چرا بورس دو ساله ۵۷۸ درصد بورس صعود کرد؟

عوامل اثرگذار بر سهام | حرکت شاخص بورس، امروز و فردا

13:57 - 1400/01/21
شاخص کل به تاثیر از چه عواملی حرکت خود را در دو روز آینده تعیین می کند. آیا دوباره باید در انتظار تداوم فشار عرضه و رفتارهای هیجانی تبدیل خرید به فروش باشیم.
عوامل اثرگذار بر سهام | حرکت شاخص بورس، امروز و فردا

دنیای بورس |  بازار سهام امروز در یک روز مانده به آخرین روز کاری هفته شرایط متفاوتی را از سر می گذراند. با حاشیه های شکل گرفته در بورس تهران مبنی بر اختلالات در هسته معاملاتی و شایعات مربوط به اخذ مالیات از عایدی سهام، حالا رفتار پول در روز پایانی هفته حساس و معنادار خواهد بود. از یک سو برخی منابع از تداوم مسیر ورود پول های جدید همسو با حمایت دولت (تصنعی یا طبیعی) خبر میدهند از سوی دیگر، دیگر بازارهای رقیب در شرایط نزولی به سر می برند. اخبار جدید سیاسی در قالب ریسک های سیستماتیک همچون دعوت ترامپ به مذاکره با ایران و پاسخ دولت حسن روحانی و البته گمانه زنی ها از بسته تحریمی جدید علیه ایران (از دیروز تحریم های کشتیرانی ایران به روز رسانی شد) همه به نوعی در رفتار سمت و سوی شاخص تاثیرگذار خواهند بود.

 

روز پرحاشیه

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: بورس تهران پس از پشت سر گذاشتن روزی پرنوسان، در نهایت معاملات روز دوشنبه را با رشد بیش از ۲۷۰۰ واحدی شاخص کل به پایان رساند و رکورد قبلی خود را اندکی بهبود بخشید. روز گذشته بازار سهام متاثر از عوامل مختلفی نوسان کرد. از یکسو جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را جهت بررسی در جلسه علنی، تقدیم هیات‌رئیسه مجلس کردند و از سوی دیگر مشکلات جدی در سامانه اصلی معاملات رخ داد.

این چالش‌ها همزمان با افزایش موج شناسایی سود پس از رشدهای پرشتاب روزهای گذشته در مجموع سبب تشدید فشار فروش در کلیت بازار شد. این مهم سبب شد بازیگران حقوقی وارد میدان شده و نبض بازار را در دست بگیرند. خریدهایی که به نظر می‌رسد عمدتا جنبه حمایتی از بازار داشت و گروه‌های بزرگ را دربرگرفت.

 

شناسایی سود در گروه‌های کالامحور

در روزی که شاخص کل بورس تهران به رشد ۲/ ۰ درصدی بسنده کرد، شاهد افزایش حدود ۸/ ۰ درصد شاخص کل هم‌وزن با اثرگذاری یکسان نمادها بودیم. تفاوتی که از سبقت نمادهای کوچک بازار در رشد قیمت حکایت داشت. به نظر می‌رسد رشد پرشتاب قیمت‌ها در روزهای اخیر و شناسایی سود از سوی معامله‌گران مهم‌ترین دلیل افزایش فشار فروش در معاملات روز دوشنبه بازار سهام بوده است. این شناسایی سود اما عمدتا نمادهای بزرگ بازار را در برگرفت. نگاهی به سابقه نماگرهای اصلی بورس تهران در روزهای گذشته به وضوح توضیح‌دهنده دلیل تشدید فشار عرضه‌ها در گروه‌های کامودیتی‌محور بازار است.

