دیده بان بورس 31 اردیبهشت 99

پیش بینی بورس امروز | دلایل تشدید فشار فروش

13:48 - 1400/01/21
آخرین روز کاری هفته همزمان با عرضه اولیه امروز، بازار را ممکن است با استراتژی جدیدی از سوی سهامداران مواجه کند. آیا بازار همانند دیروز با جدال فروشندگان و خریداران روبه رو است.
پیش بینی بورس امروز | دلایل تشدید فشار فروش

 

دنیای بورس | امروز آخرین روز پذیره‌نویسی صندوق‌های واسطه‌گری مالی دولت (ETF‌ها) است و تا این لحظه خبری از تمدید زمان پذیره‌نویسی وجود ندارد. روز گذشته و در جلسه شورای عالی بورس امکان معاملات واحدهای این صندوق از ۲ ماه به یک ماه کاهش یافت که این مسئله می‌تواند بر جذابیت این صندوق‌ها بیفزاید.

عده زیادی از سهامدارانی نیز که تمایل به پذیره‌نویسی این اوراق داشتند، ثبت سفارش خود را به امروز موکول کرده بودند. استراتژی برخی از افراد نیز فروش نمادهای عرضه اولیه (به خصوص شستا) و پذیره نویسی واحدهای این صندوق است. در نتیجه به احتمال زیاد امروز درخواست خرید «دارایکم» افزایش و فشار فروش بیشتری روی نمادهای عرضه اولیه به وجود خواهد آمد.

 

دلایل تشدید فشار فروش‌ها

با توجه به معاملات این هفته، انتظار داریم روند بازار امروز نیز همانند روز گذشته باشد و تقابل خریداران و فروشندگان را شاهد باشیم. فشار فروش در نمادهای پالایشگاهی همچنان بالا خواهد بود. در واقع یکی از دلایل تشدید فشار فروش درمعاملات روز گذشته، گزارش‌های 12 ماهه ناامیدکننده شرکت‌ها به خصوص در گروه پالایشگاهی است. تاثیر این گزارش‌ها شاید چند روزی ادامه داشته باشد.

در گروه بانکی نیز، فشار عرضه‌ها بر تقاضا غالب بوده است. بانک پاسارگاد، بانک ملت و بانک تجارت از جمله نمادهایی بودند که روز گذشته بیشترین خروج نقدینگی حقیقی از آن‌ها صورت گرفته است. در نتیجه در ابتدای بازار امروز نیز معاملات آن‌ها در قیمت‌های منفی ادامه خواهد داشت. فولاد مبارکه نیز روز گذشته نتوانست در مقابل حجم بالای عرضه‌ها مقاومت کند و با صف فروش به کار خود پایان داد و در بین پنج شرکتی قرار گرفت که روز گذشته بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را به خود اختصاص دادند.

اما در سایه جدال نفسگیر خریداران و فروشندگان، شرکت‌های کوچک متعددی بودند که روز گذشته صف‌های خرید قابل توجهی داشتند. به نظر می‌رسد در بازه کوتاه مدت، نوسان‌های منفی و مثبت در نمادهای بزرگ ادامه داشته باشد اما برخی شرکت‌های کوچک‌تری که از بازار عقب هستند، با استقبال بیشتری رو به رو شوند و صف‌های خرید بیشتری در این نمادها شاهد باشیم.

 

خداحافظی با صف خریدهای دسته جمعی

اما یک نکته قابل تامل در معاملات روزهای گذشته خودنمایی می‌کند. بعد از اصلاح موقت شاخص‌کل، دیگر خبری از صف خریدهای دسته جمعی در یک گروه بورسی نیست. در واقع اگر چند نمادبانکی صف خرید بودند، نه تنها نباید انتظار داشته باشیم بقیه نمادهای بانکی نیز به صف خرید بنشینند، بلکه ممکن است برخی از بانک‌ها صف فروش سنگین داشته باشند. اگر تا در روزهای گذشته «فولاد» و «ذوب» با هم به صف خرید می‌نشستند اما در معاملات روز گذشته دیدیم که ذوب‌آهن صف خرید داشت ولی فولادمبارکه در منفی 5درصد معامله می‌شد. با گذشت زمان و فروکش کردن هیجانات باید انتظار داشته باشیم تحلیل‌پذیری نمادها و در نتیجه منطقی‌تر شدن معاملات افزایش یابد.