وزیر اقتصاد: برای عرضه اولیه به بورس بیایید

14 شرکت در نوبت عرضه اولیه + اسامی

14:03 - 1400/01/21
14 شرکت در نوبت عرضه اولیه فرابورس هستند. طبق مصوبه شورای عالی سران قوا، شرکت های جدید میتوانند برای عرضه اولیه از فرصت طلایی مشوق جدید مالیاتی استفاده کنند.
14 شرکت در نوبت عرضه اولیه + اسامی

به گزارش «دنیای بورس»، فرهاد دژپسند با اشاره به اینکه اقتضای توجه به دو امر مهم جهش تولید و مبارزه با کرونا ، مراعات حال فعالان اقتصادی و تکیه بر درآمدهای مالیاتی برای رها سازی بودجه از نفت است ، گفت: مصوباتی از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته شده که می تواند منجر به رفع برخی دغدغه های بخش خصوصی و همچنین افزایش درآمدهای دولت شود.

وی افزود: یکی از این مصوبات تکرار و افزایش دامنه بخشودگی جرایم معوق مالیاتی با توجه به درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی سال گذشته و افزایش پاداش پرداخت مالیات از یک به 1.5 درصد و به ازای هر ماه و تا سقف 18 درصد و عدم ورود به مالیات سنوات قبل شرکت های مایل به عرضه اولیه سهام در بورس و فرابورس و محدود شدن بررسی پرونده های مالیاتی فقط برای سال قبل است.

دژپسند ادامه داد: بنابراین طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ، شرکت هایی که در سال جاری وارد بازار سرمایه شوند می توانند از این مشوق استفاده کنند. بنابراین با توجه به شرایط مناسب بورس ، فرصت طلایی خاص ایجاده شده م هم باعث تعمیق بازارسرمایه می شود و هم پایه و درآمد مالیاتی جدیدی برای دولت ایجاد می کند.

 

14 شرکت در نوبت عرضه اولیه + اسامی

همچنین سارا سادات‌ اخلاقی، مدیر پذیرش سهام فرابورس درباره آخرین وضعیت عرضه های اولیه و پذیرش شرکت های جدید در فرابورس به دنیای اقتصاد گفت: شرکت‌های بیمه زندگی خاورمیانه، رایان هم افزا و سرمایه‌گذاری پویا در بازار اول یا دوم فرابورس عرضه خواهند شد. همچنین نماد شرکت‌های صنعتی و معدنی ستبران و کیا الکترود شرق قرار است در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط عرضه شود.

وی افزود: ۹ نماد دیگر پذیرفته شده و پس از انجام شروط ، درج و عرضه خواهند یافت که شامل شرکت‌های برق و انرژی پیوند گستر پارس، دنا آفرین فدک، پدیده شیمی جم، مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن، توسعه مسیر برق گیلان، پتروشیمی ارومیه، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر، زغال سنگ پروده طبس و ملی ساختمان هستند .

این مقام مسئول به عملکرد فرابورس در عرضه‌های اولیه سال گذشته اشاره و عنوان کرد: سال گذشته ۱۴۸ شرکت در صنایع مختلف مانند پتروشیمی، فلزات اساسی، استخراج زغال سنگ، سرمایه‌گذاری، بیمه، کشت و دام و طیور، حمل و نقل و... درخواست پذیرش برای ورود به بازار اول و دوم معاملات فرابورس ارسال کردند که ۳۰ شرکت معادل ۲۰ درصد شرکت‌های متقاضی واجد شرایط اولیه پذیرش بودند که در ۲۹ جلسه هیات پذیرش مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت ۲۳ شرکت موفق به پذیرش در بازار اول و دوم فرابورس شدند.

اخلاقی ادامه داد: سال گذشته ۲۰ شرکت‌ در فهرست نرخ‌های بازار اول و دوم فرابورس درج شدند که این تعداد در مقایسه با سال قبل از آن ۲۵ درصد رشد داشته است. از این تعداد ۱۴ شرکت عرضه اولیه و دو شرکت گشایش نماد شدند. از میان شرکت‌های بازار پایه نیز ۳۳ شرکت متقاضی پذیرش در بازار بالاتر بودند که شرکت‌های واجد شرایط اولیه پذیرش ۱۲ شرکت بودند. این درخواست‌ها در هیات پذیرش مطرح و در نهایت با پذیرش پنج شرکت موافقت شد.

به گفته وی از میان شرکت‌های پذیرش شده شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در بازار اول درج و شرکت ویتانا در بازار دوم فرابورس گشایش نماد شدند. سه شرکت دیگر نیز در جریان انجام شروط هیات پذیرش برای درج در بازار بالاتر هستند که اسامی آنها پس از درج به عموم اعلام خواهد شد.

 

۱۴ شرکت در انتظار عرضه

دنیای اقتصاد نوشت: ۱۴ شرکت در فهرست انتظار ورود به فرابورس قرار گرفتند. هر چند فصل بهار فرابورس با عرضه اولیه چهار شرکت جدید رو به اتمام است، ولی مدیر پذیرش سهام فرابورس ایران به «دنیای اقتصاد» گفته؛ پنج شرکت آماده عرضه یا گشایش نماد در این بازار هستند. همچنین ۹نماد دیگر نیز در فرابورس ایران پذیرفته شده‌اند و پس از انجام شروط لازم، وارد فرآیند درج و عرضه خواهند شد.

