نقشه نیمروز 21 خرداد 99

تحلیل بورس امروز | تقاضای بالا

13:59 - 1400/01/21
امروز بازار با حجم تقاضای بالا روبه رو بود. در اغلب گروه ها صف های خرید سنگین تشکیل شد. در این میان اما با روند تغییرات دلار باید در انتظار شنبه دوباره هیجانی بورس باشیم.
تحلیل بورس امروز | تقاضای بالا

دنیای بورس | معاملات امروز بازار سرمایه تحت تاثیر بازگشایی نماد «خودرو» قرار داشت. ایران خودرو بعد از افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و انتشار اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی در تارنمای کدال در خصوص تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت سهام، امروز با 30 درصد نوسان مثبت به جریان معاملات بازگشت. اگرچه در هنگام بازگشایی صف خرید سنگینی داشت، اما کسانی که این سهم را قبل از عید خریداری کرده بودند، حالا با کسب 200 درصد سود، برای فروش سهم خود وسوسه شدند. در نتیجه عرضه‌های این سهم سنگین شد تا روی قیمت 223.8 تومان صف خرید 400 میلیونی پیدا کند.

اما جدال خریداران و فروشندگان این سهم تا پابان بازار ادامه داشت و با دست به دست شدن بیش از 2 میلیارد و 200 میلیون سهم، بار دیگر تا مرز 235 تومان رشد کرد. سایپا نیز امروز در کل بازار صف خرید  بیش از 200 میلیون سهمی داشت تا با توجه به مثبت بودن روند معاملات دو خودروساز بزرگ کشور، اغلب نمادهای این گروه به صف خرید برسند. 

 ایران خودرو در حالی امروز بیشترین ارزش و حجم معامله را به خود اختصاص داد که بیشترین تاثیر مثبت را نیز در صعود 3.18 درصدی شاخص کل داشته باشد. در کنار «خودرو» دو نماد «فولاد» و «فملی» از گروه فلزات اساسی به رشد شاخص در روز جاری کمک کردند.

فارغ از «خودرو» و داد و ستد بالایی که روی این نماد انجام شد، حجم تقاضای بالا در بازار، حسن ختام معاملات امروز بود. بسیاری از نمادهای بانکی، فلزات اساسی، معدنی‌ها و سیمانی‌ها صف‌های خرید سنگینی داشتند و در مجموع شاخص کل با رشد بیش از 35 هزار واحد به میانه کانال یک میلیون و 100 هزار واحد رسید. با این حال بر خلاف روز گذشته، شاخص کل رشد بیشتری نسبت به شاخص هم وزن داشته باشد تا نشان دهد امروز شاخص‌سازها لیدر بازار بودند.  ارزش معاملات خرد در آخرین روز کاری هفته به حدود 14 هزار و 500 میلیارد تومان رسید که نسبت به روزهای گذشته و همچنین روزهای آخر هفته، رقم قابل توجهی است.

 

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس

یکی از مهم‌ترین محرک‌های بازارها در ایران نرخ ارز است. نرخ دلار که از ابتدای سال در یک روند صعودی ملایم قرار داشت، امروز بعدازظهر در بازار آزاد به مرز 18 هزار تومان رسید. افزایش نرخ دلار در بازار آزاد در کنار رشد قیمت آن در سامانه نیما هم از نظر روانی و هم از نظر رشد درآمد تاثیر قابل توجهی بر بازار سرمایه خواهد داشت. اگر شرایط بازار ارز تا پایان هفته در همین محدوده باشد، باید چشم انتظار شنبه هیجانی دیگری در بازار سرمایه باشیم.