در مجمع سالانه کاما چه گذشت

تجدید ارزیابی در « باما » + جزییات | برنامه افزایش سرمایه

14:03 - 1400/01/21
باما درحالی جزییات جدیدی از وضع شرکت پیش رو قرار داد که با بحث افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی و سود انباشته  اقدامات جدیدی در دستورکار شرکت است.
تجدید ارزیابی در « باما » + جزییات | برنامه افزایش سرمایه

به گزارش «دنیای بورس»،‌مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی 1398 شرکت باما امروز در محل شرکت با حضور بیش از 60 درصد سهامداران برگزار گردید. ریاست مجمع، علی احمدی نیری و ناظرین آقایان موسوی و حسینی و دبیر مجمع، مدیرعامل شرکت، اسلامی برعهده داشتند.

از مهمترین اقدامات شرکت بروزرسانی کارخانه یک فلوتاسیون، خرید تجهیزات جدید استخراجی و اکتشافی، پذیرش و عرضه ذوب روی اصفهان در بازار فرابورس و تداوم اکتشافات مس و آغاز ساخت کارخانه در شرکت جلگه‌های آسمانی، حفظ تولید و افزایش تولید شمش روی به منظور جلوگیری از خام‌فروش بوده است.

همچنین شرکت برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان 900 درصد و افزایش سرمایه تجدیدارزیابی در کلیه طبقات را دارد که کارشناسی‌ها در حال انجام است. شرکت دارای هشت معدن است که همگی زیرزمینی مکانیزه هستند همچنین در حال مذاکره برای خرید معادن جدید است. در سال گذشته با افزایش چند برابری حفاری‌ها، ذخایر قابل توجهی اکتشاف شده است و در سال جاری بهره‌برداری از دخایر معادن جدید شروع شده است.

شرکت در سال مالی 1398 موفق به کسب 6666 ریال معادل 6.666 میلیارد ریال سود گردیده است که رشد 2.7 برابری نسب به سال قبل دارد. این در حالی است که قیمت جهانی بیش از %30 کاهش و قیمت فروش ارز رشد اندکی داشته است. در سال 1398، بیش از 645.000 تن ماده معدنی تماماً از معادن زیرزمینی استخراج شده است.

شرکت دارای سه خط فرآوری فلوتاسیون است که با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت هستند. شرکت در راستای حفظ محیط‌زیست و بهینه‌سازی مصرف آب، اقدام به راه‌اندازی تیکنر نموده و با نصب فیلترپرس‌ها تا بیش از 80 درصد آب بازیافت می‌شود لازم به ذکر است با انجام اقدامات زیست‌محیطی از لیست صنایع آلاینده خارج شده است.

شرکت اقدام به خرید دستگاه‌های جدید حفاری نموده تا بتواند به ذخایر جدید دست یابد و به واسطه کشف ذخایر جدید، ساخت کارخانه شماره 4 در حال برنامه‌ریزی است. شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی، حداکثر مساحت یک محدوده معدنی را اخذ نموده و با اکتشافات با استفاده از مشاوران داخلی و خارجی صورت گرفته و ذخیره 200 میلیون تنی کشف گردیده است.

با توجه به شروع ساخت کارخانه، تولید کنسانتره مس و کنسانتره مولیبدن در اواخر 1399 یا حداکثر 1400 وارد مدار می‌شود. معدن فوق به صورت روباز در حال طراحی است و استخراج معدن در سال جاری آغاز می‌گردد.

دعوی حقوقی سهامداران قبل از انقلاب با رای دیوان عالی کشور رد گردید و ریسک موضوع مرتفع گردید و در خصوص زمین 28 هکتاری نیز رای دادگاه بدوی به نفع شرکت صادر شده است. تولیدات و فروش شرکت در سال 1398 رشد %15 داشته است و شرکت با وجود تحریم‌ها توانسته بیش از سال مالی قبل صادرات نماید.

در خصوص بندهای حسابرسی که عمدتاً مربوط به شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی است که با افزایش سرمایه و ساخت کارخانه و سودآوری، وجوه دریافتی به افزایش سرمایه می‌رود یا عودت می‌شود. این شرکت طی 3 فاز ساخته خواهد شد.

