نقشه نیمروز 11 شهریور 99

تحلیل بورس امروز | نیم نگاه به دلار

14:35 - 1400/01/21
بازار امروز در حالی دوباره افت 5 درصد را تجربه کرد که امروز اخبار غیررسمی در خصوص دامنه نوسان دادوستدها را تحت تاثیر قرار داد.
تحلیل بورس امروز | نیم نگاه به دلار

دنیای بورس | بازار امروز حرف خاصی نداشت و در همان نیم ساعت ابتدایی روند کلی بازار مشخص شد. در شرایطی که برخی نمادهای گروه فلزات اساسی تا آخر بازار در محدوده مثبت معامله شدند و «فملی» بارها به صف خرید رسید، اما اغلب نمادها صف فروش و افت 5 درصدی دیگری را تجربه کردند. در روزی که خبر از حمایت حقوقی‌ها و جمع‌آوری صف‌های فروش نبود، شاخص‌کل با افت حدود 43 هزار واحدی بار دیگر به کانال یک میلیون و 600 هزار واحدی بازگشت. ارزش معاملات خرد نیز با پابرجایی صف‌های فروش به حدود 10 هزار میلیارد تومان رسید که افت قابل توجهی نسبت به معاملات روز گذشته دارد.

در روزی که 465 نماد صف فروش را تجربه کردند، حقیقی‌های زیادی نیز سبد خود را نقد کردند تا شاید در سطوح پایین‌تری وارد بازار شوند. در جریان معاملات امروز بیش از 1200 میلیارد تومان از سهام شرکت صنایع ملی مس دادو ستد شد تا بیشترین ارزش معاملات را خود اختصاص دهد. «فملی» در بین 15 نماد با بیشترین تاثیر در شاخص‌کل، تنها نمادی بود که تاثیر مثبت بر دماسنج بازار داشت.

در سوی دیگر نیز طبق معمول دو نماد مطرح بانکی توانستند رکوردار بیشترین حجم معامله باشند. اگرچه این روزها نمادهای پالایشی بیش از هر زمان دیگری در دیده‌بان سهامداران قرار دارند، با این حال سه نماد از چهار نماد صندوق «پالایش» با صف فروش به کار خود پایان دادند و به این ترتیب سهامداران برای خرید این صندوق مردد شدند.

در میانه‌های بازار خبر احتمال افزایش دامنه نوسان برخی نمادهای مطرح به 10 درصد منتشر شد که این مساله توسط یکی از اعضای شورای عالی بورس تکذیب شد و بعید است از جلسه امروز این شورا، مصوبه تاثیرگذاری بیرون آید.

اما فارغ از روند بازار سرمایه، بازار ارز دوباره ساز صعود کوک کرده است. صرافی بانک ملی نرخ فروش دلار را 23 هزار و 400 تومان اعلام کرده است و این در حالی است که در بازار آزاد، هزار تومان بالاتر دادو ستد می شود. در کنار این موضوع دلار نیمایی نیز وارد کانال 21 هزار تومان شده است و می‌تواند در گزارش‌های آتی شرکت‌ها تاثیرگذار باشد. بازار کامودیتی‌ها نیز همچنان صعودی است. هر اونس طلا به مرز 2 هزار دلار نزدیک شده است و در کنار افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، بازار طلای ایران نیز صعودی است. در بازار فلزات پایه نیز مس توانست به مرز 6800 دلار برسد، جایی که آخرین بار در میانه‌های سال 2018 در آن محدوده قرار داشت. روی و پلاتین بیش از 2 درصد و آلومینیوم و پالادیوم نیز بیش از یک درصد رشد داشتند. دوام این قیمت‌ها در بازار جهانی، می تواند به متعادل شدن معاملات و کاهش هیجان فروش در بورس کمک کند.