از اواسط معاملات هفته گذشته که شاخص سهام به مسیر صعودی بازگشت، در برابر رشد ۱۱ درصد شاخص هم‌وزن، شاخص ۳۰ شرکت بزرگ رشدی فراتر از ۴/ ۱۷ درصدی را ثبت کرد. افزایش شتاب قیمت سهام گروه‌های بزرگ بازار که عمدتا در زمره سهام زیرمجموعه صنایع کالامحور قرار می‌گیرند، منجر به شناسایی سود و دست به ماشه شدن فروشندگان شد. این موضوع سبب شد تا در همان دقایق ابتدای بازار شاهد افت حدود ۲هزار واحدی شاخص سهام باشیم. از این رو در افت قیمت بزرگان بازار که نقش شاخص‌سازی را برعهده دارند، بازیگران حقوقی دست به کار شدند تا از فشار فروش در بازار بکاهند. جایی که شاخص کل به مسیر صعودی بازگشت و از کف روزانه خود ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد فاصله گرفت.

 

ضعف پایدار سامانه معاملاتی

یکی از چالش‌های قدیمی فعالان بازار سهام اما ضعف هسته معاملاتی است. مشکلی پایدار که هرازگاهی بیش از گذشته دادوستد سهام را با دشواری مواجه می‌کند. این مهم روز گذشته هم داد فعالان بازار سهام را بلند کرد. شرایطی که واکنش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس را به دنبال داشت که اختلال سامانه معاملات را ناشی از اشتباه یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین به کارگزاری عنوان کرد که قبل از شروع معاملات اقدام به ارسال سفارش کرده است.

از این رو در ساعت پایانی بازار، مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران در پیام ناظر بازار، تایید نشدن برخی معاملات را طی روز دوشنبه (۱۹ خرداد) اعلام کرد. در این پیام عنوان شد: با توجه به انجام معاملات برخی از نمادهای معاملاتی خارج از قیمت گشایش بازار در دقایق اولیه جلسه معاملاتی روز دوشنبه با توجه به بررسی‌های فنی انجام شده، این دسته از معاملات مورد تایید بورس تهران قرار نخواهد گرفت.

اما مشکل تنها ارسال زودتر از موعد برخی سفارش‌ها قبل از آغاز رسمی معاملات نبود بلکه همان ضعف همیشگی سامانه معاملاتی در زمان افزایش تعداد سفارش‌ها بار دیگر خودنمایی کرد و سبب شد تا معامله‌گران با ناهمخوانی شدید قیمت‌ها در سامانه بر خط کارگزاری‌ها و سایت اطلاع‌رسانی‌ بورس مواجه شوند. این سردرگمی فشار بیشتری بر سهام بورسی وارد کرد و نوسان پرمقدار شاخص‌ها را به دنبال داشت. اطلاعات تکمیلی در این خصوص را می‌توانید در گزارش همین شماره تحت عنوان «سامانه بی‌سامان» مطالعه کنید.

 

مالیات بر عایدی سرمایه

دیروز فعالان بازار سهام در رویداد دیگری از در دستورکار قرار گرفتن طرح مالیات بر عایدی سرمایه در جلسه علنی مجلس با خبر شدند. طرحی که کارشناسان معتقدند اعمال آن انگیزه سوداگری در بازارهای دارایی را کاهش داده و در نتیجه از افزایش قیمت نامتعارف در این بازارها جلوگیری خواهد کرد. این مهم نیز تاثیر خود را بر افزایش عرضه از سوی دارندگان سهام برجا گذاشت و قیمت‌ها را به محدوده منفی هدایت کرد.

 

چرخش در بازی سهامداران

روز گذشته پس از چهار روز غلبه سهامداران خرد در سمت خرید سهام این بازیگران حقوقی بودند که وارد میدان شدند و خالص خرید مثبتی را رقم زدند. به نظر می‌رسد حمایت از قیمت سهام گروه‌های بزرگ و شاخص‌ساز مهم‌ترین دلیل بازگشت حقوقی‌ها در روز پرنوسان بورس تهران بود. دیروز سهامداران خرد بازار خالص فروشی به میزان ۲۰۹ میلیارد تومان را رقم زدند. بیشترین خالص فروش حقیقی در سهام زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی به میزان ۱۲۱ میلیارد و ۵۶۲ میلیون تومان رقم خورد. بانکی‌ها نیز شاهد جابه‌جایی ۱۰۸میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در آن سوی بازار اما پالایشی‌ها همچنان مورد توجه سهامداران خرد بازار قرار دارند. شرایطی که از ابتدای هفته شاهد آن هستیم و عمدتا ناشی از افزایش قابل توجه بهای نفت در هفته گذشته بود.

