نقشه نیمروز 28 تیر 99

تحلیل بورس امروز | نقشه راه جدید

14:15 - 1400/01/21
امروز رالی صعودی در بین نمادهای شاخص ساز و کوچک بازار جا به جا شد. حالا با رصد سایر بازارهای موازی باید در انتظار روزهای آینده بود.
تحلیل بورس امروز | نقشه راه جدید

دنیای بورس | رالی صعودی نمادهای شاخص‌ساز با صف فروش‌های امروز پایان یافت و در مقابل نمادهای کوچکتری که از ابتدای هفته گذشته وارد فاز اصلاحی شده بودند، امروز دوباره روند صعودی در پیش گرفتند. نتیجه این تقابل، به افت 1.77 درصدی شاخص کل و رشد 1.38 درصد شاخص‌کل هم‌وزن منتهی شد.

نمادهایی همچون «فولاد»، «فملی»، «فارس»، «تاپیکو»، «خودرو»، «شتران» و «شبریز» که تا هفته گذشته بیشترین تاثیر مثبت را بر روند شاخص کل داشتند، امروز بیشترین تاثیر را در افت بیش از 32 هزار واحدی شاخص کل داشتند. اما با این حجم نقدینگی که از سمت حقیقی‌ها به بورس تزریق می شود، از قفل شدن بازار در صف فروش‌ها جلوگیری کرد و حتی برخی نمادها همانند «رمپنا» تا مرز صف خرید هم پیش رفتند. در میان نمادهایی که بعدازظهر معامله می‌شوند، «شستا» نیز با استقبال خوب سهامداران همراه شد و قیمت پایانی آن رشد 2.5 درصدی داشت. در جریان معاملات امروز و تا ساعت 12:30 دقیقه، بیش از هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به بازار تزریق شد.

«خودرو» و «خساپا» هم که روز چهارشنبه صف فروش میلیاردی داشتند، امروز نیز شاهد طولانی ترین صف فروش بودند با این حال از هر یک از دو نماد حدود یک میلیارد سهم معامله شد و رکورد  این موضوع نشان می دهد همچنان حجم تقاضا در بازار به وقت خود باقی است. با این حال با تداوم صف فروشی که روی سهام گروه فلزات اساسی، بانکی و خودرویی و برخی نمادهای پالایشی پابرجا بود، ارزش معاملات امروز به 16 هزار و 900 میلیارد تومان رسید.

 

نبود مولفه تاثیرگذار برای تغییر روند بازار

از نظر رفتارشناسی بازار، هر اصلاح قیمت باید از دو بعد زمان و قیمت تکمیل شود تا روند قبلی از سر گرفته شود اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد اصلاح پرقدرتی در روند صعودی بازار رخ نخواهد داد، مگر آن که تکانه قوی‌تری جهت روند را عوض کند. با توجه به نزدیک شدن قیمت دلار به 25 هزار تومان و رشد قیمت سکه به بالاتر از 11 میلیون تومان به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه مدت مولفه تاثیرگذار برای عوض‌کردن روند صعودی شاخص کل وجود نداشته باشد.