بورسی ها بخوانند: در بازار روغن موتور چه میگذرد

14:13 - 1400/01/21
بازار روغن موتور در شرایط فعلی در چه شرایطی به سر می‌برد.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: در دوران قرنطینه و خانه‌نشینی در تعطیلات نوروزی برخی جاده‌ها بسته بود و مسافرت‌ها لغو شد، موتور خودروها خاموش ماند، اتومبیل‌ها پارکینگ‌نشین شدند در نتیجه بسیاری از مالکان خودروها دیگر روغنی برای سرویس موتور خودرویشان درخواست نکردند اما همه اینها موجب نشد که قیمت‌ها افزایش نیابد.

شرکت‌های زیادی روغن صنعتی و روغن موتور تولید می‌کنند. در میان شرکت‌های ایرانی هم‌اکنون چهار شرکت اصلی تولید‌کننده روغن موتور و روغن صنعتی وجود دارد که عبارت‌اند از برندهای پارس، ایرانول، بهران و سپاهان. این شرکت‌ها محصولات خود را به کشورهای دیگر مانند ترکمنستان هم صادر می‌کنند. دیگر روغن‌های ساخت داخل تحت لیسانس برندهای خارجی هم وجود دارند که می‌توان به نام‌های کاسترول و لیکومولی اشاره کرد.

روغن موتور از آغاز سال جدید تاکنون ۵۰ درصد گران شد. مهم‌ترین این عامل گرانی نرخ ارز است زیرا وقتی دلار گران می‌شود روغن پایه‌ای که با آن روغن موتور و دیگر روغن‌های صنعتی را تولید می‌کنند گران می‌شود. برای مثال با گرانی‌های اخیر نرخ ارز، شرکت روغن موتور کاسترول همین چند روز پیش اعلام کرد که قیمت محصولات خود را ۳۰ درصد افزایش خواهد داد.

گران نکردیم، تخفیف ندادیم

در بسیاری از کالاها به ویژه کالاهای مصرفی تولیدکننده به جای اینکه به‌طور مستقیم قیمت جنس را افزایش دهند وزن آن را کم می‌کنند. حتما میوه‌های نوبرانه را دیده‌اید که در اوزان کمتر از یک کیلو به فروش می‌رسد تا قیمت اعلامی آنها هم برای خریدار پذیرفتنی‌تر به نظر برسد. علیزاده یکی از فروشندگان عمده روغن موتور در منطقه یافت‌آباد  در مورد قیمت محصولاتی که از کارخانه‌های تولید‌کننده روغن تهیه می‌کند به نکته جالبی اشاره دارد که یکی از راه‌های دیگر دور زدن گرانی قیمت‌ها است.

او می‌گوید: سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده به شرکت‌های تولید‌کننده روغن صنعتی اجازه می‌دهد که اجناس خود را با تخفیف‌های مشخصی به عمده‌فروشان عرضه کنند، اما وقتی این شرکت‌ها روغن‌های خود را با قیمت بیشتری می‌فروشند و دلیل این گرانی را از آنها جویا می‌شویم، گران کردن محصولات خود را نمی‌پذیرند و می‌گویند ما قیمت‌ها را گران نکرده‌ایم بلکه فقط تخفیف‌های قبلی را حذف کردیم.

به جز ترفند حذف تخفیف‌ها، خرید روغن موتور سوخته برای پالایش و ساخت دوباره روغن، این روزها کاری معمول در بازار است. علیزاده می‌گوید: کارخانه‌ها روغن سوخته را بشکه‌ای ۶۰۰ هزار تومان از تعویض روغنی‌ها می‌خرند. در حالی که تعویض روغنی‌ها بابت آن هیچ پولی به صاحبان خودروی مراجعه‌کننده نمی‌پردازند. در واقع روغن سوخته مجانی که از هر خودرو جمع‌آوری می‌شود بشکه‌ای ۶۰۰ هزار تومان برای تعویض روغنی‌ها سود دارد. روغن‌های سوخته برای پالایش به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

گول بسته‌بندی‌ها را نخورید

این فروشنده در مورد قیمت‌های کنونی روغن موتور می‌گوید؛ معمولا روغن‌های ایرانی از نمونه‌های تحت لیسانس شرکت‌های خارجی ارزان‌تر هستند. مثلا ۴ لیتر روغن سوپر پیشتاز ۲۰w۵۰ که برای خودروی پراید مناسب است هم‌اکنون ۷۸ هزار تومان است، اما اگر مشتری بخواهد معادل خارجی همین روغن را تهیه کند باید ۱۲۰ هزار تومان بپردازد. اما آیا روغن موتور خارجی کیفیت بهتری دارد؟

فروشنده دیگر می‌گوید هیچ حکم قاطعی در مورد بهتر بودن روغن موتور خارجی نسبت به ایرانی نمی‌توان صادر کرد و اتفاقا بسیاری از خریداران فریفته تبلیغات کاذب می‌شوند. به باور او روغن‌های خارجی اغلب در بسته‌بندی‌های شیک و رنگارنگ عرضه می‌شود و این ظاهر مناسب‌تر روغن‌های خارجی باعث می‌شود بسیاری تصور کنند روغن موتور خارجی کیفیت بهتری دارد در صورتی که برخی روغن‌ موتورهای ایرانی کیفیت بالاتری دارند چون ایران خودش دارای پالایشگاه است اما بعضی از روغن موتورهای خارجی از پالایش روغن‌های سوخته تولید می‌شوند.

کاهش ۷۰ درصدی تقاضا

امسال برای اکثر کسب و کارها سالی استثنایی بود. هم ویروس کرونا و تعطیلی‌ها و کسادی بازار و هم افزایش روزافزون قیمت ارز همگی دست به دست هم داد تا کسب و کارهای خرد را متضرر کند. هر سال با شروع تعطیلات نوروز هر فردی که اتوموبیل دارد خودروی خود را تعمیر و سرویس می‌کند تا برای تعطیلات عید مشکلی نداشته باشد، اما به گفته یکی از تعویض روغنی‌های جنوب تهران میزان تقاضا برای روغن موتور در نوروز امسال نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کمتر بود. او قرنطینه و خانه‌نشینی مردم را مهم‌ترین دلیل این مساله می‌داند.

احمدی در مورد کیفیت روغن موتور طی سال‌های اخیر می‌گوید گران شدن مواد اولیه تولید روغن موتور موجب شده کیفیت آن نسبت به دو سال گذشته کمتر شده و این کاهش کیفیت هم در مورد محصولات ایرانی و هم در محصولات خارجی وجود دارد. کرونا تعویض روغنی‌ها را هم از رونق انداخت. همزمان گرانی نرخ ارز و موج دوم ویروس بار دیگر موتورخودروهای شخصی را خاموش کرد تا چرخ این کسب و کار نیز همچنان به آرامی بچرخد.