هر چند روز گذشته شاهد افت نسبی بهای نفت خام بودیم اما سهامداران خرد خالص خرید ۲۱۱ میلیارد تومانی را در این گروه رقم زدند. سیمانی‌ها دومین گروهی بودند که در لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند و شاهد جابه‌جایی ۳۷ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومانی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار بودند. به نظر می‌رسد انتظار برای افزایش نرخ سیمانی‌ها مهمترین دلیل توجه بورس‌بازان حقیقی به این گروه است. موضوعی که در دو گروه دارو و قندی محقق شده و به نوعی پیش‌خور شده است.  نگاهی به عملکرد شرکت‌ها از زاویه حقیقی به حقوقی نیز خالی از لطف نیست.

دیروز بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها به معاملات شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی اختصاص پیدا کرد. «شستا» دیروز شاهد جابه‌جایی افزون بر ۶۹ میلیون سهم به ارزش ۱۲۶ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. «وبملت» دیگر سهمی بود که روز دوشنبه با فشار فروش حقیقی مواجه شد و خالص خرید ۵۰ میلیارد تومانی از سوی سهامداران عمده را تجربه کرد. در آن سوی بازار اما «شپنا» و «شبندر» مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفتند و در مجموع با خالص خرید ۲۱۵ میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها همراه شدند.

 

چرا بورس دو ساله ۵۷۸ درصد بورس صعود کرد؟

خبر آنلاین هم در گزارشی نوشت: رشد قیمتی بازار سهام در دو سال اخیر بی‌سابقه بوده و این بازار رشد سریع و قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است. در پایان فروردین ۱۳۹۹ ارزش بورس تهران به حدود ۲۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم رشدی ۳۸.۵ درصدی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. رشد ارزش بورس تهران نسبت به ابتدای سال ۹۸ و ۹۷ نیز به ترتیب معادل ۲۷۹ درصد و ۵۷۸ درصد بوده است.

به این ترتیب عملکرد بازار سهام پس از شوک ارزی اخیر، بسیار بیشتر از سایر دارایی‌های مالی بوده است. همچنین باید توجه داشت که رشد فعلی بورس در مقایسه با عملکرد تاریخی بازار سهام نیز بسیار بیشتر بوده به شکلی که در تجربه شوک ارزی ابتدای دهه ۱۳۹۰، بازار سهام کمتر از ۳۰۰ درصد رشد را تجربه کرد؛ این در حالی است که در آن زمان، قیمت نفت و کالاهای پایه در سطوحی بسیار بالاتر از امروز قرار داشت. توجه داشته باشید که نمودار ارزش بازار به صورت لگاریتمی (و نه خطی) ترسیم شده است.

بازار سهام رکورد رشد ماهانه عجیبی را طی فروردین ماه ثبت کرده است. رشد ۳۸.۵ درصدی ارزش بورس طی فروردین ماه، بیشترین میزان رشد ماهانه بورس در یک دهه اخیر بوده است. حتی بدون در نظر گرفتن اثرات عرضه سهام شستا بر رشد بازار، باز هم نرخ رشد بورس در فروردین ماه به رقم ۳۴.۶ درصد می رسد که این رقم نیز در مقایسه با رکوردهای قبلی (۲۳.۱ درصد در مرداد ۱۳۹۷) بسیار بالاتر است.

