پیام و هشدار بازارساز | دلار در مرز 19 هزار تومان باقی می ماند؟

پیش بینی از آینده طلا + انتظارات مثبت

14:03 - 1400/01/21
گلدمن ساکس در گزارش جدید خود پیش بینی متفاوتی از آینده طلا ارایه داد که بر مبنای آن برآورد شده انتظارات مثبتی در این زمینه شکل گیرد.
پیش بینی از آینده طلا + انتظارات مثبت

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای ‌اقتصاد نوشت: قیمت طلا روز جمعه، تحت‌تاثیر افزایش نگرانی‌ها درباره آغاز موج جدیدی از پاندمی کرونا در کشورهایی مانند چین و آمریکا ۸/ ۰ درصد افزایش یافت. این در حالی‌ است که در ماه ششم سال‌جاری میلادی، طلا در قیمت ۱۷۳۶ دلار معامله می‌شود که تا اینجای سال ۲۰۲۰، افزایش قابل توجه ۱۴ درصدی را تجربه کرده است؛ اتفاقی که سبب شده تمامی پیش‌بینی‌ها درباره قیمت طلا برای سال‌جاری به نوعی نقش بر آب شود.

بانک گلدمن ساکس در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود از قیمت طلا را اصلاح کرد و تمامی اهداف قیمتی را افزایش داد. این بانک آمریکایی پیش‌بینی سه‌ماهه خود را از قیمت طلا ۲۰۰ دلار، پیش‌بینی شش‌ماهه را ۲۵۰ دلار و پیش‌بینی یک‌ساله خود را ۲۰۰ دلار نسبت به قبل افزایش داد. در گزارش این بانک آمده است علاوه‌بر نااطمینانی‌های مربوط به سیاست‌گذاری در خلال بحران‌هایی مانند کرونا، کاهش ارزش ارزهای معتبر در پی اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی عامل دیگر محرک برای قیمت طلا است.

افزایش پیش‌بینی‌ها از قیمت طلا

گلدمن ساکس شرکت خدمات مالی آمریکایی، روز جمعه پیش‌بینی‌های خود نسبت به آینده قیمت طلا را افزایش داد. این بانک چندملیتی اعلام کرده است به‌دلیل عواملی چون کاهش ارزش ارزها و تداوم نااطمینانی‌های اقتصادی به دلیل بحران پاندمی کرونا، انتظار دارد حرکت افزایشی قیمت فلز زرد بیش از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد، ادامه پیدا کند.

این بانک آمریکایی پیش‌بینی سه ماهه خود از قیمت فلز زرد را از ۱۶۰۰ دلار به ۱۸۰۰ دلار رسانده است. روز جمعه قیمت طلا در بازارهای جهانی ۱۷۳۶ دلار بود و فاصله زیادی تا محقق شدن پیش‌بینی سه ماهه گلدمن ساکس نداشت. از سوی دیگر در حالی که تخمین این بانک از قیمت طلا برای بازه شش ماهه ۱۶۵۰ دلار بود، اکنون این بانک هدف قیمتی را در کران شش ماهه به ۱۹۰۰ دلار تغییر داده است. در نهایت اقتصاددانان این کمپانی پیش‌بینی ۱۲ ماهه قیمت اونس را نیز از ۱۸۰۰ دلار به مرز ۲ هزار دلار برای هر اونس تغییر داده‌اند.

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی درباره این موضوع یادآوری کرده‌اند که در فضای پسا بحران‌هایی مانند پاندمی کرونا علاوه‌بر نااطمینانی‌های سیاستی، یکی از عوامل اصلی تحریک‌کننده قیمت طلا نگرانی از کاهش ارزش ارزها از جمله دلار است.  اقتصاددانان این بانک در ادامه افزوده‌اند دلار ضعیف‌تر می‌تواند قدرت خرید مصرف‌کنندگان اصلی طلا در میان بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه را افزایش دهد.

گلدمن ساکس در ادامه بر مبهم بودن فضای سیاست‌گذاری و نرخ تورم ناشی از آن تاکید کرده است. تحلیلگران این بانک در این باره نوشتند که با توجه به شوک بی‌سابقه به اقتصاد و واکنش‌‌های سیاستی به آن، مقدار تورم ریکاوری پیش‌روی اقتصاد را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. در این گزارش آمده است، برای آنکه قیمت طلا به بالای مرز ۲ هزار دلاری برسد، مقدار نرخ تورم باید به سطحی بالاتر از نرخ هدف ۲ درصدی فدرال رزرو صعود کند.

