بازار آلومینیوم | قیمت ها به کجا میرود + نمودار

14:18 - 1400/01/21
دبیرکل موسسه بین‌المللی آلومینیوم در گفت‌وگو با پلتس آینده پساکرونایی آلومینیوم ترسیم کرد.
بازار آلومینیوم | قیمت ها به کجا میرود + نمودار

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: «چند روز قبل، همسرم که به یک فروشگاه محلی رفته بود تا سفارشی که پیش از این برای خرید کالاهای کنسرو شده داده بود، افزایش دهد، متوجه چیز عجیبی شد که در واقع من را هم شگفت زده کرد. مدیر فروشگاه به همسرم گفت در حال حاضر در بسیاری از اقلام کمبود کنسروی هست. بعد از این درباره این موضوع تحقیق کردم و متوجه شدم دلیل این کمبود در کالاهای کنسروی، کمبود آلومینیوم است.» این روایت شخصی تایلر دوردن، یک شهروند آمریکایی است که به کمبود آلومینیوم در این کشور بر خلاف انتظار اشاره می‌کند.

با این حال، بخش مهم مصرف آلومینیوم در خودروسازی و ساخت و ساز است که طی دوران شیوع کووید-۱۹ و تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی، باعث کاهش شدید تقاضا در این بازار شد؛ مساله‌ای که در کنار افزایش اندک تولید این فلز از ابتدای سال، به سقوط قیمت آلومینیوم از اواخر ماه مارس و پس از آن در آوریل و مه شد. با این حال، پس از آن و با افزایش تقاضا در چین و دیگر کشورها، آلومینیوم بیش از نیمی ازکاهش قیمتی ماه‌های گذشته را جبران کرده است.

مایلز پروسر، دبیرکل موسسه بین‌المللی آلومینیوم در گفت‌وگویی که با نشریه پلتس داشته به چشم انداز آلومینیوم پرداخته و آن را عموما امیدوارکننده توصیف می‌کند. پروسر ابتدا به پیش بینی کاهش تقاضای آلومینیوم در سال جاری به میزان ۴/ ۵درصد همزمان با افزایش تولید این کامودیتی اشاره می‌کند، اما تقاضا را برای دوره پس از کرونا مثبت ارزیابی کرده است.

پروسر می‌گوید بازار آلومینیوم در میان و بلندمدت رشدی بین ۲ تا ۴ درصد به‌صورت سالانه تجربه خواهد کرد؛ به این معنا که این صنعت از نظر رشد سالانه از پیش‌بینی که برای اقتصاد جهانی وجود دارد، پیشی خواهد گرفت. او بر این باور است که همین‌طور که این صنعت توانست پس از بحران مالی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به دوران رونق بازگردد، این بار نیز از بحرانی که گرفتارش شده، خروج خواهد کرد.

در این میان، آرگوس میدیا نیز به موضوع پریمیوم آلومینیوم-هزینه مازادی که خریدار باید به فروشنده به دلیل انبارداری و دیگر مخارج اضافه بر قیمت این کالا در بازار فلزات لندن بپردازد- پرداخته است. به گفته این رسانه، برخی معامله‌گران در زمان رکود قیمتی، آلومینیوم خریده‌اند و با نگهداری آن منتظر بازگشت اقتصاد به وضعیت عادی هستند تا دارایی خود را با قیمت بالاتر بفروشند.

بنابراین، پریمیوم‌ها که در یکی دو ماه اخیر اندکی بهبود یافته بودند، احتمالا در آینده نزدیک سود بیشتری را به دارندگان آلومینیوم برسانند. با این حال، آمریکا در حال بررسی طرحی است که به موجب آن حدود ۱۰ درصد تعرفه بر آلومینیوم وارداتی از کانادا وضع خواهد کرد.

در صورت تحقق این طرح که با اعتراض کانادایی‌ها روبه‌رو شده، این کشور آلومینیوم بیشتری به اروپا عرضه خواهد کرد که می‌تواند باعث کاهش پریمیوم قیمتی در قاره سبز شود. سفیر کانادا در آمریکا در عین درخواست صبر بیشتر از سوی دولت آمریکا برای چنین طرحی، هشدار داده این کشور نیز مقابله به مثل خواهد کرد.

انقباض تقاضا در عین افزایش تولید

مایلز پروسر در مورد وضعیت تقاضا و عرضه در بازار جهانی آلومینیوم در سال جاری میلادی به پلتس گفته انتظار می‌رود تقاضای سال جاری نسبت به ۲۰۱۹ به میزان قابل ملاحظه ۴/ ۵ درصد کاهش پیدا کند، اما همزمان عرضه از ابتدای سال تاکنون نه تنها کاهش نیافته، بلکه اندکی نیز رشد نشان می‌دهد که به افزایش موجودی انبارها منجر می‌شود.