میانگین رشد ماهانه ارزش بازار در یک دهه اخیر معادل ۳.۲ درصد بوده و مجموع این اعداد به خوبی بیانگر ابعاد عجیب رشد بازار سهام در فروردین ماه سال جاری است. توجه به این مساله که به دلیل تعطیلات آغاز سال، فروردین نسبت به سایر ماه‌ها همواره دارای کمترین روزهای کاری است و به دلیل نیمه تعطیل بودن بسیاری از شرکت‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری غالبا با رکود معاملاتی همراه است، موجب استنتاج این گزاره می‌شود که در فروردین ۱۳۹۹ یکی از منحصربه فردترین ماه‌های تاریخ بازار سهام رقم خورده است.

بازار سهام در کنار رشد قیمتی، شاهد رونق محسوس معاملاتی است. بررسی میانگین ارزش روزانه معاملات سهام در بورس تهران نشان می‌دهد که این رقم در هفته پایانی فروردین به حدود ۸ هزار میلیارد تومان طی روز رسیده است. به منظور مقایسه توجه داشته باشید که میانگین روزانه ارزش معاملات در سال ۱۳۹۸ فقط حدود ۲.۱ هزار میلیارد تومان بوده است و در سال ۱۳۹۷ این رقم کمتر از یک هزار میلیارد تومان بوده است.

 مبانی اقتصاد بیانگر آن است که افزایش قیمت و افزایش مقدار معاملات در یک بازار تنها یک علت دارد و آن هم انتقال تابع تقاضا به سمت بالاست. به زبان ساده، خریداران حاضر به خرید مقادیر بیشتر در قیمت‌های بالاتر هستند. در مورد دلایل رشد تقاضا در بازار سهام طی یک ماه اخیر، در کنار عوامل بنیادین نظیر رشد نرخ ارز و انتظارات تورمی، به نظر می‌رسد که کاهش امکان معاملات در بسیاری از بازارها نظیر مسکن و خودرو به دلیل شیوع کرونا سبب شده ورود پول به بازار سهام افزایش یابد و فعالیت‌های سفته‌بازانه تشدید شود. آمار معاملات مسکن شهر تهران و کاهش ترافیک بازدید سایت‌های تخصصی خرید و فروش خودرو از میانه‌های اسفند، موید کاهش معاملات و خروج پول از بازارهای مذکور است.

معامله‌گران حقیقی ، اصلی‌ترین علت رونق معاملات بازار سهام بوده‌اند. بررسی ارزش معاملات به تفکیک افراد حقیقی و حقوقی نشان می‌دهد که در یک سال اخیر، رشد ارزش معاملات غالبا ناشی از افزایش ارزش معاملات افراد حقیقی بوده و رشد معاملات افراد حقوقی بسیار آرام و نسبتا هموار بوده است.

میانگین ارزش روزانه معاملات سهام توسط افراد حقیقی در بورس تهران طی هفته پایانی فروردین‌ماه سال جاری به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که در نیمه اول سال گذشته، این رقم به زحمت به یک هزار میلیارد تومان در روز می‌رسیده است.

روند رشد معاملات افراد حقیقی در بازار سهام، از اواخر آبان‌ماه ۹۸ آغاز شده، در اوایل دی‌ماه ۹۸ تشدید شده و از ابتدای فروردین ۹۹ جهش یافته است. در مورد علت رشد معاملات در پنج ماه پایانی سال گذشته (آبان تا اسفند)، به نظر می‌رسد که فضای اقتصاد، تحریک انتظارات تورمی و انعکاس آن‌ها در رشد نرخ ارز، مهمترین عاملی است که می‌توان ذکر کرد؛ چرا که طی دوره مذکور مواردی نظیر افزایش قیمت بنزین و ارائه لایحه بودجه با کسری به مجلس روی داده است. در مورد دلایل جهش معاملات در فروردین‌ماه ۹۹ در ادامه بحث خواهد شد.

