نقشه نیمروز 7 خرداد 99

تحلیل بورس امروز | در انتظار تصمیمات مهم

13:50 - 1400/01/21
روز پایانی هفته با مثبت شدن شاخص امیدواری ها به بازار برگشت این کافی نیست چرا که باید درانتظار تصمیمات مهم ناظر و سیاست گذار در این دو روز تعطیلی بازار بمانیم.
تحلیل بورس امروز | در انتظار تصمیمات مهم

دنیای بورس | بعد از مدت ها که زمان معاملات تا نزدیک ساعت 16 ادامه داشت، امروز با وجود عرضه اولیه، معاملات در ساعت 13:30 دقیقه پایان یافت. طبق انتظاری که داشتیم، بازار با فشار عرضه‌ها کار خود را آغاز کرد و در ابتدای بازار شاخص کل تا 12 هزار و 700 واحد کاهش یافت. با افت شاخص و رسیدن به محدوده حمایتی، جذاب شدن قیمت برخی سهام و همچنین کاهش ترس از فروشندگان سهام عدالت، روند بازار تغییر کرد. چراغ اول را هم نماد «خودرو» روشن کرد.

با بازگشت معاملات ایران خودرو و سایپا به ساعت عادی بازار، سهامداران به حجم عرضه و تقاضا در این دو نماد چشم دوخته بودند. «خودرو» از همان ابتدا کار خود را در محدوده 5 درصد مثبت آغاز کرد و تا پایان بازار نزدیک به یک میلیارد سهم، صف خرید داشت. دیگر غول خودروسازی کشور که دیروز صف فروش دو میلیاردی داشت، امروز هم با صف فروش کار خود را آغاز کرد اما در ادامه با افزایش تقاضا از صف فروش خارج شد و در نهایت در محدوده 2 درصد مثبت به کار خود پایان داد.

 امروز با دادوستد 3 میلیارد و 300 میلیون سهم، «خساپا» رکوردار بیشترین حجم و ارزش معاملات بود. اغلب نمادهای شاخص‌ساز که روزهای گذشته بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص بورس داشتند، امروز با افزایش تقاضا و بازگشت به مدار مثبت، بیشترین تاثیر مثبت را در صعود شاخص‌کل داشتند. در نهایت شاخص‌کل با صعود حدود 12 هزار و 400 واحدی به کار خود پایان داد تا در روز جاری بیش از 25 هزار واحد نوسان داشته باشد.

اما شاخص‌کل هم وزن 0.14 درصد کاهش یافت تا نشان دهد معاملات بیشتر نمادهای بورسی در محدوده منفی رقم خورده است. با توجه به اینکه بسیاری از تصمیم‌های مهم بورسی (از جمله امکان فروش سهام عدالت) در زمان بسته بودن بازار گرفته می‌شود، برای پیش‌بینی روند بازار در هفته آینده باید تا روز شنبه منتظر بمانیم. اگر اتفاق تاثیرگذار دیگری رخ ندهد، بازار می‌تواند در هفته آینده متعادل باقی بماند.

 

نمادهای پربیننده

اگرچه «خساپا» و «خودرو» به زمان عادی معاملات بازگشتند اما همچنان زمان معاملات «شستا»، «غگیلا» و «پیزد» بعد از ساعت 12:30 بود. نکته قابل تامل، زمان 25 دقیقه‌ای برای معاملات سهام صنایع لاستیک یزد و شیرپاستوریزه پگاه گیلان بود. شستا نیز که دیروز با صف فروش سنگین به کار خود پایان داد امروز از همان ابتدا صف خرید داشت و در حالی که 81 میلیون سهم از آن مبادله شد، صف خرید آن تا ساعت 13:30 پابرجا ماند.

دیگر نماد پربیننده امروز، «وتجارت» بود. در حالی که در دوره پیش‌گشایش نزدیک به میلیارد سهم، صف فروش داشت اما با گذشت یک ساعت از آغاز معاملات و افزایش تقاضا، به صف خرید رسید و با همان صف خرید به کار خود پایان داد. معاملات در بیشتر نمادهای گروه بانک همانند بانک ملت، صادرات، پاسارگاد و پارسیان نیز با صف خرید همراه بود. پالایشگاهی‌ها نیز بعد از اصلاح قابل توجه، دوباره به صف خرید نشستند و با باد موافقی که از بازار نفت می‌وزد، به نظر می‌رسد روند صعودی آن‌ها ادامه داشته باشد.

 

رکورد تازه مشارکت در عرضه اولیه‌ها

افزایش 50 درصدی قیمت ماکارونی، عرضه زرماکارون را به تعویق انداخت تا برخلاف اطلاعیه‌های قبلی، امروز فقط پای آریاساسول به بورس باز شود. البته بازگشت «خساپا» و «خودرو» به ساعت عادی معاملات، عرضه اولیه «آریا» را با مشکل مواجه ساخت و سامانه‌ها به سختی پاسخگوی سفارش مشتریان بود. این مسئله باعث شد زمان سفارش‌گیری که از ساعت 7:30 تا 10:30 تعیین شده بود، دو بار و تا زمان 12:15 دقیقه تمدید شود. در نهایت بیش از 3 میلیون و 350 هزار نفر خریدار سهام آریاساسول بودند تا با نزدیک به 280 هزار نفر افزایش، رکورد تازه‌ای در خرید عرضه اولیه‌ها ثبت شود.