دیده بان بورس امروز 24 خرداد 99

پیش بینی بورس امروز | روز تغییر

13:59 - 1400/01/21
امروز با آغاز اصلاحات ریزساختارها در بازار سهام (بورس و فرابورس) حالا به نظر تغییرات بزرگی در راه است. از دید برخی از تحلیلگران احتمال خریدهای هیجانی انتظار میرود.
پیش بینی بورس امروز | روز تغییر

دنیای بورس | شنبه‌ها، موعدِ سنتی تغییرات بزرگ است. بسیاری از افرادی که می‌خواهند تغییر زیربنایی در زندگی و فعالیت خود داشته باشند، زمان شروع این کار را روز شنبه تعیین می کنند. امروز نیز موعد ایجاد تغییرات زیربنایی در ریزساختارهای معاملاتی است. روان شدن معاملات و جریان یکپارچه سامانه‌های معاملاتی، دغدغه این روزهای فعالان بازار سرمایه است. از یک سال گذشته که استقبال از بورس چند برابر افزایش یافته و صدور کدهای معاملاتی هر روز رکورد جدیدی ثبت می‌کند، از یک سو به تعمیق بازار سرمایه کمک و از سوی دیگر، باز مضاعفی به هسته معاملات وارد کرده است.

با توجه به اینکه در کوتاه‌مدت امکان تغییر و تعویض هسته معاملات مقدور نیست، تغییراتی از این دست می‌تواند به روان‌تر شدن عملکرد هسته معاملات کمک کند. اصلاحاتی که در ریزساختارهای معاملاتی ایجاد شده است، هم مورد تایید مسئولان سازمان است و هم کارگزاران و اهالی بازار سرمایه. از امروز حجم سفارشات به توجه به قیمت هر سهم تغییر می‌کند و برای سهام با قیمت کمتر از 500 تومان به 400 هزار سهم در هر سفارش تغییر می‌کند.

این مسئله کمک شایان توجهی در کاهش تعداد سفارش در نمادهای برخی گروه‌ها همانند بانکی و خودرویی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر تغییر حداقل ویرایش قیمت از یک ریال به 10 ریال، از حجم ویرایش‌ سفارش‌ها می‌کاهد. در نتیجه تعداد سفارش‌ها کاهش می‌یابد اما از آنجایی که سامانه‌های معاملاتی بهتر و روان‌تر پاسخگوی معامله‌گران خواهد بود، امکان افزایش حجم و ارزش معاملات وجود دارد.

 

پیش به سوی خریدهای هیجانی

در آخرین روز کاری هفته گذشته، شاهد اوج تقاضا در اکثر گروه‌های بورسی بودیم. گروه سیمان که به خاطر افزایش احتمالی قیمت سیمان هفته سراسر سبزی داشتند، امروز نیز به روند خود ادامه خواهند داد.

قرار بود قیمت جدید آن در هفته گذشته اعلام شود با این حال شنیده‌ها از این حکایت دارد که وزارت صمت موافقت خود را با افزایش قیمت سیمان اعلام کرده و تا چند روز آینده قیمت نهایی تصویب و اعلام می‌شود. در هفته گذشته گروه پالایشی نیز با تقاضای بالایی همراه بودند اما نوسانات نفت در پایان هفته می‌تواند معاملات این گروه را تحت تاثیر قرار دهد.

هر بشکه نفت برنت در روزهای پایانی هفته از 43 دلار تا مرز 37 دلار ریزش داشت و در نهایت در محدوده 39 دلار بسته شد. هر بشکه نفت خام WTI نیز به مرز 36 دلار رسید. افت قیمت نفت در بازارهای جهانی به افزایش عرضه‌ها در گروه پالایشگاهی منجر خواهد شد. در گروه خودرو نیز با توجه به اینکه اتفاق قابل توجهی در روزهای گذشته نداشتیم، غلبه تقاضا بر عرضه، محتمل‌ترین سناریو در این گروه خواهد بود.

در مجموع با توجه به اینکه شنبه‌ها عطش خریداران به نسبت بالاست، امروز نیز انتظار رشد شاخص و صف‌های خرید متعدد در بازار سرمایه داریم.