پیش بینی بورس هفته | خوش‌بینی تا آخر هفته بر می‌گردد؟

14:29 - 1400/01/21
اگر چه دو روز ابتدایی هفته با ریزش شدید سهام همراه بود اما کارشناسان و فعالان بورس سه روز باقی مانده را متفاوت ارزیابی کرده‌اند. این در حالی است که همه چیز بستگی به زمان استراحت شاخص دارد.
پیش بینی بورس هفته | خوش‌بینی تا آخر هفته بر می‌گردد؟

دنیای بورس | معاملات بازار سهام کشور در هفته گذشته با افت 3 درصدی شاخص کل به پایان رسید تا بیشترین زیان بورس در مقیاس هفتگی در تابستان امسال ثبت شود .با وجود پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای سهام طی هفته گذشته ، عمده کارشناسان و سهامداران  در نظر سنجی «دنیای بورس» روند عمومی قیمت سهام طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.هرچند نگاهی به درصد ها حاکی از کاهش محسوس خوش بینی ها نسبت به هفته های قبل است.

کارشناسان چه نظری در این باره دارند

صعودی: 45 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی این هفته «دنیای بورس» روند عمومی معاملات  طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.این کارشناسان معتقدند با اصلاح ایجاد شده طی هفته اخیر ، فرصت مناسبی برای ورود سهامداران به وجود آورده است که با توجه به میزان نقدینگی موجود در بازار و ارزش معاملات زمینه صعود قیمت ها همچنان فراهم است

.از سوی دیگر رای نیاوردن قطع نامه تمدید تحریم های تسحیلاتی علیه ایران در شورای امنیت نیز به خوش بینی نسبت به آینده منجر می شود و این امر نیز تقویت تقاضا را سبب می شود.علاوه بر این نرخ دلار در سطح 22  هزار تومانی قرار دارد و این امر نیز حامی افزایش قیمت سهام است.ضمن اینکه قیمت ها در بازارهای جهانی به خصوص در مورد فلزات پایه در سطوح بالایی قرار دارند و با توجه به آمارها به ویژه از عملکرد اقتصاد چین احتمال تداوم این روند می رود و فعلا مانعی برای تداوم صعود یا حداقل ثبات در سطوح کنونی وجود ندارد.

همچنین خبرهای مثبت نسبت به ارائه واکس کرونا در آینده نزدیک از سوی چندین موسسه نیز سبب از معاملات این بازارها حمایت خواهد کرد که نقش مهمی در حمایت از سهام کالایی بورس تهران خواهد داشت(با توجه به میزان قابل توجه ارزش بازاری صنایع  مرتبط با بازارهای جهانی). از این رو به نظر می رسد شاخص کل در این هفته نیز روند صعودی خود را ادامه دهد.از سوی دیگر  تاکید قانون گذار و مقام ناظر بازار بر عرضه دارا دوم نیز نگرانی ها از عدم فروش آن که در آخر هفته گذشته از دلایل نزول قیمت ها بود را تخفیف داده است.این موارد به تقویت قیمت سهام منجر خواهد شد.

کم نوسان: 22 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند فضای کلی بورس تهران در اکثر صنایع بورسی در هفته جاری کم نوسان خواهد بود.این کارشناسان می گویند، افت میزان ارزش معاملات و خروج نقدینگی از بازار در روزهای اخیر نشانه تردید سهامداران و اصلاح بازار است.بازاری که طی هفته های اخیر با رشد قیمت ها در بیشتر سهام و صنایع بورسی همراه بود (فارغ از داشتن یا نداشتن پشتوانه بنیادی ) طبیعی است که  در فضای اصلاحی قرار گیرد.

در این فضا به نظر به تدریج سهامداران فرصتی را به تحلیل اختصاص دهند و با تجدید نظر در شیوه سهامداری در سهام بنیادی فعالیت کنند.از این رو به نظر می رسد در روزهای آتی بازار در برخی نقاط با افزایش تقاضا و در برخی با فشار فروش یا حرکت به سوی تعادل مواجه شود که نتیجه آن ثبت روند کم نوسان برای کلیت بازار خواهد بود(این کارشناسان معتقدند بازار با شیفت نقدینگی از سوی سهام بزرگتر به سمت سهام کوچکتر و البته با پشتوانه بنیادی حرکت خواهد کرد).

نزولی : 33 درصد تحلیلگران شرکت کننده در نظر سنجی نیز روند عمومی قیمت سهام در روزهای آتی را نزولی پیش بینی کرده اند.به اعتقاد این افراد بورس در ماه های اخیر سوار بر تورم و افزایش نرخ ارز بازدهی های خیره کننده ای را ثبت کرده است و ازتمامی بازارهای سرمایه گذاری فراتر رفته است.

بر اساس نظر این کارشناسان بورس تهران زمانی که دلار در محدوده های  پایینتر از رقم فعلی بود، با نرخ دلار بالاتر از 20 هزار تومانی حرکت می کرد و از این رو حالا فرصت به اصلاح رسیده است.از طرفی نیز فشار فروش سهام عدالت از سوی کارگزاری ها نیز بر قیمت سهام فشار وارد خواهد کرد.

سهامداران چه نظری دارند

صعودی: 48 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی روند نماگر اصلی بازار سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.این سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام تحت تاثیر چندین عامل همچنان مثبت است و تحت تاثیر این موضوع همچنان شاهد صعود قیمت سهام خواهیم بود.حضور قابل توجه نقدینگی در معاملات، صعود قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی به ویژه در بخش فلزات و همچنین رد قطعنامه تمدید تحریم تسحیلاتی علیه ایران در شورای امنیت از جمله عوامل مذکور هستند که در تداوم تقاضای سهام نقش مهمی خواهد داشت.

از سوی دیگر زمان بندی معاملات نیز ریسک هنگی معاملات را تا حد زیادی کاهش می دهد و سهامداران نسبت به این امر نگرانی چندانی نخواهند داشت.این عوامل به بهبود فضای بازار و تقویت سهام منجر خواهد شد.

کم نوسان: 23 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم نوسانی را تجربه خواهد کرد.این سهامداران معتقدند بورس تهران در این هفته در مسیر تعادل حرکت خواهد کرد و در فرصتی که برای سهامداران برای چینش احتمالا جدید سهام به وجود خواهد آمد،احتمالا بازار شاهد برخورد شدید تقاضا و عرضه سهام خواهد بود.امری که در نهایت به نوسان اندک قیمت ها منجر خواهد شد.

نزولی: 29 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی دنیای بورس معتقدند سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهند کرد.این کارشناسان می گویند رشد اخیر قیمت ها طی ماه های فرصت شناسایی سود چشمگیری را به معامله گران داده است.بر همین اساس تجربه سهامداری بسیاری از افراد پس از دوره های رونق بازار ، احتمالا بر فشار فروش سهامداران دامن بزند.