نقشه نیمروز 26 مرداد 99

تحلیل بورس امروز | یکشنبه سیاه

14:29 - 1400/01/21
دومین روز هفته را بازار سهام ایران با ریزش شدید شاخص همراه بود. اگر چه دلایل بنیادی برای اصلاح شاخص نام برده نمیشود اما باید آن را روز سیاه بازار خواند.
تحلیل بورس امروز | یکشنبه سیاه

دنیای بورس | یکشنبه سیاه بازار سرمایه ایران با افت 89 هزار واحدی شاخص کل رقم خورد. سیاهی این روز نه به خاطر افت دماسنج بازار است چرا که نوسان و افت و خیز شاخص‌کل، جزئی از ذات بازار است. اما بیشترین ریزش مقداری شاخص کل در طول 53 سال فعالیت این بازار در شرایطی رقم خورد که حقوقی‌ها بازیگر اصلی افت 4.71 درصدی دماسنج بازار سرمایه بودند.

به عبارت دیگر تا پیش از این برای هر افت و خیزِ هیجانی شاخص کل، نوک پیکان انتقادات به سمت گروه «نوسهامدار» روانه می‌شد، اما ریزش این چند روز اخیر را دیگر نمی توان به رفتار غیرمنطقی یا هیجانی آن‌ها نسبت داد. درست است که رفتار  بازار در روزهای اخیر هیجانی بوده است، اما علت این رفتار هیجانی را باید در دولت جستجو کرد و معلول آن را در رفتار حقوقی‌ها.

‌روند معاملات امروز به طور دقیق شبیه روند روز گذشته بود. در نیم ساعت ابتدایی، تقابل خریداران و فروشندگان به برتری کامل هیچ کدام منجر نشد اما با افزایش عرضه‌ها از سوی حقوقی‌ها، بازار دوباره یکدست قرمزپوش شد. نشانه بارز در رفتار حقوقی‌ها را می توان در معاملات نمادهایی همانند «فولاد» مشاهده کرد به نحوی که در یک ساعت ابتدایی بیش از 70 میلیون سهم فولاد مبارکه فقط از سوی حقوقی‌ها عرضه شد.

اگر چه در یک ساعت پایانی تحرکاتی در برخی نمادهای بزرگ همانند «فملی» و «فارس» مشاهده شد و این نمادها از صف فروش خارج شدند، با این حال برگشت کلی بازار نیاز به حمایت بیشتر داشت. در نهایت با بازگشایی «شستا» و افت 20 درصدی قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ریزش بورس تکمیل شد تا با افت بیش از 89 هزار واحدی به مرز یک میلیون و 800 هزار واحد نزدیک شود.

بیشترین میزان صف فروش همانند روز گذشته به خودرویی ها اختصاص داشت به نحوی که صف فروش هر کدام از این دو شرکت به بیش از یک میلیارد سهم می‌رسید. ارزش 11 هزار میلیارد تومانی معاملات خرد نیز نشان می‌دهد صف فروش بسیاری از نمادها همچنان پابرجا باقی مانده است. از سوی دیگر برای دومین روز پیاپی، نزدیک به 900 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد که نشان می‌دهد بی اعتمادی سرمایه گذاران نسبت به روند آتی بورس، ادامه دارد.