تغییرات قیمت نفت و بنزین + جدول

14:13 - 1400/01/21
تغییرات قیمت نفت که با هشدار آژانس روبه رو شده که سیگنال‌های متناقضی از بنزین به گوش می‌رسد.
تغییرات قیمت نفت و بنزین + جدول

به گزارش«دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: قیمت طلای سیاه که پنج‌شنبه بیش از یک دلار افت کرده بود، دیروز از دو عامل تاثیر منفی گرفت و بیشتر کاهش یافت. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش جدید خود با وجود افزایش تخمین چشم‌انداز تقاضای نفت، هشدار داده جهش تعداد موارد ابتلا به کرونا می‌تواند روند بازیابی تقاضا را با مشکل روبه‌رو کند. علاوه بر این، شرکت نفت لیبی اعلام کرده وضعیت اضطراری را برای صادرات نفت بر‌خواهد‌ داشت.

در حالت فوق‌العاده هر یک از طرفین یک قرارداد می‌توانند از تعهدات خود شانه خالی کنند. به این ترتیب، در صورت وقوع چنین امری باید انتظار داشت صادرات نفت لیبی که برای مدت‌ها به دلایل امنیتی تقریبا صفر شده بود، به بازار بازگردد و سمت عرضه را تقویت کند. آژانس همچنین برآورد کرده تقاضا برای نفت در فصل دوم سال که ۱۱ روز پیش پایان یافت، ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز بیش از تخمین قبلی بوده است. نفت سنگین ایران نیز پنج‌شنبه همگام با دیگر شاخص‌های جهانی کاهش قیمتی را تجربه کرد تا با ۶۰ سنت افت به ۰۱/ ۴۲ دلار بر بشکه برسد.

 

سیگنال‌های متناقض بنزین

موجودی بنزین در آمریکا طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی این کشور با بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از اواسط مارس روبه‌رو شد که سیگنالی بسیار مثبت برای قیمت بنزین در بازار آتی نایمکس به شمار می‌رود. علاوه بر این، توزیع بنزین در این کشور بر اساس متوسط چهار هفته‌ای نیز به‌طور پیوسته‌ای از اول ماه مه ‌رشد کرده که شاخصی مهم برای تخمین تقاضا است. این آمارها نشان می‌دهند سطح تقاضا در بیشتر نقاط آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به سطح پیشاکرونا بازگشته است. با این حال، هنوز مصرف بنزین نسبت به متوسط پنج‌ساله در فصل تابستان بسیار پایین‌تر است.

نشانه منفی دیگر از بازار بنزین سطح عملکرد پالایشگاه‌های آمریکا است که روی ۷۷درصد کل ظرفیت تولید ایستاده، در حالی‌که در این فصل سال به‌طور طبیعی تمام ظرفیت آنها استفاده می‌شد. مساله دیگر بنزین، تولید ناگزیر گازوئیل در چرخه پالایش است که با توجه به متورم ماندن موجودی این محصول، به مشکلی برای پالایشگران تبدیل شده است. به نظر می‌رسد این موضوعات در کنار هشدار سازمان بین‌المللی انرژی در مورد کاهش تقاضا با موج دوم کرونا به قیمت بنزین در معاملات دیروز فشار آورده است.