اهرم فشار تورم بر قیمت طلا

از سوی دیگر این بانک آمریکایی هشدار داده است، در صورتی که ریکاوری اقتصاد جهانی، با تورم کافی همراه نباشد، امکان دارد قیمت طلا مانند سال ۲۰۱۳ دست به اصلاح بزند. گلدمن ساکس البته شرایطی را نیز که می‌تواند به وجودآورنده اصلاح قیمتی طلا باشد اعلام کرده است؛ اصلاح قیمتی زمانی رخ خواهد داد که سرمایه‌گذاران به این باور برسند که فدرال رزرو دست از سیاست‌های حمایتی خود کشیده است.

این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که نرخ‌ بهره پایین و اقدامات پولی انبساطی گسترده تقاضا برای طلا را افزایش می‌دهد؛ این افزایش تقاضا در حقیقت اقدام به پوشش ریسک از سوی سرمایه‌گذاران در برابر تورم و کاهش ارزش ارزها است. اما زمانی که فعالان بازار به این نتیجه برسند که فدرال رزرو قصد ادامه اقدامات حمایتی و انبساطی را ندارد، تقاضای طلا متعاقبا کاهش خواهد یافت.

نقره در مسیر طلا

هر اونس طلا در حالی روز جمعه در بازارهای جهانی به قیمت ۱۷۳۶ دلار معامله شد که با جهشی فوق‌العاده تا اواسط سال‌جاری میلادی، حدود ۱۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است؛ این افزایش ارزش طلا بیشتر به علت نااطمینانی‌های سیاسی در ابتدای سال ۲۰۲۰ و اقدامات انبساطی بی‌سابقه بانک‌های مرکزی در پاسخ به صدمات پاندمی کرونا به اقتصاد جهان بوده است.

همچنین این بانک آمریکایی، پیش‌بینی خود از قیمت نقره را نیز مانند طلا اصلاح کرد و تمامی تخمین‌های خود در بازه‌های مختلف را افزایش داد. بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی سه ماهه، شش ماهه و ۱۲ ماهه خود برای قیمت نقره را از ۵/ ۱۳، ۱۴ و ۱۵ دلار به ۱۹، ۲۱ و ۲۲ دلار افزایش داد. این در حالی است که قیمت نقره در بازارهای جهانی روز جمعه با یک درصد افزایش به ۵/ ۱۷ دلار رسید. مقداری که از تمام پیش‌بینی‌های دور قبل گلدمن ساکس بیشتر بود.

 

نرخ ارز قابل کنترل است | اثر بازگشت تعهدات صادرکنندگان بر بازار

رییس بانک مرکزی با اشاره به عوامل موثر بر افزایش نرخ ارز از پیگیری آزادسازی منابع ارزی مسدودی و اثر حجم بالای تعهدات صادرکنندگان بر بازار در هفته های پیش رو خبر داد و گفت: نرخ ارز قابل کنترل است.

عبدالناصر همتی در پیام اینستاگرامی با ارائه نکاتی در مورد بازار ارز اعلام کرد: ارزش ذاتی نرخ ارز با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی، سیاسی و روانی در مقایسه با نرخی که امروز در بازار خرید و فروش می شود حتماً پایین تر است البته نمی‌توان محدودیت های ایجاد شده برای کشور را در نظر نگرفت. لیکن ثبات نرخ حقیقی ارز برای بانک مرکزی مهم است. نرخ خرید و فروش اعلامی صرافی های منتخب بازار نیز برای جلوگیری از سفته بازی و آربیتراژ است.

تجربه دو سال اخیر به ویژه تا مهر سال ۹۸ نشان داده نرخ ارز قابل کنترل است. علی رغم التهابات آبان سال ۹۸ ،ورود به فهرست سیاه FATF ،شیوع کرونا و افت شدید قیمت نفت و فرآورده ها که هر کدام به نوعی تأثیر افزایشی در نرخ داشتند، بانک مرکزی از تمام ظرفیت‌ها برای اعاده ثبات استفاده کرد. لذا شرایط بوجود آمده به دلیل کرونا و فشار موقت وارد به بازار ارز در فصل اول سال جاری و جو روانی ناشی از قطعنامه های شورای حکام آژانس نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه شود. علی رغم محدودیت درآمد نفت، موازنه مبادلات خارجی مناسب است و بانک مرکزی نیز به رغم تداوم فشار آمریکا، ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را تامین خواهد کرد.

پیگیری آزادسازی و دسترسی به منابع ارزی مسدودی متعلق به ایران بصورت ویژه در دستور کار بانک مرکزی و سایر دستگاه ها قرار دارد. برخی را نتیجه گرفته و نتایج عملیات برخی دیگر نیز به تدریج مشخص خواهد شد.