جریان ورود پول جدید یا فِرِش مانی به بازار در حال تشدید است. بنا به دلایلی که پیش‌تر گفته شد در ماه‌های اخیر ارزش معاملات، به ویژه معاملات افراد حقیقی افزایش یافته است اما در کنار ابعاد معاملات، جهت معاملات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

آنچه از اواخر آبان‌ماه در بازار سهام رخ داده و البته از دی‌ماه شدت یافته، افزایش میزان خرید سهام توسط افراد حقیقی است. در هفته پایانی فروردین‌ماه ۹۹، افراد حقیقی به صورت خالص (خرید منهای فروش) بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان سهام به دارایی‌های قبلی خود اضافه کرده اند و این رقم برای مجموع ۱۷ روز کاری فروردین‌ماه بیش از ۱۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

برای داشتن تصویر مقایسه‌ای توجه داشته باشید که در سال گذشته برای رسیدن دارایی جدید افراد حقیقی به این سطح، بیش از ۲۰۷ روز زمان (از ابتدای سال تا نیمه بهمن‌ماه) نیاز بوده است. به عبارت روشن، افراد حقیقی در یک ماه ابتدای امسال بیش از ده ماهه ابتدای سال گذشته سهام جدید خریده‌اند. این ارقام گویای ورود نقدینگی جدید یا اصطلاحا فِرِش مانی توسط افراد حقیقی با حجم بالا به بازار سهام است.

سرعت معاملات سهام به شدت افزایش یافته و رکوردهای تاریخی جدیدی را ثبت کرده است. نسبت ارزش معاملات روزانه به ارزش بازار در فروردین‌ماه به بیش از ۰.۲۱ درصد رسیده است. این عدد نشان می‌دهد که روزانه به طور متوسط روی هر یک ریال از سهام شرکت‌ها، چه میزان معامله صورت می‌گیرد  و شاخص مناسبی از سرعت گردش سهام یا سرعت معاملات است. ( به بیان دیگر در فروردین ماه به ازاء هر هزار تومان سهام شرکت‌ها روزانه ۲۱ تومان معامله صورت گرفته است).

به منظور مقایسه شرایط فروردین‌ماه با سال‌های گذشته توجه داشته باشید که این رقم در سال ۱۳۹۸ برابر با ۰.۱۴ درصد بوده و در یک دهه اخیر معادل ۰.۰۷ درصد بوده است. با توجه به آنکه حتی وقایع بنیادین کاملا موثر بر بازار سرمایه (نظیر اجرای برجام ایجاد بازار ثانویه ارز و سامانه نیما) نیز نتوانسته‌اند تا بدین حد بر روند معاملات اثرگذار باشند، ارقام معاملات فروردین‌ماه نشانگر آن است که معاملات سفته‌بازانه بر روی سهام به شدت افزایش یافته یا اصطلاحا سهام داغ شده است.

ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار همچنان ادامه دارد. تعداد شرکت‌کنندگان در عرضه‌ اولیه شستا در تاریخ ۲۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ از ۲ میلیون نفر فراتر رفته و این در حالی است که میانگین شرکت‌کنندگان در عرضه‌های اولیه سال ۱۳۹۸ حدود ۹۵۰ هزار نفر و برای سال ۱۳۹۷ کمتر از ۲۵۰ هزار نفر بوده است. این اعداد به خوبی گویای افزایش تصاعدی حضور سهامداران خرد در بازار سهام طی ماه‌های اخیر است. برنامه دولت جهت واگذاری بخش زیادی از سهام خود در بنگاه‌های بورسی و فرابورسی در قالب صندوق‌های قابل معامله (ETF) طی سال جاری و سازوکار پیشنهادی برای آن (هر کد ملی سقف دو میلیون تومان) عاملی است که می‌تواند فرآیند صدور کدهای معاملاتی جدید را شدت بخشد.

 

رشد شاخص بورس از تب و تاب افتاد

خبر آنلاین همچنیندر گزارش دیگری نوشت: شاخص کل در بازار بورس امروز (دوشنبه) دو هزار و ۷۱۰ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۱۸ هزار واحد رسید. براساس معاملات امروز بیش از ۱۰ میلیارد و ۷۱۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۳۶ هزار ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با دو هزار و ۷۳۱ واحد افزایش به ۳۵۶ هزار و ۶۴۹ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۸۰۶ واحد رشد به ۲۳۵ هزار و ۸۳۰ واحد رسیدند. شاخص بازار اول چهار هزار و ۱۵۰ واحد افزایش و شاخص بازار دوم سه هزار و ۵۲۵ واحد کاهش داشت.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با دو هزار و ۱۴ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با یک هزار و ۷۲ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۴۶ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۹۹۴ واحد و سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۹۵۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

 در مقابل نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۴۹۲ واحد، مخابرات ایران (اخابر) یا یک هزار و یک واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۹۴۲ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۷۷۵ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۷۵ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۴۹۷ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۴۸۷ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بود.

