نقشه نیمروز 29 مرداد 99

تحلیل بورس امروز | احتمال تصمیمات مهم

14:31 - 1400/01/21
امروز در روز پایانی بازار سهام سیر ادامه دار نزولی شاخص بورس باعث شده در روزهای آینده به احتمال تصمیمات مهمی گرفته میشود.
تحلیل بورس امروز | احتمال تصمیمات مهم

دنیای بورس | صف فروش‎های سنگین، نبود تقاضا، یکدست قرمزپوشی بازار و در نهایت ارزش معاملات به شدت پایین چهره بازار امروز را ترسیم کرد تا به نوعی بیانگر این باشد که بورس از دید حقوقی‌ها به فراموشی سپرده شده است. در واقع اخبار مثبتی که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد در روند بازار تاثیر ندارد چرا که سهامداران به دنبال اقدامات عملی نظیر جمع شدن صف فروش‌ها توسط حقوقی ها و صندوق تثبیت بازار هستند. امروز مدیرعامل شرکت بورس تهران از این گفت که حد نصاب سرمایه گذاری در سهام صندوق های درآمد ثابت به حالت قبل بازگشت.

 در ادامه وزیر اقتصاد از این گفت که برای بازار سرمایه تا پایان سال برنامه‌ای مدون و مشخص دارند. در نهایتدبیرکل کانون کارگزاری شایعه تصمیم بانک مرکزی برای صفر شدن تخصیص اعتبار به شرکت های کارگزاری را تکذیب کرد و از این گفت که خواهان افزایش ضریب اعتباری سهام به 15 درصد است. شاید در گذشته این نوع خبرها حرکی برای رشد بازار سرمایه بود اما این روزها، اعتماد مردم به حرف‌ها و اظهارنظرها کم شده و اغلب سرمایه گذاران، چشم انتظار سفارش‌های خرید حمایتی هستند.

اتفاقی که امروز حتی در مقیاس اندک هم رخ نداد!  اگرچه در یک ساعت پایانی معاملات امروز صف فروش «فملی» و «فخوز» جمع شد و تحرکاتی در «فولاد» دیده شد اما با این حال این حجم از تقاضا به قدری نبود که بتوان از آن به عنوان «حمایت» یاد کرد. ارزش معاملات خرد امروز بار دیگر به زیر 10 هزار میلیارد تومان بازگشت. در این شرایط پای نماینده های مجلس نیز به وضعیت نزولی بورس باز شده است و به گفته علیزاده ناظر مجلس در شورای عالی بورس، روز یکشنبه جلسه فوق العاده شورای عالی بورس تشکیل می شود و احتمال تغییر در دو مانه شدن جلسات معاملاتی وجود دارد.

 

اشتباه استراتژیک در دوبخشی کردن معاملات

از روز دوشنبه، معاملات بورس در دو بخش انجام می‌شود، اما یک اشتباه استراتژیک روند کلی بازار را نزولی کرد.این اشتباه استراتژیک از آنجا ناشی می شود که معاملات نمادهایی که قدرت بازگرداندن روند بازار را دارند در بخش دوم انجام می‌شود.

دی ماه سال 98 که در یک هفته بازار با اوج فشار فروش همراه شده بود، نمادهایی همانند «فولاد» توانستند مردم را به بازگشت بازار امیدوار کنند اما این روزها، معاملات گروه فلزات اساسی، پالایشی و نمادهای تاثیرگذاری همانند «شستا» در بخش دوم انجام می شود.اما اشتباه کار کجاست؟

در معاملات این سه روز، عرضه ها در بخش اول به شدت سنگین بوده و در سوی مقابل نمادی نبوده که با حمایت حقوقیها همراه شود. این هیجان فروش به بخش دوم هم سرایت کرده و آنها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع تاثیر جو روانی بخش اول معاملات به شدت بر معاملات جلسه دومی ها، تاثیر می گذارد.

بعدازظهر روز  دوشنبه،  «فولاد»، «فملی» و «شستا» به صف خرید رسیدند و پالس مثبتی روانه بازار سرمایه کردند. اما دوباره روز بعد و در زمانی که این نمادها بسته بودند، بازار ریزشی شد و این بار دیگر کاری از دست «فولاد» و امثالهم ساخته نبود. امروز نیز با توجه به صف فروش‌های سنگین و نبود خریدهای حمایتی از سوی حقوقی‌ها، نیمه دوم ریزش بازار سنگین تر شد.اما اگر برعکس این اتفاق رخ میداد، بازار  حال و روز بهتری داشت.

اگر از روز دوشنبه معاملات فلزات اساسی در بخش اول انجام می شد، پالس مثبت معاملات این نمادها، معاملات بخش دوم که بانکی ها، خودرویی ها و غیره بودند را نیز تحت تاثیر قرار می داد و در نتیجه از همان دوشنبه روند بازار به سمت سبزشدن حرکت می کرد . بحث سهام عدالت، صندوق های درآمد ثابت و ... نیز که همگی در زمان جلسه معاملاتی اول مطرح شده است، در هجوم تقاضای «فولاد» و «شستا» و «شپنا» خنثی می شد.