شاخص فرابورس از ابتدای امسال رشد ۱۰۵درصدی را تجربه کرده و ارزش معاملات خرد روزانه در این بازار هم از ۳۶۰۰میلیارد تومان عبور کرده که از حجم بالای گردش نقدینگی در این بازار حکایت دارد اما به نظر می‌رسد میزان عرضه‌های اولیه در این بازار با حجم تقاضا چندان تناسبی نداشته است.

 

نگاهی دقیق‌تر به عرضه‌ها

سارا سادات‌اخلاقی، مدیر پذیرش سهام فرابورس ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: شرکت‌های بیمه زندگی خاورمیانه، رایان هم افزا و سرمایه‌گذاری پویا در بازار اول یا دوم فرابورس عرضه خواهند شد. به گفته او همچنین نماد شرکت‌های صنعتی و معدنی ستبران و کیا الکترود شرق نیز قرار است در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط عرضه شوند. 

مدیر پذیرش سهام فرابورس ایران در ادامه به ۹نماد دیگر اشاره کرد که پذیرفته شده و پس از انجام شروط لازم، به درج و عرضه راه خواهند یافت و گفت: شرکت‌های برق و انرژی پیوند گستر پارس، دنا آفرین فدک، پدیده شیمی جم، مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن، توسعه مسیر برق گیلان، پتروشیمی ارومیه، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر، زغال سنگ پروده طبس و ملی ساختمان از جمله شرکت‌هایی هستند که در بازار فرابورس ایران پذیرش و پس از انجام شروط پذیرش در مرحله درج و عرضه در بازار قرار خواهند گرفت.

 

درخواست پذیرش ۱۴۸ شرکت

مدیر پذیرش سهام فرابورس ایران در ادامه به عملکرد فرابورس در عرضه‌های اولیه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۸، تعداد ۱۴۸ شرکت در صنایع مختلف از جمله صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی، استخراج زغال سنگ، سرمایه‌گذاری، بیمه، کشت و دام و طیور، حمل و نقل و... درخواست پذیرش خود را برای ورود به بازار اول و دوم فرابورس ایران ارسال کردند.

او ادامه داد: طبق بررسی صورت گرفته در فرابورس ایران تعداد ۳۰ شرکت یعنی ۲۰درصد شرکت‌های متقاضی واجد شرایط اولیه پذیرش بودند که در ۲۹ جلسه هیات پذیرش مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت ۲۳ شرکت موفق به پذیرش در بازار اول و دوم فرابورس ایران شدند.

اخلاقی ادامه داد: در سال گذشته شرکت‌های درج شده در فهرست نرخ‌های بازار اول و دوم فرابورس ۲۰ شرکت بودند که این تعداد در مقایسه با سال گذشته ۲۵درصد رشد داشته است. همچنین از این تعداد ۱۴ شرکت عرضه اولیه و دو شرکت گشایش نماد شدند. مدیر پذیرش سهام فرابورس ایران در ادامه به درخواست پذیرش ارتقای برخی نمادها از بازار پایه به بازارهای بالاتر اشاره کرد و گفت: از میان شرکت‌های بازار پایه نیز ۳۳ شرکت متقاضی پذیرش در بازار بالاتر بودند که از این میان شرکت‌های واجد شرایط اولیه پذیرش ۱۲ شرکت بودند.

این درخواست‌ها در هیات پذیرش مطرح و در نهایت با پذیرش پنج شرکت موافقت شد.  به گفته اخلاقی، از میان شرکت‌های پذیرش شده شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در بازار اول درج و شرکت ویتانا در بازار دوم فرابورس گشایش نماد شدند. سه شرکت دیگر نیز در جریان انجام شروط هیات پذیرش برای درج در بازار بالاتر هستند که اسامی آنها پس از درج به عموم اعلام خواهد شد.

 

4 عرضه اولیه ریلی تا پایان امسال

نورالله بیرانوند، معاون اقتصادی شرکت راه آهن با اشاره به برنامه ورود شرکت‌های حمل و نقل ریلی به بازار سرمایه و نیاز این گروه به بورس و تأمین مالی به مهر گفت: در مرحله اول قرار است شرایط فنی ورود شرکت‌های ریلی به بورس فراهم شود. سیاست راهبردی راه آهن، ارتقای حکمرانی و سطح مدیریتی شرکت‌ها و افزایش درآمد از تأمین مالی بازارسرمایه و کاهش ریسک است.

وی افزود: به جز شرکت‌های مسافری، سایر شرکت‌های این صنعت، سودآور بوده و امکان حضور در بورس را دارند. بنابراین تا پایان سال سهام ۴ شرکت در بورس و فرابورس عرضه اولیه خواهد شد . شرکت رجا نیز هرچند متقاضی ورود به بورس است اما به دلیل صورت‌های مالی هنوز شرایط پذیرش را ندارد.