صادرکنندگان باید تتمه ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ را به روش های اعلامی بانک مرکزی تا پایان تیر ماه به چرخه اقتصاد برگردانند. با توجه به حجم بالای تعهدات آنها قطعاً در هفته های پیش رو شاهد تاثیر آن در بازار ارز خواهیم بود.

 

شاخص دلار به مرز ۱۹ هزار نزدیک‌تر شد | سکه از رشد دلار جا ماند

همچنین در گزارش دیگری نوشته شده بود: دلار هفته گذشته نه تنها کانال ۱۸ هزار تومانی را با قدرت شکست، بلکه در ۲ روز کاری انتهایی هفته به مرز ۱۹ هزار تومانی نزدیک‌تر شد. روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز ۲۵۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. تعطیلی روز چهارشنبه هم بازار را آرام تر نکرد و روز پنج‌شنبه این ارز با ۲۹۰ تومان رشد به بهای ۱۸ هزار و ۷۹۰ تومان رسید. چنین رشدهایی موجب شدند که قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت حدود ۵/ ۴ درصد افزایش پیدا کند؛ حال آنکه در بازار فلزات گرانبهای داخلی، سهم سکه تمام طی آخرین هفته خرداد ۸/ ۱ درصد رشد بود.

آخرین بار در هفته منتهی به پنجم اردیبهشت‌ماه بود که دلار رشد بیشتری را نسبت به سکه تجربه کرده بود. در واقع حدود ۷ هفته در بازار داخلی بازدهی سکه نسبت به دلار عموما برتری داشت، ‌ولی این روند در هفته گذشته با قدرت تغییر کرد. سکه در ۲ روز انتهایی هفته با وجود رشد زیاد دلار، تنها ۸۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. 

به گفته برخی فعالان باتجربه بازار، سکه‌بازان نسبت به رشد قیمت دلار با احتیاط رفتار کردند، چراکه از نظر آنها این ارز به سطوح مقاومتی سنگینی رسیده است و احتمال عقب‌گرد آن وجود دارد.

از طرف دیگر،‌ آنها معتقد بودند احتمال ورود بازارساز به معاملات در آستانه کانال ۱۹ هزار تومانی بسیار زیاد خواهد بود. تجربه پیشین معامله‌گران این‌گونه بود که در اوایل مهر ۹۷ با ورود لحظه‌ای دلار به کانال ۱۹ هزار تومانی به یکباره عرضه ارز افزایش پیدا کرد و قیمت در جهت کاهشی قرار گرفت.  برخی از معامله‌گران سکه باور دارند ممکن است چنین اتفاقی در هفته جاری نیز رخ دهد و زمینه‌ساز تغییر مسیر بازار ارز شود.

با این حال، وضعیت بازار ارز کمی نسبت به آن مقطع زمانی متفاوت‌تر است. از جمله اینکه رشد بازار در مقطع کنونی آرام و پیوسته بوده است،‌ولی در سال ۹۷ با شیب تندی رشد می‌کرد.   از سوی دیگر، عامل دیگری که موجب شد سکه متناسب با قیمت دلار رشد نکند، عدم افزایش محسوس طلا در بازارهای جهانی بود. طلا روز پنج‌شنبه در محدوده هزار و ۷۲۰ دلاری قرار گرفت که ۶/ ۰ درصد کمتر از پنج‌شنبه گذشته بود. عامل سومی که از نگاه برخی معامله‌گران موجب شد سکه به اندازه دلار رشد نکند، خریدهای سنگین پیشین معامله‌گران بازار سکه بود.

در واقع از نظر آنها رشد سکه در ماه‌های قبل پیش خور شده بود.  در این میان، عده‌ای از فعالان بازار باور داشتند، افزایش قیمت دلار برخلاف نظر برخی سکه‌بازان در روز شنبه ادامه خواهد یافت. به گفته آنها،‌ خبر تصویب قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به‌رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند وضعیت بازار ارز را در روز ابتدایی هفته تحت‌تاثیر قرار دهد.

عده‌ای احتمال می‌دادند، با جوسازی پیرامون این خبر در آغاز معاملات، قیمت دلار را به کانال ۱۹ هزار تومانی ببرند. با این حال، شایعات کاهشی هم در روزهای انتهایی هفته به گوش می‌رسید. عده‌ای عنوان می‌کردند قیمت به حدی رسیده است که صرافی‌ها با گشاده‌دستی بیشتر اقدام به عرضه ارز خواهند کرد و گروهی تاکید می‌کردند که مداخلات بازارساز در چنین قیمت‌هایی را نباید دست کم گرفت. به طور مسلم معاملات پشت خطی و آتی حواله درهم نیز برای بازار از اهمیت زیادی برخوردار است.

پیش بینی از آینده طلا + انتظارات مثبت20
تغییرات قیمت سکه در یک هفته گذشته