منحنی بازدهی اوراق دولتی ۱۷ شهریور + نمودار

14:37 - 1400/01/21
 پس از ریزش حدود ۴۰ هزار واحدی بورس تهران سریع واکنش در بازار اوراق دولتی رخ داد.در این بازار هم نرخ سود اوراق دولتی در سررسیدهای کوتاه مدت نیم واحد درصد کاهش یافت.
منحنی بازدهی اوراق دولتی ۱۷ شهریور + نمودار

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصاد نیوز  نوشت: در هفته اخیر بازار ثانویه کاملا با شاخص بورس همبستگی داشته است،در روزهای صعود بورس،نرخ بازدهی این بازار نیز به سمت اعداد بالاتر حرکت کرده و در روزهای نزولی نرخ به‌سوی سطح پایین‌تر میل کرده است.

بازار اوراق ثانویه به جهت آنکه امکان معامله برای اوراق دولتی در سررسیدهای مختلف را فراهم کرده است قطب نمایی برای تشخیص جهت انتظارات به‌حساب می‌آید.

در روزهای گذشته با مثبت شدن بورس این منحنی صعودی و به‌صورت مسطح بود  اما پس از حدود یک هفته حالت نمودار نیز تغییر کرد تا نشان دهد در محیط فعلی بازدهی بورس سیگنال برای افزایش انتظار بازدهی در سایر بازارها است.در مقابل حرکت بورس در مدار طبیعی می‌تواند به تطبیق انتظارات با بازدهی موجود در سایر بازارها کمک کند.

حسگر نرخ بازدهی آینده

منحنی بازدهی اوراق ، نموداری است که نرخ بازده اوراق باکیفیت اعتباری یکسان را با سررسید‌های کوتاه‌مدت (چندماهه)، میان‌مدت (چندساله) و بلند‌مدت (بیش از ۵ ساله) نشان می‌دهد.در بازار اوراق دولتی اسناد خزانه دادوستد می‌شود.این اسناد از ابزارهای مالی با ماهیت بدهی بوده که بدون کوپن سود منتشر می‌شود و هدف اصلی آن، تأمین کسری بودجه دولت‌هاست. اسناد خزانه اصلی‌ترین ابزار بازار پول جهت اعمال سیاست‌های پولی است.

 این اوراق در فرا بورس معامله می‌شوند بدون کوپن هستند. اوراق بدون کوپن اوراقی هستند که نرخ سود ثابت ندارند. خریداران این اوراق تنها از تفاوت قیمت خرید و ارزش اسمی آن در سر‌رسید سود خواهند کرد. دارندگان این اوراق در تاریخ سررسید وجه نقدی معادل مبلغ اسمی، از دولت دریافت می‌کنند.

این بازار در شرایطی که عدم قطعیت‌ها بالا می‌رود پناهگاه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حقوقی‌ها نیز به‌حساب می‌آید زیرا نرخ ریسک آن به‌واسطه نکول و پرداخت نشدن تعهدات تقریباً صفر است