نظرسنجی « دنیای بورس » هفته اول تیر

 نظرسنجی هفتگی: پیش بینی سهام تا آخر هفته

14:03 - 1400/01/21
آینده بازار در روزهای آینده چگونه خواهد بود. مولفه های حمایتی موجود در بازار نشان میدهد برآیند تمامی انتظارات میل به صعود ادامه دار بازار دارد.
 نظرسنجی هفتگی: پیش بینی سهام تا آخر هفته

دنیای بورس | رکورد شکنی های معاملات بازار سهام در هفته گذشته باز هم با قدرت ادامه یافت تا بازدهی های خیره کننده در بهار سال جاری با ثبت یک هفته صعودی دیگر تکمیل شود. شاخص کل در آخرین هفته معاملاتی خرداد ماه با افزایش 6.6  درصدی به پایان رسید. به نظر می‌رسد نزد فعالان بازار این روند همچنان بر سر معاملات حاکم خواهد بود.بیشتر سهامداران و کارشناسان حاضر در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» نیز روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.

با هم این دو مطلب امروز را بخوانیم:

 

کارشناسان چه می گویند

صعودی: 79 درصد از کارشناسان حاضر در این نظر سنجی روند شاخص بورس را صعودی ارزیابی کرده اند.این کارشناسان معتقدند حجم نقدینگی موجود در بازار در سطوح قابل توجهی است و این امر پتانسیل ثبت رکورد های قابل توجه دیگری را نیز دارد. از سوی دیگر ورود نقدینگی به بازار نیز محتمل است. بر همین اساس احتمالا قدرت پول بتواند این مسیر را همچنان تداوم دهد.

از سوی دیگر بعید است سهامداران به خبر قطع نامه علیه ایران چندان واکنش خاصی نشان دهند، زیرا در چند سال اخیر اتفاقاتی از این دست نتوانسته است سد راه حرکت بورس در مسیر افزایشی شود. احتمالا بر اساس تجاربی از این دست معاملات فردا از اثرات این اخبار مصون بماند.

علاوه بر این، افزایش نرخ دلار نیز از  حرکت بورس در مسیر صعودی حمایت خواهد کرد.باید توجه داشت که بورس تهران در بیش از دو سال اخیر تحت تاثیر نرخ ارز در مسیر قابل توجهی حرکت کرده است و این امر که در روزهای اخیر با آزادسازی قیمت ها در صنایع بسیاری همراه بوده است،عامل حمایتی قدرتمندی از معاملات سهام به شمار می رود.همچنین باید توجه داشت احتمالا سهامداران برای حمایت سیاست گذار حساب باز کرده است.در مجموع به نظر می رسد این موارد در کنار یک دیگر ثبت یک هفته صعودی دیگر در را در کارنامه بازار سهام کشور به ثبت برسانند.

کم نوسان: 17 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام در هفته جاری روند کم نوسانی را تجربه خواهد کرد.این کارشناسان می گویند، حجم نقدینگی موجود در بازار  می توانند همچنان بورس را در مسیر صعودی حرکت دهند با این  همه فرصت شناسایی سود در بسیاری از  سهام با افزایش عرضه ها از رشد قیمت ها جلوگیری می کند.این امر به خصوص تحت تاثیر خبر صدور قطع نامه علیه ایران بیشتر خودنمایی می کند.

از سویی دیگر فضای نااطمینانی ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا خود در احتیاط سهامداران موثر است جایی که به گفته برخی مقامات از سازمان جهانی بهداشت وضعیت شیوع این ویروس همچنان ابراز نگرانی کرده اند.در مجموع از نگاه این دسته از فعالان سطوح فعلی قیمت ها بالا است و با توجه به عدم تغییر عوامل بنیادی تقاضا محتاط خواهد بود و این امر سیطره یک روند کم نوسان در بورس تهران را رقم خواهد زد.

 نزولی: 4 درصد کارشناسان مزبور روند شاخص بورس در هفته پیش رو را نزولی عنوان کرده اند.این دسته از کارشناسان معتقدند صعود پرشتاب قیمت ها نیاز به اصلاح دارد.زمینه اصلاح این روند را نیز  فعلا خبر صدور قطع نامه علیه ایران به وجود آورده است.از طرفی نیز قیمت دلار و طلا افزایش یافته است و این امر هر چند عامل حمایت از بخشی از سهام است اما می تواند به خروج نقدینگی از بازار به سوی این ارز و دلار (به عنوان دارایی امن تر) نیز منجر شود. در مجموع به زعم این کارشناسان به تدریج با رخ نمایی برخی واقعیات در عرصه اقتصاد و سیاست کشور حتی میزان نقدینگی نیز نخواهد توانست مانع بازگشت بازار به مدار منطق و ارزش گذاری صحیح شود. احتمالا شاخص کل در هفته جاری در مسیر نزولی حرکت کند.

 

سهامداران چه می گویند

صعودی: 77 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی «دنیای بورس» روند نماگر اصلی بورس تهران را افزایشی ارزیابی کرده اند.این سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام تحت تاثیر قدرت نقدینگی موجود در بازار ،افزایش نرخ ارز و آزادسازی قیمت ها در بسیاری از صنایع  همچنان مثبت است و تحت تاثیر  این موارد بورس بازان احتمالا همچنان شاهد ورود نقدینگی به معاملات سهام خواهند. موضوعی که  منجر به صعود بیشتر قیمت ها خواهد شد.

کم نوسان: 10 درصد سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم نوسانی را تجربه خواهد کرد.به زغم این افراد در شرایط فعلی هر چند برخی موارد می تواند منجر به تقویت تقاضای سهام شود (از جمله چشم انداز تورمی و صعود نرخ ارز) با این حال خبر صدور قطع نامه علیه ایران مانع از این امر خواهد شد. از سوی دیگر چشم انداز تورمی و لذت کسب بازدهی های اخیر مانع از خروج قابل توجه نقدینگی از بازار سهام خواهد شد و از سویی نگرانی نسبت به آینده نیز مانع ورود نقدینگی و تحرک خاصی در بازار می شود. این موارد در نهایت روند کم نوسانی پیش پای معامله گران قرار خواهد داد.

نزولی: 13 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی دنیای بورس معتقدند شاخص سهام در هفته جاری روند نزولی را تجربه خواهد کرد.این دسته از سهامداران می گویند رشد بی محابای قیمت ها طی ماه های گذشته که در بسیاری موارد سهام را در بالاتر از ارزش ذاتی خود قرار داد بر همین اساس فرصت شناسایی سود قابل توجهی را برای معامله گران فراهم شده است و بسیاری در صدد کسب این بازدهی و خروج از بازار هستند.امری که در شرایط کنونی تنگ تر شدن حلقه تحریم ها ،صدور قطع نامه علیه ایران و شیوع ویروس کرونا بهانه فشار فروش را به وجود آورده اند.