به گفته دبیرکل موسسه بین‌المللی آلومینیوم، تولید به این دلیل کاهش نیافته که بهره‌وری کارخانه‌های ذوب آلومینیوم در گرو در جریان بودن تولید و تامین مداوم انرژی برق است. پروسر می‌گوید: «تولید جهانی آلومینیوم اولیه در سال ۲۰۱۹، ۷/ ۶۳‌میلیون تن بوده است. اطلاعات ما نشان می‌دهد تولید امسال تا ماه مه هیچ کاهشی به دلیل شیوع کرونا نداشته و در واقع، اندکی افزایش یافته است. ارقام جهانی منعکس‌کننده افزایش تولید منطقه‌ای در آمریکای شمالی، منطقه شورای همکاری خلیج فارس و چین بوده است. با این حال از تولید در آفریقا، آمریکای جنوبی، سایر کشورهای آسیایی و غرب اروپا کاسته شده است.» 

پروسر افزوده تولید آلومینیوم در ماه‌های ژانویه، فوریه، مارس، آوریل و مه به ترتیب ۴/ ۰ درصد، ۴/ ۴ درصد، ۳/ ۱ درصد، ۶/ ۰ درصد و ۷/ ۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

تقاضا افزایش می‌یابد

پروسر با ارجاع به اطلاعات سی ام گروپ گفت با وجود کمبود تقاضا در حال حاضر، پیش بینی می‌شود این سمت بازار در میان مدت تقویت شود، چراکه دولت‌ها در زیرساخت، ساختمان‌سازی و خودروسازی سرمایه‌گذاری خواهند کرد تا روند بازیابی اقتصادی پساکرونایی را تسریع بخشند.

این مقام بین‌المللی صنعت آلومینیوم همچنین تاکید کرده انتظار دارد این بازار رشدی بین ۲ تا ۴ درصد در هر سال در میان مدت و بلند‌مدت تجربه کند، چراکه تقاضا همزمان با رشد جمعیت و نیاز به ساختمان‌ها، ماشین‌ها و بسته‌بندی بیشتر، افزایش خواهد یافت.

پیش بینی موسسه بین‌المللی آلومینیوم به معنای سبقت رشد این بازار از میزان بهبود سالانه اقتصاد جهانی در سال‌های آینده است. به ادعای پروسر، تقاضای سالانه که اکنون حدود ۹۰ میلیون تن است، در سال ۲۰۴۰ به ۱۵۰ میلیون تن خواهد رسید که البته شامل آلومینیوم بازیافتی نیز می‌شود. در حال حاضر، آلومینیوم بازیافت شده ۳۵ درصد کل تقاضا را در بر می‌گیرد که بر اساس سناریوی موسسه بین‌المللی آلومینیوم، این سهم تا ۲۰ سال آینده به ۴۵ درصد خواهد رسید.

پروسر تاکید می‌کند: «خوش بینی بزرگ‌تری پیش روی صنعت آلومینیوم پس از کرونا وجود دارد. پاندمی فعلی باعث ایجاد تغییرات ساختاری در این صنعت شده است. ما رشد تقاضای آلومینیوم را برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده ادامه‌دار می‌بینیم و در آینده تولید بیشتری نسبت به سطح فعلی خواهیم داشت.»

مازاد ظرفیت تولید به‌عنوان مشکلی در صنعت جهانی آلومینیوم به خصوص پس از گزارش‌های مازاد عرضه در سال گذشته و ابتدای سال جاری عنوان شده که باعث کاهش قیمت نیز شده است. با این حال، پروسر این موضوع را «ناهماهنگی جزئی در عرضه و تقاضای فعلی می‌داند که انتظار می‌رود بازار آن را حل کند.» او می‌گوید: «مازاد عرضه در آینده مشکل کوچک‌تری برای صنعت آلومینیوم خواهد بود، اگرچه اینکه در حال حاضر چالشی پیش روی بازار است را کتمان نمی‌کنم.»

با این حال، قیمت پایین آلومینیوم در ماه‌های گذشته قربانیانی گرفته است: شرکت ریو تینتو اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد کارخانه آلومینیوم مستقر در نیوزیلندش را به دلیل هزینه بالا تا آگوست ۲۰۲۱ خواهد بست. این کارخانه در سال ۲۰۱۹، ۳۵۱ هزار تن آلومینیوم اولیه تولید کرده بود.

