نظرسنجی « دنیای بورس »

پیش بینی بورس هفته | بورس بازان محتاط میشوند

14:35 - 1400/01/21
نتایج این هفته نظرسنجی ها از بازار سهام نشان میدهد که بورس بازان به احتمال قوی در این هفته جانب احتیاط را همچنان رعایت میکنند.
پیش بینی بورس هفته | بورس بازان محتاط میشوند

دنیای بورس | معاملات بازار سهام کشور در هفته نیمه تعطیل گذشته با افت بیش از 3 درصدی شاخص کل مواجه شد.در حالی که بسیاری از کارشناسان و اهالی بازار انتظار چنین افتی را نداشتند اما تشکیل صفوف فروش در عمده سهام شرکت ها بازار را به سوی نزول قیمت ها پیش برد و نقدینگی قابل توجهی از بازار خارج شد.

با وجود نزول قیمت ها در هفته اخیر اما عمده کارشناسان و سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی این هفته «دنیای بورس» معتقدند این روند نزولی در روزهای معاملاتی پیش رو پایان می یابد و روندی متعادل و صعودی را تجربه خواهند کرد.بر این اساس غالب کارشناسان روند بازار در هفته جاری را کم نوسان و متعادل پیش بینی کرده اند اما در مجموع سهامداران نسبت به کارشناسان بدبین تر بوده اند و درصد بیشتری از آن ها نسبت به کارشناسان انتظار تداوم حرکت قیمت ها در مسیر نزولی دارند.

کارشناسان چه نظری دارند؟

الف) صعودی: 40درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی این هفته دنیای بورس روند شاخص سهام را صعودی ارزیابی کرده اند.این کارشناسان معتقدند طی این دو هفته گذشته قیمت در بیشتر سهام اصلاح جدی را تجربه کرده است و با رسیدن به این سطوح، قیمت نزد سهامداران جذابیت پیدا کرده است.این جذابیت قیمتی را چندین عامل بنیادی حمایت می کند.

نرخ دلار در سامانه نیما با حرکت در مسیر افزایشی همچنان از معاملات سهام صادرات محور حمایت می کند.از سوی دیگر قیمت در بازارهای جهانی به ویژه فلزات پایه از جمله فولاد ، مس و روی.. در سطوح بالایی قرار دارند و با توجه به اینکه فعلا مانعی برای تداوم سطوح فعلی در کوتاه مدت وجود ندارد و اتفاقا با خبر پیشرفت در تولید واکسن کرونا و نزدیک شدن به پایان دوران رکود رونق در معاملات این بازارها بسیار محتمل است.

صحبت هایی مبنی بر حمایت حقوقی ها از بازار نیز در این میان موثر است و در مواردی نیز مقام ناظر در صدد جبران اقدامات هیجان زا در بازار بوده است که این امر در اعتماد بخشی به اهالی بازار بسیار مهم است.بر این اساس  به نظر می رسد شاخص کل در این هفته روند صعودی خود را از سر بگیرد.

ب) کم نوسان: 44 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام در هفته جاری روند کم نوسان  و متعادلی را تجربه خواهد کرد.این کارشناسان می گویند: یکی از موضوعاتی که حالا بازار سهام با آن دست و پنجه نرم می کند از بین رفتن اعتماد به تصمیم گیری بخش اجرایی و مقام ناظر بازار سرمایه است.جایی که در طول چند هفته اخیر انتشار یکباره یک خبر  و سپس تکذیب آن و بعد هم تکذیب آن تکذبیه هراس را به سهامداران منتقل کرد.

جایی که مقام اجرایی خود را وارد تحلیل های نموداری شاخص کرد و در اقدامی اعجاب بر انگیر حتی یک کف نیز برای آن شناسایی کرد .این موارد به سهامداران این سیگنال را داد که کار بورس بسیار خراب است.هرچند در ادامه بررسی بسیاری از سهام با توجه به عوامل اثرگذار بر بازار نشان داد بسیاری از سهام در چنین قیمت هایی ارزنده است .با این حال جلب اعتماد  بورس بازان کار ساده ای نخواهد بود و یک شبه اتفاق نخواهد افتاد.

