اسلب دوباره در بورس کالا عرضه میشود

14:18 - 1400/01/21
پاگشایی عرضه اسلب در بورس کالا پس از مدت‌ها

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: عرضه اسلب در بورس کالا قطعی شده است و به‌زودی شاهد عرضه این کالا هستیم که مسیر قدرتمندی برای مدیریت بازار ورق خواهد بود؛ شاید این رخداد زودتر باید اتفاق می‌افتاد.از سال ۹۷ الزام عرضه اسلب در بورس کالا به سفت و سختی گذشته نبود و مجوز فروش این محصول خارج از رینگ معاملاتی رینگ کالا به تولیدکنندگان این محصول داده شد.

برخلاف بیلت و بلوم که فولادسازان متعددی آن را در ایران تولید می‌کنند تنها سه شرکت فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان خط تولید اسلب دارند، شمش اسلب در کشور اغلب از ریخته‌گری پیوسته تولید می‌شود. اسلب در تولید ورق به کار برده می‌شود و تعداد شرکت‌های مصرف‌کننده آن نیز در کشور محدود است.

شاید محدودیت تولیدکننده و عرضه‌کننده اسلب عاملی بود که مسوولان امر به خروج معاملات این محصول از بورس کالا رضایت داده و درنهایت نیز از سال ۹۷ دیگر عرضه اسلب در رینگ معاملاتی بورس کالا صورت نگرفت. خروج اسلب از معاملات بورس کالا باعث شده تا در ۲ سال اخیر دیگر شفافیت بورس کالایی در معاملات این محصول وجود نداشته باشد. 

یکی از فعالان بازار معتقد است عرضه نشدن اسلب در بورس کالا باعث شد که حتی بازار ورق گرم فولادی نیز در این مدت دستخوش تغییر شود و بسیاری از معاملات ورق در انواع مختلف به خارج از بورس منتقل شد که به گفته برخی فعالان در این بازار این موضوع رانتی عجیب برای افراد خاص خریدار ورق خارج از رینگ بورس کالا ایجاد کرد، البته در این گزارش صحت و سقم این رانت مورد بررسی قرار نگرفته و در گزارش‌های آتی به آن پرداخته خواهد شد. 

نارضایتی خریداران ورق باعث شد تا درنهایت در خرداد سال قبل ستاد تنظیم الزام عرضه 75 درصد ورق تولیدی توسط خریداران اسلب را تصویب کند، هرچند که هیچ‌گاه این مصوبه اجرایی نشد و رسیدگی جدی نیز در خصوص اجرای آن صورت نگرفت. 

درنهایت  نارضایتی واحدهای مصرفی اسلب و همچنین آشفتگی در بازار ورق باعث شد تا در روزهای پایانی اسفند سال گذشته، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز به این موضوع ورود پیدا کرده و طی نامه‌ای به معاون معدنی و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار تعیین ساز و کار مناسبی برای تامین اسلب مورد نیاز کارخانه‌های تولیدکننده ورق گرم کشور شوند و این موضوع را عاملی در جهت فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی زنجیره ورق‌های گرم فولادی بدانند که اجرایی شدن آن می‌تواند نقشی مهمی در افزایش عرضه این محصول به بازار نیز داشته باشد. 

آنگونه که در رسانه‌ها منتشر شده؛ درنهایت پس از گذشت 5 ماه بالاخره کارگروه تنظیم بازار به بازار ورق و اسلب ورود پیدا کرد و در بخشنامه خود، طبق تصمیمات کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد، مقادیر کف عرضه اسلب توسط شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان در بورس کالا را تعیین و سهمیه صادرات آنها در سال را نیز مشخص کرده است.