگشت آرامش و تعادل به بازار ارزیابی می کنند و بر این اساس معتقدند روند قیمت عمومی سهام در هفته جاری صعودی خواهد بود.

کارشناسان چه پیش بینی از بازار دارند؟

صعودی: 74 درصد کارشناسان حاضر در نظر سنجی روند عمومی قیمت سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی می کنند.این دسته از کارشناسان معتقدند قیمت بیشتر سهام طی هفته های اخیر به طور میانگین اصلاح 20 تا 30 درصدی را تجربه کرده است و سهام نزد اهالی بازار جذاب شده است.روندی که در معاملات روز چهارشنبه بورس نیزدر تخلیه هیجان فروش و ایجاد تعادل در بازار دیده شد.این جذابیت ناشی از عوامل اثر گذار بر قیمت عمومی سهام است.افزایش تورم ، سطوح نرخ دلار و رشد قیمت ها در بازارهای های جهانی(همچنین چشم انداز افزایشی این بازارها به خصوص در مورد فلزات پایه )حلقه های حمایت از ورود نقدینگی مجدد به بورس در سطوح جذاب قیمت کنونی است.

گزارش های ماهانه و شش ماهه عملکرد شرکت ها نیز مهر تایید دیگری بر دلایل حمایت این عوامل خواهد بود.از سوی دیگر قوانین جدید اتخاذ شده از سوی مقام ناظر نیز اقداماتی مناسب ارزیابی می شوند که می تواند به ورود مجدد نقدینگی به بازارجسارت ببخشد و با افزایش تقاضا زمینه بازگشت بورس را فراهم کند.

کم نوسان: 26 درصد از کارشناسان مزبور روند شاخص کل را کم نوسان ارزیابی کرده اند.به اعتقاد این افراد بورس بازان با افت یکباره قیمت عمومی سهام و تصمیمات نادرست مقام ناظر در یک ماه گذشته اعتماد خود را از دست داده اند.این افت اعتماد را اقدامات دیگر مقاطم ناظر بازار نیز تشدید کرده است (به طور مثال اعلام محدودیت در سمت فروش برای حقوقی ها).

در خواست و الزام حقوقی ها  به خرید سهام در برخی روزها به اهالی بازار این سیگنال را داد که اوضاع بورس اصلا مناسب نیست و برخی به این نتیجه رسیدند بهتر است فرار را بر قرار ترجیح دهند.معامله گرانی نیز که در بازار مانده اند احتمالا بعد از نوسان مثبت یک یا دو روزه در صف فروش قرار بگیرند.افراد قدیمی تر بازار نیز احتمالا نظاره گر روند معاملات باشند .در مجموع به نظر می رسد کم کم رفتارهای گله ای و توده ای از بازار رخت بر بنند و توجه به مسائل بنیادی بیشتر مدنظر قرار گیرد.بر همین اساس به احتمال زیاد فعلا از صعود شارپ در بازار خبری نباشد و معاملات سهام در یک روند متعادل حرکت کنند.

سهامداران چه پیش بینی از بازار دارند؟

صعودی: 63  درصد از سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی روند شاخص کل طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.این سهامداران معتقدند رسیدن قیمت ها بعد از اصلاح نسبتا قابل توجه اخیر موج مثبتی از تقاضا در بازار ایجاد می کند و به تدریج پول های خارج شده را به بورس باز می گرداند.اقدامات مناسب از سوی مقام ناظر ، جذابیت قیمت ها با توجه به نرخ دلار در سامانه نیما ،نرخ فروش محصولات ،گزارش های عملکرد ماهانه و شش ماهه شرکت ها مواردی هستند که موجب تقویت احتمال بازگشت قیمت سهام به مدار صعودی خواهد شد.از این رو سهامداران برای جانماندن از این مسیر صعودی نقدینگی را وارد معاملات می کنند و بر این اساس نیز بازار طی هفته جاری همچنان صعودی خواهد بود.

کم نوسان: 24  درصد از سهامدارن مزبور معتقدند روند شاخص کل طی این هفته کم نوسان خواهد بود. تقابل جذابیت سهام در سطوح قیمتی فعلی و نگرانی ها از ریزش مجدد قیمت ها در نهایت روند کم نوسانی پیش پای بازار قرار خواهد داد.به هر ترتیب نبود سیگنال قوی و قدرتمند در شرایط کنونی و روند نزولی اخیرقیمت ها موجب احتیاط سهامداران خواهد شد.از این رو در این شرایط قیمت ها در یک روند کم نوسان حرکت خواهند کرد.

نزولی: 13 درصد از سهامداران حاضر در نظر سنجی روند شاخص کل طی معاملات این هفته را نزولی ارزیابی کرده اند. نگرانی های ناشی از تجربه نزول قیمتی اخیر موجب تشدید صفوف عرضه در بازار و ریزش قیمت سهام خواهد شد.