نقشه نیمروز 18 شهریور 99

تحلیل بورس امروز | سناریوهای فردا

14:37 - 1400/01/21
چه سناریویی برای بازار باید از فردا شکل بگیرد و اتفاق بیفتد تا از شدت روند نزولی کاهش شاخص کاسته شود.
تحلیل بورس امروز | سناریوهای فردا

دنیای بورس | رکورد کم معامله ترین روز بازار سرمایه در سال 99 شکسته شد و امروز فقط 2250 میلیارد تومان سهام دادوستد شد. از دوره پیش گشایش صفوف فروش طولانی تشکیل شد و تا پایان بازار نیز ادامه داشت. با تثبیت صف‌های فروش تا پایان بازار، شاخص‌کل بیش از 37 هزار واحد افت داشته و حمایت یک میلیون و 600 هزار واحدی را نیز از دست داد. افت 2.3 درصدی شاخص کل در شرایطی است که شاخص هم وزن حدود یک درصد کاهش داشت، تفاوت میزان افت شاخص‌ها نیز به این موضوع برمیگردد که اغلب حجم مبنای نمادهای کوچک‌تر پر نشده و قیمت پایانی بسیاری از آن‌ها در محدوده نیم تا 1.5 درصد کاهش داشته است.

افت قابل توجه ارزش معاملات نیز به بسته ماندن نمادهادی «شستا»، «خودرو» و گروه پالایشی باز می گردد. در واقع بسیاری از سهمداران منتظر بودند با بازگشایی نماد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و با توجه به اینکه در زمان بازگشایی محدودیت نوسان نیز نخواهد داشت، با خارج شدن فروشندگان عجول معاملات این سهم به سمت تعادل نزدیک شده و با توجه به اینکه «شستا» و «خودرو» نمادهای لیدر بازار به حساب می آیند، کلیت بازار نیز متعادل شود. با این حال این امر محقق نشد تا بازار سوت و کورترین روز خود را در سال جاری پشت سر گذاشته باشد.

اگر بازگشایی این نمادها در آخرین روز کاری این هفته محقق شود، بازار میتواند تکان خورده و حجم معاملات بالا رود، اما اگر شرایط فردا همانند این دو روز اخیر باشد، حتی ممکن است حجم معاملات کمتر از امروز شود. تشکیل صف‌های فروش در بورس در شرایطی بود که صف خرید دلار به نرخ صرافی بانک ملی، در همه شهرها خودنمایی می کند و دیگر بازارها نیز روند صعودی خود را ادامه می دهند.