نقشه نیمروز 31 اردیبهشت 99

تحلیل بورس امروز | رکوردشکنی جدید

13:48 - 1400/01/21
روز پایانی بورس با رشد نمادهای کوچک و افت شاخص سازها دنبال شد.  عرضه اولیه امروز همراه با رکوردشکنی در تعداد مشارکت کنندگان بود.
تحلیل بورس امروز | رکوردشکنی جدید

دنیای بورس | یکی از نفس‌گیرترین روزهای بورس در سال‌های اخیر به پایان رسید. روزی که زمان معاملات تا ساعت 18 ادامه داشت و رکوردهای مختلفی جابه‌جا شد. میزان مشارکت در خرید عرضه اولیه صنایع لاستیک یزد رکوردی قابل توجه ثبت کرد به نحوی که بیش از 3 میلیون و 72 هزار کد (نفر) توانستند 14 سهم از نماد «پیزد» را خریداری کنند. رکورد قبلی در خرید عرضه اولیه «غگیلا» با 2 میلیون و 357 هزار نفر ثبت شده بود که نشان می‌دهد در خرید «پیزد» بیش از 700 هزار کد جدید وارد دور خرید عرضه اولیه‌ها شده‌اند.

صندوق واسطه گری مالی یکم نیز که با حمایت‌های گسترده و کاهش محدودیت معامله از دو ماه به یک ماه، جذابیت بیشتری پیدا کرده بود، در آخرین مهلت پذیره نویسی با استقبال قابل توجهی همراه شد همین مسئله باعث شد مهلت پذیره‌نویسی در این صندوق‌ها تمدید شود. اگرچه قرار بود ساعت 16 ثبت سفارش خرید روی نماد «دارایکم» به پایان برسد اما بنا به اطلاعیه سازمان بورس، زمان سفارش‌گیری روی این نماد تا ساعت 18 تمدید شد تا سهامداران را امروز بیش از 9 ساعت پای سیستم‌های معاملاتی بنشاند! تا پایان ساعت 18 (آخرین زمان پذیره‌نویسی از طریق کارگزاری‌ها) تقاضای 118 میلیون واحدی برای آن ثبت شد که نشان می‌دهد فقط امروز بیش از 1180 میلیارد تومان از نقدینگی اهالی بازار سرمایه جذب صندوق «دارایکم» شد و به نظر می‌رسد در مجموع حدود 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی از بورس صرف خرید این صندوق شده باشد.  

وزارت اقتصاد نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به استقبال مردم از واگذاری واحد های سرمایه‌گذاری صندوق واسطه‌گری مالی یكم (ETF)، مهلت خرید واحد های این صندوق را  تا ساعت 24 فردا، پنج‌شنبه تمدید كرد. به این ترتیب پذیره نویسی واحدهای این صندوق‌ها فردا از طریق شعب بانک‌ها و اپلیکیشن‌های پرداخت، امکان پذیر است. ارزش معاملات خرد امروز بازار سرمایه (با احتساب عرضه اولیه «پیزد» و بدون در نظر گرفتن «دارایکم»)، 14600 میلیارد تومان بود که نسبت به روز قبل رشد 800 میلیاردی داشت.

 

افت شاخص‎سازها، رشد نمادهای کوچک

طبق آنچه از معاملات امروز انتظار داشتیم، شرکت‌های بزرگ عمدتا در محدوده منفی معامله می‌شدند. نمادهایی همچون «فولاد» و «ذوب» اگرچه حجم معامله بالایی داشتند، اما در نهایت با صف فروش به کار خود پایان دادند. معاملات نمادهای مهم معدنی همانند «ومعادن»، «کگل» و «کچاد» نیز در محدوده منفی 5 دنبال شد. بانک های تجارت، ملت، صادارت، پارسیان و پاسارگاد نیز صف فروش داشتند. در مقابل بانک اقتصاد نوین و دی، صف خریدهای قابل توجهی داشتند.

این در حالی است که سازمان خصوصی سازی با افزایش سرمایه بانک ملت از محل تجدید ارزیابی املاک موافقت کرد و با تایید سازمان بورس، این خبر می‌تواند در معاملات گروه بانکی تاثیرگذار باشد. در میان نوسانات منفی سهام بزرگ، شرکت‌های کوچک‌تر از فرصت استفاده کرده و توانستند بازدهی خوبی نصیب سهامداران خود کنند.

این نکته در شاخص‌کل هم‌وزن خود را نشان می‌دهد. در حالی که شاخص‌کل بیش از 15 هزار واحد کاهش یافت و دماسنج بازار بار دیگر به پایین مرز یک میلیون واحدی بازگشت اما شاخص‌کل هم‌وزن 866 واحد افزایش یافت که نشان ‌می‌دهد شرکت‌های کوچک‌تر در حالت کلی در محدوده مثبت نوسان داشتند.. برآیند نوسانات بورس در هفته اخیر، افت 30 هزار و 903 واحدشاخص‌کل بود.