نقشه نیمروز 17 خرداد 99

تحلیل بورس امروز | انتظارات روزهای آینده

13:55 - 1400/01/21
شاخص بازار سهام امروز را با ثبت رکورد جدی از سر گذراند اما برخی از نمادها نتوانسته اند با قله تاریخی خود فاصله دارند. امروز چه اخباری بیشترین تاثیر را روی صنایع بورسی گذاشتند.
تحلیل بورس امروز | انتظارات روزهای آینده

فتح قله تاریخی

دنیای بورس | شاخص‌کل بورس بازهم رکوردشکنی کرد و حدنصاب جدیدی در بیش از نیم قرن فعالیت خود بر جای گذاشت. از زمان پیش‌گشایش و حجم بالای سفارش‌های خریدی که یکی پس از دیگری ثبت می‌شد، رکوردشکنی بورس در یکی دیگر از شنبه‌های هیجانی محرز بود. حتی در دقایق ابتدایی بازار ارزش صف‌های خرید به بیش از 5 هزار میلیارد تومان رسیده بود که نشان می‌دهد بعد از اصلاحی که از اواخر اردیبهشت آغاز شده بود، حالا شاخص‌کل به فتح قله‌های جدید چشم دوخته است. در نهایت دماسنج بازار در معاملات روز جاری بیش از 40 هزار واحد افزایش یافت تا بر بلندای یک میلیون و 68 هزار واحدی قرار بگیرد.

رکورد قبلی شاخص‌کل، 22 اردیبهشت در محدوده یک میلیون و 47 هزار واحد به ثبت رسیده بود. اگرچه شاخص‌کل رکورد قبلی خود را رد کرد اما هنوز بسیاری از نمادها هستند که به قله قیمتی قبلی خود نرسیده‌اند. هر سهم «فولاد» از آخرین قله خود 200 تومان، «فارس» 300 تومان و «وتجارت» 21 تومان پایین‌تر است. بررسی دیگر نمادها نیز نشان می‌دهد اغلب سهام نتوانسته‌اند به قله‌های قبلی خود برسند، در نتیجه سهامداران برای اینکه به قله قبلی سودآوری (ارزش سبد سهام) خود برسند، همچنان باید چشم انتظار روزهای آتی باشند.

گروه خودرو، پربیننده‌ترین گروه بازار بود. اغلب نمادهای این گروه در محدوده مثبت معامله ‌می شدند. ایران‌خودرو نیز با توجه به قرعه‌کشی خودروهای خود، با استقبال بالای سهامداران روبه رو شده بود و صف 360 میلیون سهمی آن تا پایان بازار حفظ شد. سایپا نیز در محدوده 1 تا 3 درصد مثبت نوسان می‌کرد، بیشتر نمادهای این گروه نوسان مثبت داشتند، «ختور» هم تنها نمادی بود که با صف فروش به کار خود پایان داد.

در گروه فلزات اساسی قریب به اتفاق نمادها با صف خرید به کار خود پایان دادند، «فولاد»، «فملی» و «ذوب» پربازدیدترین نمادهای این گروه بودند. نماد معاملاتی شرکت آلومتک (فالوم) پس از رفع موارد منجر به تعلیق و افشای اطلاعات بااهمیت مصادیق گروه الف، با 104 درصد نوسان مثبت باز شد. تمام نمادهای گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز امروز صف خرید داشتند.

در این میان «کنور» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه با 14 درصد مثبت به جریان معاملات بازگشت. دیگر گروه پرتقاضای امروز، پالایشگاهی‌ها بودند. صف خرید اکثر نمادهای این گروه هم تا پایان بازار باقی ماند و معاملات اندکی در این گروه انجام شد.

 

سایه سهام عدالت بر افزایش قیمت‌ها

در هیاهوی سهام عدالت، افزایش نرخ محصولات مختلف، یکی پس از دیگری تصویب و اعلام می‌شود. خبر تاثیرگذاری که در روزهای عادی، بیشتر به چشم می آمد اما این روزها همه چیز در سایه سهام عدالت قرار دارد. چند روز پیش افزایش 20 درصدی قیمت شوینده‌ها اعلام شد. پیش از آن نیز خبر افزایش 50 درصدی قیمت ماکارونی، عرضه اولیه «غزر» را به تعویق انداخت. ارز نیمایی نیز از دو گروه لاستیک و داروهای OTCحذف شد. احتمال افزایش قیمت روغن موتور نیز بر گروه روانکارها سایه انداخته است.

امروز نیز دو خبر مهم در همین رابطه اعلام شد. نخست آنکه در جلسه کارگروه تنظیم بازار، نرخ هر کیلوگرم شکر درب کارخانه ۶۳۰۰ تومان تعیین و تصویب شد. همچنین دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد که قیمت جدید سیمان در هفته جاری تعیین تکلیف می‌شود. افزایش قیمت محصولات برای تولیدکنندگان جنبه مثبت هم از نظر روانی برای سهامداران و هم از نظر افزایش فروش و احتمال سودآوری بیشتر برای شرکت‌ها دارد.

در نتیجه هر یک از این خبرها، پتانسیل یک رالی صعودی جدید در هر گروه ایجاد می‌کند. این مسئله در کنار افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها و همچنین افزایش ادامه‌دار قیمت ارز در بازار و سامانه نیما، می‌تواند انرژی جدیدی برای رشد بازار سرمایه به همراه داشته باشد.