آینده قیمت سنگ آهن | عوامل اثرگذار کدامند

14:18 - 1400/01/21
درحالی که برخی مولفه ها در بازار سنگ آهن، میتواند سمت عرضه را تقویت کند که تداوم شیوع ویروس کووید 19 و اثرگذاری آن روی کسب و کارها روی تضعیف بخش تقاضای بازار اثرگذار است.

دنیای بورس | بهای سنگ آهن سه‌شنبه در معاملات آتی بورس کالایی دالیان رشد کرد، چراکه به گفته تحلیلگران این شاخص در حال پیروی از بهبود بازار سهام و فلزات اساسی در چین است، در حالی که شرکت برزیلی واله اعلام کرده تولیدش در سه‌ماهه دوم افزایش یافته است. قیمت سنگ آهن  امروز پس از سه روز پیاپی کاهش در بورس دالیان، با 2.8 درصد افزایش معادل 841 یوآن (120.32 دلار) بسته شد. همچنین این شاخص در بورس سنگاپور نیز 2.4 درصد بالا رفت تا به قیمت 108.6 دلار در هر تن برسد. رشد سنگ آهن در حالی به بهبود بازار سهام چین ارتباط داده می‌شود که دوشنبه این بازار 3 درصد افزایش را تجربه کرد.

گفته می‌شود سنگ آهن به عنوان ماده اولیه فولادسازی بی‌توجه به عوامل بنیادین به رشد خود ادامه می‌دهد. قرارداد شاخص دالیان در حال رقم زدن پنجمین ماه متوالی با بازدهی مثبت است و بهای قراردادهای تحویل فوری نیز به نزدیکی اوج یکساله رسیده است؛ موضوعی که کارشناسان را به هشدار درباره اصلاح قیمت احتمالی وادار کرده است.

یک تحلیلگر بانک مورگان استنلی به خبرگزاری رویترز گفته سنگ آهن فاصله بیشتری از عوامل بنیادینش گرفته و به نظر می‌رسد بهای آن به‌طور روزافزونی با اثرگیری از بازارهای مالی تعیین می‌شود. تحلیلگران این بانک گفتند: «بهبود عرضه از سوی واله و رشد موجودی انبارها در بنادر چین به یک اصلاح قیمت قریب‌الوقوع اشاره می‌کنند.»

با وجود شیوع کرونا در برزیل، تولید سنگ آهن واله در سه‌ماهه دوم سال نسبت به سال گذشته 5.5 درصد رشد را نشان می‌دهد و از سطح سه‌ماهه اول سال 13.4 درصد بیشتر بوده است. تولیدکننده عمده دیگر سنگ آهن، بی‌اچ‌پی نیز اعلام کرد تولیدش با افزایش روبرو شده است اما هشدار داده همه‌گیری کووید-19 چشم‌انداز کوتاه‌مدت تقاضا را تهدید می‌کند.

در معاملات سه‌شنبه در بورس آتی شانگهای، میلگرد فولادی 1.2 درصد رشد کرد. همزمان کویل نورد گرم 1.1 درصد و فولاد زنگ‌نزن یک درصد پیش‌روی قیمتی را تجربه کردند.