نقشه نیمروز یک شهریور 99

تحلیل بورس امروز | بازار فردا به تعادل میرسد؟

14:31 - 1400/01/21
با تصمیمات امروز شورای عالی بورس که جزییاتی از آن درز نشد، بازار همچنان به فروش عادت کرده اما آیا بازار فردا به تعادل میرسد؟
تحلیل بورس امروز | بازار فردا به تعادل میرسد؟

دنیای بورس | افت حدود 30 هزار واحدی شاخص کل در معاملات امروز، نشانگر این موضوع است که سهامداران (چه حقیقی و چه حقوقی) حالا به چیزی فراتر از حرف و سخن و قانون و تصمیم نیاز دارند. اعتماد سهامداران به دولت که بر سر موضوع دارادوم خدشه دار شد، حالا با تصمیمات حمایتی به سرعت ترمیم نمی‌شود. بازار برای بازگشت به مدار صعود، فقط چشم انتظار سفارش‌های خرید حمایتی است.

اگرچه امروز برحی نمادها همانند «فولاد» و «فملی» به خوبی حمایت شدند به نحوی که صنایع ملی مس با صف خرید و فولاد مبارکه در محدوده مثبت به کار خود پایان دادند اما در مقابل، معامله بیش از 215 میلیون سهم از «شستا» نتوانست عطش فروشندگان سرمایه گذاری تامین اجتماعی را بر طرف کند تا صف فروش 140 میلیونی این سهم تا پایان بازار باقی بماند. 

از سوی دیگر امروز از جلسه شورای عالی بورس خبر خاصی به بیرون درز پیدا نکرد و فقط  سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس از این گفت که حمایت های هوشمند در راه است. با توجه به این که خبر تاثیرگذاری از این جلسه منتشر نشد، حجم فروش ها افزایش پیدا کرد و در شرایطی که صف فروش نمادهایی همانند «شپنا» و «شستا» جمع شده، بار دیگر با افزایش عرضه‌ها به صف فروش رسیدند.

تنها نکته مثبت معاملات امروز، افزایش حجم و ارزش معاملات بود به گونه‌ای که ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از 15 هزار میلیارد تومان رسید. این میزان از معامله اگرچه نسبت به روز چهارشنبه با رشد قابل توجهی همراه شده است اما باز هم باید رشد 100 درصدی داشته باشد تا به رکوردهای قبلی خود برسد.

در معاملات امروز نمادهای گروه خودرو و بانک، بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص دادند و در سوی مقابل «شپنا» و «شستا» هر یک با حدود هزار میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

در مجموع با توجه به اینکه زهر فروش تا حدودی زیادی در معاملات امروز گرفته شد، در صورت ثبات در دیگر بخش ها و اگر تصمیم خلق الساعه دیگری گرفته نشود، میتوان امیدوار بود فردا بازار به تعادل برسد.