بورسی ها بخوانند: تمهیدات دولت برای صادرات

13:55 - 1400/01/21
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از تشکیل کمیته عملیاتی و اقدام صادراتی برای حل مشکلات صادرکنندگان خبر داد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای حسین مدرس خیابانی در نشست با اعضای هیئت رئیسه اتاق تعاون گفت: در جلسه‌ای با حضور معاون اول اعلام کردم اگر صادرات مسئله اول کشور است در این باره به کمیته عملیاتی نیاز داریم، زیرا شورای عالی صادرات سالی یک یا دوبار برگزار می‌شود در حالی که شان این شورا در حد مسائل کلان است.

وی با بیان اینکه برخی از مسائل صادرات از جنس ریز و عملیاتی روز است همانند آنچه که در ستاد تنظیم بازار انجام می‌دهیم افزود: امروز پیشنهادی خواهم داد مبنی بر اینکه رئیس سازمان توسعه تجارت، کمیته اقدام صادراتی را با سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف تشکیل دهد یعنی آقای زادبوم هر هفته موظف است جلسات یک تا دو ساعته را با اتاق بازرگانی اتاق تعاون و اتاق اصناف آن هم بدون حضور دستگاه‌ها برگزار کند، زیرا این دستگاه‌ها در جلسه چهارشنبه‌های کارگروه توسعه صادرات حضور دارند.

آقای مدرس خیابانی اضافه کرد: ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی داریم که قابلیت صادرات بسیار بالایی دارند از این رو رئیس سازمان توسعه تجارت باید در جلسه کمیته اقدام صادراتی، مشکلات را مورد به مورد، بنگاه به بنگاه، تولید کننده به تولید کننده و صادرکننده به صادر کننده البته با معرفی اتاق‌ها بررسی و مشکل شان را حل کند البته اگر مشکل از جنس دستگاه‌هایی مانند بانک بود حتما بانک‌ها هم دعوت شوند تا مشکلات این چنینی بررسی و حل شود.

تاکید سرپرست وزارت صمت بر جهش تولید با ساخت داخل

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: جهش تولید با ساخت کالای داخلی میسر می‌شود.
آقای حسین مدرس خیابانی  افزود: بخش تعاون جبهه واگذاری امور به مردم و واگذاری فرصت‌های عادلانه است.

وی اضافه کرد: با حضور اتاق تعاون در شورا‌ها نشان می‌دهد که نظرات اتاق تعاون در اقتصاد کشور موثر است و ظرفیت بخش تعاون بیشتر از این‌ها است و باید تلاش کند به اهداف خود برسد.

مدرس خیابانی گفت: باید حواسمان باشد که ما در یک جنگ اقتصادی تمام عیار و یک جنگ گسترده رسانه‌ای کشور را مدیریت می‌کنیم و با کوچکترین صحبت یکی از مسئولان که با ابهام زده می‌شود رسانه‌های خارجی از آن سو استفاده می‌کنند.

وی افزود: در این شرایط و فشار‌های اقتصادی یک صد پروژه با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان که منجر به اشتغال زایی ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌شود را در دست بهره برداری داریم.

سرپرست وزارت صمت گفت: همه حوزه‌های تجاری ما از جمله کشتیرانی و بانک‌های ما گرفتار تحریم هستند و شرایط از زمان جنگ تحمیلی سخت‌تر شده است البته حوزه خصوصی ما بسیار هوشمند است و می‌تواند راه خود را باز کند و همین الان ۴۰۰ میلیون دلار کالا در بنادر است و یک میلیون تن کالا در انبار‌ها و ۷۰۰ تن کالا در بنادر در حال تخلیه است.

مدرس خیابانی تاکید کرد: امروز موضوع تولید در دستورکار همه بخش‌ها است.

وی تصریح کرد: در زمان کرونا دولت نمی‌توانست به تنهایی کار کند و در بخش تولید نیز اگر می‌خواهیم با جهش تولید رو به رو باشیم باید مردم هم کمک کنند و اگر تقاضا برای کالای ایرانی نداشته باشیم جهش تولید رخ نمی‌دهد.

سرپرست وزارت صمت گفت: امروز جهش تولید بدون صادرات میسر نمی‌شود و مسیر افزایش تولید از مسیر صادرات عبور می‌کند.

وی اضافه کرد: مرزنشینان در صادرات مرزی نقش زیادی دارند، زیرا ۶۰ درصد صادرات از مرز‌ها انجام می‌شود.

