چرا قیمت سنگ آهن باز هم افت کرد

14:25 - 1400/01/21
دلیل اصلی در افت قیمت روزانه سنگ آهن در چین چه بوده است.

دنیای بورس | به­رغم باور تحلیلگران مبنی بر قوی باقی ماندن تقاضا برای مواد فولادساز مانند سنگ آهن، بهای آتی این کامودیتی امروز دوشنبه برای دومین روز پیاپی کاهش یافت. به نظر می­رسد بالا گرفتن تنش­ها بین چین و ایالات متحده نقش عمده را بازی کرده است.

پر­معامله­ترین قرارداد آتی سنگ آهن در بورس کالایی دالیان چین برای تحویل در ماه سپتامبر در مقطعی از روز با 2.2 درصد افت به 880 یوآن (معادل 126.32 دلار) در هر تن رسید. با این حال، در ادامه روز میزان افت بهای این قرارداد نسبت به روز کاری گذشته (جمعه) کمتر شد و با 0.6 درصد کاهش، 894 یوآن بر تن معامله شد.

Cai Biyu، یک تحلیلگر در جی­اف فیوچرز به خبرگزاری رویترز گفت: «افت قیمت باید به دلیل هیجانات کلان مانند روابط آمریکا و چین رخ داده باشد که می­تواند به برخی صادراتی که به فولاد مرتبط هستند، آسیب وارد کند.» با این حال، او افزود عوامل بنیادی بازار سنگ آهن هنوز پایدار هستند.

قیمت­های نقدی سنگ آهن عیار 62 درصد برای تحویل به چین نسبت به روز کاری گذشته بدون تغییر 118.5 دلار در هر تن معامله شد. 

بر اساس محاسبات رویترز مبنی بر آمار تولید و موجودی­ها که شرکت مشاوره­ای مای­استیل جمع­آوری کرده، تقاضا برای پنج محصول فولادی اصلی در هفته گذشته به سطوحی رسید که از اواسط ژوئن یعنی پیش از اینکه فصل بارشی فعالیت ساخت­و­ساز را کاهش دهد، دیده نشده بود.

روند کاهشی قیمت تولیدکننده در چین طی ماه جولای کند شد که به نشانه­های بازیابی دومین اقتصاد برتر جهان افزود. گفته می­شود این اتفاق هم به خاطر رشد قیمت نفت و هم افزایش فعالیت­های صنعتی رخ داده است. 

زغال سنگ کک در بورس دالیان در معاملات امروز 0.8 درصد کاهش یافت و به 1211 یوآن بر تن رسید. همزمان کک نیز به همین میزان افت کرد تا 2050 یوآن در هر تن معامله شود. بهای آتی میلگرد فولادی نیز در بورس شانگهای برای تحویل در ماه اکتبر با 0.6 درصد کاهش به 3822 یوآن رسید. در همین حال، از بهای نورد گرم 0.3 درصد کاسته شد تا به سطح 3894 یوآن تنزل یابد. فولاد زنگ­نزن در شانگهای هم 1.9 درصد کاهش یافت تا 14 هزار و 175 یوآن معامله شود.