برپایه این گزارش، امروز نماد بانک ملت، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک تجارت و پالایش نفت بندرعباس و در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه فرآورده نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۹۰۲ میلیون و ۱۴۴ هزار برگه سهم به ارزش ۱۷ هزار و ۶۴۹  میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز نزدیک به ۹۲ واحد رشد داشت و بر روی کانال ۱۲ هزار و ۵۸۵  واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۵۰۴ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۶۱ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز (دوشنبه) نمادهای سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، اعتباری ملل (وملل)، پتروشیمی مارون (مارون) و پالایش نفت لاوان (شاوان)‌ تاثیر مثبت بر شاخص این بازار را داشتند.

همچنین نماد سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)،  تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، مدیریت انرژی تابان هور (وهور)، بانک دی (دی) و گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا) با تاثیر منفی بر شاخص این بازار همراه بودند.

 

کدام نمادها بیشترین تاثیر مثبت را بر بورس گذاشتند؟

ايسنا هم نوشت: شاخص کل بازار سرمایه روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت و درحالی که در ساعات ابتدایی روندی صعودی داشت، ناگهان نزولی شد اما در ادامه رشد کرد و درحالی به کار خود پایان داد که از شدت صعود آن کاسته شده بود.

معاملات امروز (دوشنبه) بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۲۶۹۶ واحد رشد در رقم یک میلیون و ۱۱۸ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۲۷۳۱ واحد صعودو رقم ۳۵۶ هزار و ۶۴۹ واحد را ثبت کرد.

معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۳۶ هزار و ۹۴۵ میلیارد ریال انجام دادند.

در بازار امروز ملی صنایع مس ایران، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت اصفهان و سرمایه‌گذاری غدیر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را گذاشتند.

بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران و سرمایه‌گذاری خوارزمی نمادهای پر ببنیده بورس بودند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۹۱ واحد صعود در رقم ۱۲ هزار و ۵۸۴ واحد ایستاد در این بازار ۶۹۱ هزار معامله به ارزش ۶۱ هزار و ۳۲۷ میلیارد ریال انجام شد.

سنگ گوهر زمین، پلیمر آریا ساسول، سهامی ذوب آهن اصفهان و اعتباری ملل نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل سرمایه گذاری صبا تامین، فولاد هرمزگان جنوب و تولید برق دماوند نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

سهامی ذوب آهن اصفهان، بانک دی، سیمان لار سبزوار، داروسازی تولید دارو، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و صنایع ماشین‌های اداری ایران نمادهای پر ببینده فرابورسی بودند.

 

شاخص ارزی کاهشی شد |  ضربه دلار به سکه تمام

دنیای اقتصاد در گزارش دیگری درباره بازار موازی با سهام (ارز و سکه) نوشت: روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی ۷۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۷ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید. عامل اصلی افت قیمت سکه تمام، کاهش بهای دلار بود. روز گذشته شاخص ارزی ۱۰۰ تومان افت قیمت را تجربه کرد و روی عدد ۱۷ هزار و ۵۸۰ تومان قرار گرفت. در کنار این، دیروز اونس طلا نیز زیر مرز هزار و ۷۰۰ دلاری باقی ماند تا از این سو قیمت سکه تمام تحریک نشود.

