نقشه نیمروز 31 تیر 99

تحلیل بورس امروز | اتفاق فردا

14:18 - 1400/01/21
همزمان با افت مجدد قیمت دلار در بازارها، امروز هم بازار سهام با صف های عرضه همراه بود. متناسب با استراتژی امروز، فردا بازار چه واکنشی نسبت به تداوم افت قیمت دلار نشان میدهد.
تحلیل بورس امروز | اتفاق فردا

دنیای بورس | افت مجدد دلار امروز روند بازار را ریزشی کرد. بسیاری از اهالی بازار سرمایه با این پیش فرض که مهر 97 دیگری در راه است، امروز سهام خود را عرضه کردند تا از ریسک کاهش دلار در امان باشند. صرافی بانک ملی نرخ خرید دلار را 19 هزار و 750 تومان اعلام کرد و با قیمت 20 هزار و 450 تومان هم دلار می‌فروخت، فاصله بالای قیمت خرید و فروش همچنان از نااطمینانی در روند دلار حکایت دارد و از سوی دیگر نشان می‌دهد بازارساز هم تمایل چندانی به افت بیشتر قیمت دلار ندارد.

افت 6 کانالی نرخ دلار در ظرف دو روز و احتمال کاهش مجدد آن، باعث افت قیمت در بازارهای مختلف شده است و خبرها از عقب نشینی خریداران در بازار خودرو، مسکن و طلا حکایت دارد. در واقع خریداران ترجیح می‌دهند که منتظر افت قیمت در بازارهای مختلف باشند. با این حال تقاضا در بازار سرمایه همچنان پابرجاست و با توجه به افت 6 هزار تومانی قیمت دلار، بازار به صورت یکپارچه در صف فروش قفل نمی‌شود.

 

و دوباره اختلال هسته

در جریان معاملات امروز و در شرایطی که بسیاری از نمادهای پرمعامله به دلیل برگزاری مجمع عادی سالیانه متوقف بودند، باز هم هسته معاملات دچار اختلال شد و در یک ساعت ابتدایی بازار، سفارش‌های بورسی با تاخیر در هسته معاملات ثبت می‌شد.

طبق معمول در این شرایط باز هم معاملات برخی نمادها همانند «فولاد» متوقف شد تا از اختلال بیشتر سامانه جلوگیری شود. با نزدیک شدن به پایان بازار، باز هم عرضه ها شدت گرفت، برخی نمادها در گروه فلزات اساسی، پالایشی و ... را از مرز صف خرید تا نزدیک صف فروش پایین آورد.

در غیاب نمادهای پرمعامله‌ای همانند «وبصادر»، «وتجارت»، «وبملت» نمادهای گروه بانکی حرف خاصی برای گفتن نداشتن و اغلب در کف قیمت یا محدوده منفی معامله می‌شدند. پالایشی‌ها نیز که نیمه ابتدایی بازار را با افزایش تقاضا طی کردند اما در پایان بازار با افزایش عرضه‌ها روبه‌رو شدند.

«شپنا» نیز که خارج از زمان بازار معامله می‌شد با صف فروش به کار خود پایان داد. با این حال «شتران» به خاطر بازگشایی با 12 درصد رشد قیمت و همچنین «شستا» به خاطر صف خرید سنگین، نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر را در شاخص کل داشتند و باعث شدند افت قابل توجه ابتدای بازار شاخص کل، در نهایت به 8640 واحد تقلیل یابد. ارزش معاملات خرد در بازار امروز نیز حدود 27 هزار میلیارد تومان بود که از پویایی بازار حکایت دارد.