بر این اساس این اعتماد از دست رفته و تجربه این روزها تقاضا را بسیار محتاط خواهد کرد و سطوح مناسب قیمتی نیز مانع کاهش فشار فروش در بسیاری از نمادها خواهد شد .این روند در طی هفته جاری ادامه می یابد تا زمانی که نقدینگی جسورتری وارد بازار شود. . انتظار برای رصد گزارش عملکرد شش ماهه شرکت ها به خصوص در مورد پیشتازان دوره رونق اخیر، نیز امر مهمی در روند کم نوسان قیمت ها خواهد بود.

ج) نزولی: 16 در صد از تحلیلگران حاضر در بازار روند شاخص کل را نزولی پیش بینی کرده اند. در حالی که بسیاری از تحلیل ها عنوان می کنند عوامل حمایتی پتانسیل حمایت از بورس را در مسیر صعودی دارند با این  همه باید توجه داشت هنوز هم بسیاری از سهامداران به دلیل هراس از آینده بازار بعد از تجربه روزهای نزولی با اولین فرصت شناسایی سود در صدد خروج از بازار خواهند بود.ضمن اینکه نزدیک شدن به پایان شهریورماه به طور سنتی بازار را  با یک فشار فروش مواجه خواهد کرد.ارزش معاملات نیز به طور محسوسی کاهش یافته است و این امر احتمال بازیابی بازار در کوتاه مدت را تحت الشعاع قرار داده است و بر این اساس احتمالا بازار در روزهای آتی مجددا در مسیر نزولی حرکت کند.

 سهامداران چه نظری دارند؟

الف) صعودی: 36 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی روند نماگر اصلی بازار سهام را صعودی ارزیابی کرده اند.این سهامداران معتقدند بعد از اصلاح اخیر قیمت ها  و تحت تاثیر این موضوع شاهد ورود مجدد نقدینگی به معاملات سهام تحت تاثیر سطوح قیمتی جذاب خواهیم بود.این موضوع منجر به بازگشت روند قیمت ها خواهد شد.علاوه بر این، گزارش های عملکرد مرداد ماه بسیاری از شرکت ها مطلوب ارزیابی می شود.

این امر در تشکیل تقاضای جدید در سطوح قیمتی فعلی نقش مهمی خواهد داشت .نرخ دلار ، قیمت فروش محصولات شرکت ها و همچنین برنامه افزایش سرمایه بسیاری از شرکت ها عوامل حمایتی از سهام در سطوح فعلی قیمت ها به شمار می روند.

ب) کم نوسان: 34 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم نوسانی را تجربه خواهد کرد.این سهامداران معتقدند بورس تهران در یک فضای انتظاری قرار گرفته است.به نظر می رسد در بسیاری از سهام به دلیل اصلاح شدید قیمتی تقاضای سهام توان پاسخگویی به این عرضه ها را دارد و  این امر مانع از ریزش قیمت سهام می شود.با این حال این میزان نقدینگی در نهایت می تواند موجب سیطره روند کم نوسان و متعادل در معاملات شود.ادامه مسیر اما محرکی جدی تری در جهت صعود یا نزول قیمت ها می طلبد.

ج) نزولی: 30درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی دنیای بورس معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهند کرد.این کارشناسان می گویند سهامداران در شرایط فعلی از هر گونه فرصتی برای شناسایی سود استفاده خواهند کرد و بر این اساس مجموع بازار در حرکت به سوی یک روند نزولی است.بر همین اساس تجربه سهامداری بسیاری از افراد از دوران نزولی شبیه به افت اخیر قیمت ها،  بر فشار فروش سهامداران دامن بزند.