سرپرست وزارت صمت گفت: حجم صادرات ما در مرز‌ها ۳ برابر حجم واردات است و هر روز بیشتر جلوی واردات را به جر کالا‌های اساسی به کشور می‌گیریم در مقابل هیچ مانعی را جلوی صادرات قرار نمی‌دهیم، زیرا پاشنه آشیل اقتصاد کشور ما ارز حاصل از صادرات است.

مدرس خیابانی افزود: ما به دنبال جهش تولیدی هستیم که با تولید داخل حاصل شود و تولید داخل نیاز به دستیابی فن آوری دارد و انتقال فن آوری باید از طریق شرکت‌های دانش بنیان و مهندسی معکوس صورت بگیرد.

وی توجه به واحد‌های تولیدی کوچک و اس ام ای‌ها را ضروری دانست و گفت: این بخش اشتغال عمده کشور را تامین می‌کند و جهش تولید چیزی مگر افزایش اشتغال نیست.

حسین مدرس خیابانی با بیان اینکه مقرر شده است تا کمیته اقدام صادراتی را با سه اتاق بازرگانی، تعاون و اتاق اصناف تشکیل دهیم افزود: آقای زادبوم موظف است تا جلسات دو ساعته با اتاق بازرگانی بدون حضور دستگاه‌ها فقط با حضور صادرکنندگان تشکیل دهند و در این جلسات همه مسائل و مشکلات را در آن جلسه حل کنند.

وی تاکید کرد: به دنبال مطرح شدن مسائل بزرگ در این جلسات نیستیم، زیرا این مسائل باید در کارگروه توسعه صادرات گفته شود و کمیته بنگاه صادراتی موظف است بنگاه به بنگاه، تولیدکننده به تولیدکننده و صادرکننده به صادرکننده با معرفی اتاق مربوطه مشکلات را بررسی کند.

سرپرست وزارت صمت گفت: کمیته اقدام صادراتی با معرفی اتاق بازرگانی و افراد مورد نظر و افرادی که با آن‌ها دچار مشکل شده‌اند باید مشکلات را بررسی کنند و اگر موضوع مربوط به بانک بود آن نیز به طور جداگانه بررسی شود.

وی افزود: باید در کمیته اقدام، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف ایران به طور جداگانه به تشریح مشکلات بپردازند.

برخی افزایش قیمت‌ها پذیرفتنی است

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به افزایش بی رویه قیمت لوازم خانگی گفت: با هرگونه گرانی افسارگسیخته در بازار برخورد می‌کنیم، اما برخی افزایش قیمت‌ها پذیرفتنی است و نباید نگاه سرکوبگرانه به تولید داشت.

حسین مدرس خیابانی درحاشیه نشست با اعضاء اتاق تعاون ایران در جمع خبرنگاران گفت: در زمینه افزایش قیمت کالا، انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا را رصد می‌کنیم و حتی اگر تولیدکننده قیمت کالای تولیدی را بیش از اندازه افزایش دهد با آن برخورد می‌کنیم.

وی با این حال بخشی از افزایش قیمت‌ها را ناگزیر دانست و افزود: برخی هزینه‌های تولید درسال ۹۹ همچون نرخ مواد اولیه، نرخ ارز و دستمزد‌ها بالارفته و اگر بخواهیم با نگاه سرکوبگرانه به تولید نگاه کنیم و دستوری قیمت‌ها را پایین نگه داریم، معنی اش این است که باید تولید را متوقف کنیم.

سرپرست وزارت صمت همچنین در مورد تأمین مواد اولیه برای رونق تولید گفت: قرار شد مواد اولیه و تجهیزات هم از طریق بورس کالا و هم از طریق بنگاه‌ها تأمین شود و قرار شد ۵۰ درصد تولیدات از طریق بورس کالا و ۵۰ درصد به صورت جریان نقد به بازار در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار گیرد.

وی در توضیح بیشتر این خط اعتباری افزود: برای شرکت‌های تولید لوازم خانگی یک خط ویژه‌ای با فولاد مبارکه در نظر گرفته شد تا تأمین مواد اولیه این کارخانه‌ها مستقیماً از کارخانه‌های فولاد تأمین شود.

مدرس‌خیابانی همچنین گفت: برای تأمین مواد اولیه واحد‌های بزرگ قرار شد خود کارخانه‌های تأمین کننده مواد اولیه با آن‌ها در ارتباط باشند همچنین برخی از اقلام از طریق بورس کالا و سامانه بهین‌یاب تأمین می‌شود.
وی با توجه به سال جهش تولید افزود: جهش تولید بدون ساخت داخل یعنی افزایش وابستگی، بنابراین برای جهش تولید باید ساخت داخل محقق شود و این امر با انتقال فناوری از طریق مهندسی معکوس و یا از طریق شرکت‌های دانش بنیان انجام خواهد شد.