آمار قیمتی از بازار مسکن در خرداد + جزییات

14:09 - 1400/01/21
بانک مرکزی با انتشار گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در خرداد ۹۹ تورم ماهانه و نقطه‌ای مسکن در آخرین ماه از فصل بهار را اعلام کرد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از بانک مرکزی، براساس اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در خردادماه امسال با حدود ۲ میلیون تومان افزایش نسبت به میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در اردیبهشت ماه ۹۹ به مرز ۱۹ میلیون تومان رسیده است که این میزان نسبت به ماه قبل یعنی اردیبهشت ماه،با رشد ۶/ ۱۱ درصدی همراه شده است. براساس این گزارش، همچنین تورم نقطه‌ای مسکن در شهر تهران در خردادماه ۵/ ۴۲ درصد اعلام شده است.

بنا بر گزارش بانک مرکزی در خرداد ماه امسال همچنین ۱۰ هزار و۷۷۸ فقره معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسیده است که این میزان نیز نسبت به ماه قبل یعنی اردیبهشت ماه با افت ۷/ ۴ درصدی همراه شده است. اما به‌رغم این کاهش معاملات خرید مسکن در شهر تهران کماکان بالاتر از ۱۰ هزار فقره قرار دارد. حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران در خردادماه امسال در مقایسه با خرداد سال گذشته نیز ۱/ ۸۰ درصد افزایش یافته است.

مطابق با اطلاعات این گزارش، سهم فروش واحدهای مسکونی نوساز از کل معاملات آپارتمان‌های مسکونی در خرداد ماه به کمتر از ۴۰‌درصد رسیده است. در این ماه آپارتمان‌های نوساز یعنی واحدهای مسکونی با عمر بنای صفر تا ۵ سال مجموعا ۹/ ۳۸ درصد از حجم کل معاملات خرید مسکن را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که به موازات استمرار کاهش سهم نوسازها در معاملات خریدوفروش واحدهای مسکونی همچنان به سهم آپارتمان‌های با قدمت بیشتر افزوده شده است. آمارها نشان می‌دهد در خرداد ماه سهم واحدهای مسکونی با عمر بنای ۶ تا ۱۰‌سال و همچنین بیش از ۲۰ سال از کل معاملات خرید مسکن افزایش یافته است.

این در حالی است که سهم خرید وفروش واحدهای مسکونی نوساز در این ماه در مقایسه با ماه مشابه قبل ۸/ ۰ درصد کم شده است. داده‌های این گزارش حاکی است منطقه ۵ شهر تهران با اختصاص ۵/ ۱۵ درصد از کل معاملات خرید مسکن شهر تهران به خود، پرمعامله‌ترین منطقه تهران به لحاظ تعداد معاملات خرید واحدهای مسکونی در پایتخت بوده است. بعد از منطقه ۵ منطقه ۲ شهر تهران با سهم ۱/ ۹ درصدی و منطقه ۴ با سهم ۸/ ۸ درصدی پرمعامله‌ترین مناطق پایتخت به لحاظ تعداد معاملات خرید و فروش آپارتمان بوده‌اند.

مطابق با اعلام بانک مرکزی، همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران در سه ماه اول سال جاری (فصل بهار ۹۹)، به حدود ۲۳ هزار و ۳۰۰ فقره معامله خرید مسکن رسیده که این میزان نیز در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته با ۳/ ۸ درصد افزایش همراه بوده است. در این مدت نیز متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی فروخته شده در بازار مسکن شهر تهران به ۱۷ میلیون تومان رسیده است که این میزان نیز نسبت به بهار سال گذشته ۵/ ۳۷ درصد رشد کرده است. واحدهای مسکونی که میانگین قیمت هر مترمربع آنها در دامنه قیمتی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان قرار دارد، بیشترین سهم از معاملات خرید مسکن شهر تهران در خرداد ماه را به خود اختصاص داده‌اند.