همچنین شرکت آلکوا نیز در آوریل گفت کارخانه اینتالکو در آمریکا را تا پایان ماه جاری از تولید خارج خواهد کرد. اوایل سال جاری، برخی تحلیلگران اعلام کردند تقریبا یک‌چهارم ظرفیت تولید آلومینیوم با قیمت کمتر از ۱۵۰۰ دلار در هر تن در ماه‌های ابتدایی سال زیان‌ده شده بود.

پروسر در این باره اذعان می‌کند احتمال ادامه ادغام شرکت‌ها و واگذاری آنها به افراد دیگر در صنعت وجود دارد اما از نظر او این اتفاق می‌تواند به‌طور کل برای بازار آلومینیوم مفید باشد. به گفته او، تغییرات بنیادی بازار در حوزه سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید و همین‌طور هزینه دولت در این صنعت، موجب ارتقای بازار با ساختار بهتر می‌شود.

پروسر می‌گوید مازاد ظرفیت تولید احتمالا یک مشکل موقتی باشد چراکه سطح سرمایه‌گذاری در این بخش در حال تغییر است. در ۲۰ سال گذشته، بیشتر افزایش ظرفیت از سوی چین شکل گرفت اما این کشور در حال رسیدن به پیک تولید آلومینیوم است و مشخص نیست پس از این سرمایه‌گذاری در چه کشورهایی اتفاق بیفتد.

علاوه بر این، او به مقررات جدید بورس فلزات لندن برای افزایش شفافیت بازار اشاره می‌کند که سطح فلزات موجود در انبارهای خارج از سیستم این بورس را قابل مشاهده می‌کند. با این حال، او معتقد است با وجود این مقررات، کماکان مقداری از فلزات بازارها نامرئی باقی خواهند ماند. پروسر همچنین میزان و زمان‌بندی مداخله دولت‌ها را در اقتصاد برای تشویق سرمایه‌گذاری در زیرساخت طی فاز بعدی مبارزه با بحران ناشی از همه‌گیری کرونا برای حمایت از صنعت آلومینیوم حیاتی می‌داند و از نظر او این اتفاقات به‌طور خالص مثبت خواهند بود.

ساختار کونتانگو و فرصت طلبی معامله‌گران

چند ماه تقاضای پایین برای آلومینیوم به دلیل شیوع کووید-۱۹ بازار را با مشکلات زیادی روبرو کرد اما تاثیر آن بر پریمیوم‌ها به خصوص در اروپا به این اندازه نبوده است. آرگوس مدیا بر این باور است مانند اتفاقاتی که پس از بحران مالی قبلی در بازار آلومینیوم افتاد، حالا هم فقط یک بهبود نسبی در تقاضا می‌تواند به افزایش شدید پریمیوم منجر شود.

در واقع، در شرایطی مانند بحران فعلی دنیا که تقاضا را در همه کامودیتی‌ها تحت تاثیر قرار داده، قیمت‌ها به شدت کاهش می‌یابند. در این مواقع، معامله‌گرانی که توان ذخیره و نگهداری آلومینیوم را دارند، سر می‌رسند تا این کالا را در قیمت‌های پایین بخرند و به انتظار بنشینند تا با رشد تقاضا در آینده، دارایی خود را به قیمتی بسیار بالاتر به فروش برسانند. ساختاری که در آن قیمت تحویل فوری پایین‌تر از قیمت برای تحویل در ماه‌های آتی باشد را کونتانگو می‌گویند که نشان از ضعف بازار و نامتوازن بودن دو سوی آن دارد. 

در این میان، اختلاف قیمتی بین بازار فیزیکی و آتی وجود دارد که به دلیل هزینه حمل و انبارداری آلومینیوم است. این اختلاف قیمت که به پریمیوم معروف است، در مواقعی مانند ماه آوریل امسال از ۱۵۵-۱۵۰ دلار در هر تن آلومینیوم در اوایل مارس به ۱۰۰-۹۰ دلار در آوریل رسید که نشان می‌داد تقاضا در بازار فیزیکی نیز بسیار ضعیف بود. با این حال، پریمیوم آلومینیوم در حال حاضر بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ دلار در هر تن است.

یک تاجر در این باره به آرگوس مدیا گفت: «هر بار که تقاضا پایین می‌آید اما کونتانگو عمیق است، سرمایه‌گذارانی سر می‌رسند. از صندوق‌های پوشش ریسک تا شرکت‌های خانوادگی که پیش از این در این صنعت کار کرده‌اند می‌دانند بازدهی امنی در این شرایط وجود دارد زیرا نیاز به فلز همیشه هست.»