همچنین سرمایه‌گذاری در شرکت آلومینیوم المهدی پس از واگذاری به مپنا در حال اصلاح ساختار است. ارزش جایگزینی این شرکت بیش از 1.5 میلیارد دلار است و انتظار عرضه یا بازگشائی آن در بورس در میان‌مدت می‌رود و در حال حاضر برای سهام در مالکیت باما خریدار به قیمت 400 میلیارد تومان وجود دارد ولی شرکت منتظر پذیرش جهت فروش با قیمت بالاتر در بازار بورس است.

در حال حاضر مشکلی برای فروش ندارد و حتی در اسفندماه 1398، بخش عمده موجودی صادر شده و  ریسکی از بابت حمل و ارز وجود ندارد. شرکت تعهدات ارزی خود را به صورت کامل و با نرخ‌های بالا با مذاکرات مناسب به صنایع و صراف‌ها فروخته است. همچنین شرکت در حال بارگیری برای صادرات بعدی است. شرکت فاز 1 و 2 اکتشافی در عمق متمرکز بوده و تا عمق بیش از 1000 متر اکتشاف شده و بیش از 20 هزار متر حفاری شد.

در این بخش 130 میلیون تن ذخیره اکتشاف شده در فاز 3 اکتشافی بیش از 14 هزار متر حفاری روباز صورت گرفته و فاز 4 اکتشافی نیز در حال انجام است و در کل کمتر از 5 درصد محدوده اکتشاف شده و ذخیره معدن 200 میلیون تن برآورد شده و پتانسیل رشد در آینده وجود دارد. گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری، طراحی معدن و کارخانه کنسانتره از برنامه‌های شرکت است و زمین 400 هکتاری با حمایت‌های استاندار محترم در سال جهش تولید تحویل شده و سفارش‌گذاری ساخت تجهیزات صورت گرفته است.

شرکت باما برنامه راه‌اندازی یک معدن جدید در سال 1398 دارد. با راه‌اندازی طرح‌های پیش‌فرآوری، امکان استفاده از ماده معدنی کم‌عیار فراهم گردیده است. از سوی دیگر عیار روی به طور نسبی در رگه‌های معدنی افزایش یافته است. شرکت پس از مطالعه استحصال فلزات گران‌بها از سال 1393، در حال ارزیابی اقتصادی راه‌اندازی واحد استحصال این فلزات هستیم.

حجم بالای اکتشافات منجر به رشد قابل توجه ذخایر در معادن باما گردیده است و اکتشافات ادامه دارد و منتظر اخبار خوب در اکتشافات باشید. شرکت برنامه‌ای برای واگذاری کنترل فردی ندارد و صرفاً با توجه به شرایط بازار اقدام به عرضه خرد می‌کند. برنامه شرکت خرید معادن جدید و سرمایه‌گذاری در ساخت کارخانه مس شرکت جلگه‌ها است و حتی خرید سهام بیشتر در آن شرکت نیز در برنامه قرار دارد.

کرونا تاثیری در تولید و حتی صادرات نداشته و در اوج کرونا در اسفند 1398 نیز صادرات صورت گرفته است. پیش‌بینی شرکت رشد قیمت سرب و روی پس از رفع بحران کرونا است و آخرین نرخ فروش دلار در نیما بیش از 18 هزار تومان بوده است.

حسابرس موسسه سیاق نوین جهان به‌عنوان حسابرس و بازرس اصلی و موسسه آرمان آروین پارس به‌عنوان حسابرس و بازرس علی‌البدل انتخاب گردیدند. روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد به‌عنوان روزنامه اصلی شرکت انتخاب گردیدند.

سود نقدی پیشنهادی 667 ریال به ازای هر سهم بوده و به تصویب رسید و مابقی انباشته گردید که افزایش سرمایه از محل آن انجام شود. و به منظور توسعه سرمایه‌گذاری‌ها مورد استفاده قرار گیرد. پاداش هیأت‌مدیره 490 میلیون تومان و حق‌الحضور هیأت مدیره 15 میلیون ریال ناخالص تصویب شد.