افت قیمت سکه برای برخی تحلیلگران فنی اهمیت زیادی داشت. تحلیلگران فنی شکست کانال ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را برای بازار مهم دانسته و این مساله را سیگنال مهمی به معامله‌گران عنوان می‌کردند. از نظر آنها، شکست این کانال منجر به این می‌شود که انتظارات کاهشی در بازار فعال‌تر شوند و قیمت به سوی ابتدای کانال ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی و مرز ۷ میلیونی حرکت کند. آنچه مسلم است در صورتی که روند روز گذشته تغییر نکند و فلز گرانبهای داخلی به بالای کانال ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بازنگردد، انتظارات کاهشی به مرور بر بازار غالب خواهند شد.

یکی از شانس‌هایی که می‌تواند قیمت سکه را در شرایط کنونی از نزول بیشتر در امان نگه دارد، افزایش بهای طلای جهانی و برگشت دوباره آن به بالای کانال هزار و ۷۰۰ دلاری است. طلا دیروز افزایشی بود، ولی حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر قدرت آن را نشان نداد که از مرز هزار و ۷۰۰ دلاری عبور کند.

در این شرایط، نزول بهای دلار بود که بیشتر توجه معامله‌گران و بازیگران سکه را به خود جلب کرد.  دلار با اینکه از محدوده ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان دور شد، ‌ولی تا زمانی که بالای مرز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان قرار دارد، همچنان از نگاه معامله‌گران فنی شانس صعود آن منتفی نیست.

با این حال، در بازار ارز در روزهای اخیر تقاضای زیادی وجود ندارد و حجم معاملات محدودتر از گذشته شده است. به گفته برخی معامله‌گران همین عامل هم موجب شده است که تناسب قیمت دلار بازار داخلی با بازارهای همسایه برهم بخورد. به‌عنوان مثال، ارزش دلار با توجه به نرخ درهم در حال حاضر بالای ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان است و در شهرهای مرزی نیز به‌جز هرات افغانستان،‌ نرخ‌های بالاتری برای دلار ثبت می‌شود.

با این حال، در بازار داخلی تقاضای نقدی زیادی وجود ندارد و همین عامل موجب شده است که در خردادماه نوسانات قیمتی کاهش پیدا کند.  در این میان، برخی فعالان باور دارند، آنچه موجب شده است که وضعیت بازار ارز آرام‌تر شود، بهبود سمت عرضه ارز بوده است. از نظر آنها بالا آمدن قیمت دلار در سامانه نیما یکی از عواملی است که انگیزه عرضه ارز را افزایش داد و در کنار این، در بازار حواله نیز نرخ حواله درهم به‌رغم رشد زیاد همچنان نتوانسته است کانال ۵ هزار تومانی را بشکند. 

در روزی که قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی بود، قیمت این ارز بر تابلوی صرافی‌های بانکی تغییر نکرد. روز گذشته هر دلار بر تابلوی صرافی ملی قیمت ۱۶ هزار و ۹۳۰ تومان داشت که مشابه با روز یکشنبه بود. برخی فعالان با توجه به نوع قیمت‌گذاری این صرافی‌ها عنوان می‌کردند که بازارساز در درجه اول بیشتر به‌دنبال مدیریت نوسان قیمت‌هاست و پس از موفقیت در این هدف، سعی می‌کند که قیمت‌ها را به آرامی پایین‌تر ببرد.

با این حال، ‌نباید از خاطر برد که خواست بازارساز یکسوی ماجراست و خواست بازار در سوی دیگر قرار دارد. در واقع اگر بار دیگر تقاضا در بازار بیشتر شود، شاید بازارساز نتواند خواست خود مبنی‌بر مدیریت نوسانات و افت قیمت‌ها را پیگیری کند.  یکی از فعالان بازار باور داشت، یکی از عواملی که منجر به کاهش حجم معاملات شده است، شایعاتی است که در بازار مبنی‌بر کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا منتشر می‌شود. این شایعات به‌‌خصوص پس از تبادل زندانیان بین دو کشور برجسته شده است. با این حال، ‌همچنان بیشتر فعالان بر این موضوع اصرار دارند که سمت عرضه تقویت شده و همین عامل زمینه‌ساز کاهش تغییرات قیمتی شده است.