جنگ آلومینیومی آمریکا و کانادا

ایالات متحده حدود یک ماه قبل طرحی را بررسی کرد که از ابتدای ماه جولای بر آلومینیوم وارداتی از کانادا تعرفه وضع کند. با این حال به نظر می‌رسد هنوز این برنامه عملی نشده چراکه کریستین هیلمن سفیر کانادا در این کشور، هفته گذشته گفت «اگر آمریکا ماشه را بکشد، کانادا تلافی خواهد کرد.» با وجود این، او از آمریکا خواسته برای اعمال تعرفه بیش از این صبر کند و به بررسی این طرح بپردازد. در قلب این مناقشه، سوالی که مطرح است اینکه آیا اساسا واردات آلومینیوم از کانادا از مه ۲۰۱۹ که تعرفه‌ها برداشته شد، افزایش یافته است.

سفیر کانادا گفته تولید آلومینیوم خام یا غیر آلیاژی به دلیل فاصله گرفتن اخیر شرکت‌های کانادایی از محصولات با ارزش افزوده به خاطر کاهش تقاضا در بحبوحه بحران پاندمی کرونا، افزایش یافته است. هیلمن افزوده با بازگشت به کار صنعت خودرو و دیگر بخش‌های تولیدی، تقاضا برای آلومینیوم با ارزش افزوده نیز بالا می‌رود.

بنابراین از نظر او، وضعیت کنونی صادرات به آمریکا موقتی است و در ماه‌های آینده رفع خواهد شد. او در مصاحبه با ماینینگ ویکلی گفت: «بگذارید کمی زمان بگذرد تا ببینیم چگونه این موضوع حل خواهد شد و اطمینان یابیم این تجارت از الگوهای عادی خود پیروی می‌کند. اگر تعرفه‌ها وضع شوند، ما گزینه‌های زیادی غیر از تعرفه‌گذاری متقابل خواهیم داشت. هنوز تصمیمی درباره چگونگی واکنش گرفته نشده است.» 

به گفته متال بولتن، اگر چنین طرحی عملیاتی شود، بخش قابل توجهی از آلومینیوم کانادا که قرار بود در بازار آمریکا به فروش برسد، به سوی اروپا خواهد رفت. این موضوع می‌تواند پریمیوم قیمتی فعلی در اروپا را با کاهش روبه‌رو کند.

کربن صفر برای آلومینیوم؟

مایلز پروسر در گفت‌وگوی دیگری با پلتس درباره امکان رسیدن صنعت آلومینیوم به تولید بدون انتشار کربن صحبت کرده و گفته اگرچه آلومینیوم برای تحقق این هدف تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشته اما این موضوع همچنان یک چالش برای این صنعت خواهد بود. به گفته او، به دلیل نیاز گسترده این صنعت به برق، رسیدن به تولید بی‌کربن در ۳۰ تا ۵۰ سال آینده آنطور که توافق پاریس هدف‌گذاری کرده دشوار است. او افزود: «آلومینیوم اکنون انتشاردهنده مهمی است و رسیدن به کربن صفر چه در ۲۰۵۰ و چه در ۲۰۷۰ کار بزرگی است. برای این کار به فناوری جدید نیازمندیم و وقتی این امکان در دسترس باشد، باید سرمایه‌گذاری قابل‌ملاحظه‌ای سرتاسر این صنعت انجام شود. برای این موارد بین ۳۰ تا ۴۰ سال وقت نیاز است.» او سه هدف را برای این صنعت مهم می‌داند. نخست، تغییر زیرساخت انرژی و پس از آن کاهش مصرف برق در پالایش آلومینا و در نهایت افزایش نرخ بازیافت.          

آینده روشن بازار آلومینیوم

بخش مهم مصرف آلومینیوم در خودروسازی و ساخت و ساز است که طی دوران شیوع کووید-۱۹ و تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی، باعث کاهش شدید تقاضا در این بازار شد؛ مساله‌ای که در کنار افزایش اندک تولید این فلز از ابتدای سال، منجر به سقوط قیمت آلومینیوم از اواخر ماه مارس و پس از آن در آوریل و می  شد. با این حال، پس از آن و با افزایش تقاضا در چین و دیگر کشورها، آلومینیوم بیش از نیمی از خسارت قیمتی ماه‌های گذشته را جبران کرده است.