نقشه دیده بان 30 اردیبهشت 99

پیش بینی بورس امروز | دورنمای امروز و فردا

13:46 - 1400/01/21
سه فاکتوری که می‌تواند محرکی برای افزایش فشار فروش در معاملات امروز و فردا باشد، چه هستند. پیش بینی بورس امروز را حتما بخوانید.
پیش بینی بورس امروز | دورنمای امروز و فردا

 دنیای بورس | از بیشترین میزان شاخص کل در روز 22 اردیبهشت تا پایین‌ترین مقدار آن در یکشنبه هفته جاری، شاخص کل 84 هزار و 816 واحد اصلاح کرد و دوباره در آستانه شکستن مرز یک میلیون واحد قرار دارد. در واقع شاخص کل از قله خود فقط 8 درصد افت داشت اما اغلب سبدهای سهام بین 15 تا 25 درصد اصلاح داشتند.

با این حال برآیند ورود و خروج پول در بازار سرمایه نشان می‌دهد حقیقی‌ها پولی از بازار خارج نکردند و همچنان با توجه به انتظارات تورمی، به سود بیشتر در بورس می‌اندیشند. روند معاملات در دو روز گذشته نیز نشان می‌دهد اصلاح مختصر شاخص کل پایان یافته است اما برای تایید این موضوع، دماسنج بازار باید بالای یک میلیون واحد جایگاه خود را تثبیت کند.

 

سه عامل احتمالی برای افزایش فشار فروش

فردا آخرین روز پذیره نویسی صندوق واسطه‌گری مالی یکم است. صندوقی که برای اولین بار علاوه بر افرادی که کد بورسی دارند به عموم مردم هم عرضه می‌شود. از آنجایی که دولت این صندوق را که مجموعه‌ای از 5 شرکت بانکی وبیمه‌ای است با تخفیف 20 درصدی عرضه می‌کند، با استقبال قابل قبولی مواجه شده است. از سوی دیگر افرادی که از طریق پذیره‌نویسی در بانک‌ها، واحدهای صندوق «دارایکم» را می‌خرند در نهایت برای فروش آن باید کد بورسی دریافت کنند. دو نکته مهم در این میان وجود دارد.

از یک سو با افزایش تعداد کدهای بورسی، ضریب نفوذ بورس در بین عموم مردم زیادتر شده و  بازار سرمایه عمق بیشتری پیدا می‌کند. از سوی دیگر نقدینگی بیشتری به سمت بورس سرازیر می‌شود. با این حال ممکن است برخی از سهامداران امروز و فردا به میزان دو میلیون تومان سبد سهام خود را نقد کنند تا در پذیره‌نویسی این صندوق شرکت کنند. از سوی دیگر با توجه به عرضه اولیه شرکت صنایع لاستیک یزد و بنا به سنت همه عرضه اولیه‌ها، برخی از سهامداران، سهام دیگر شرکت‌هایی که به تازگی در بورس عرضه شده‌اند را می‌فروشند تا در خرید نماد «پیزد» شرکت کنند.

در نتیجه، رسیدن مجدد شاخص کل به مرز روانی یک میلیون واحد، اتمام مهلت پذیره نویسی صندوق واسطه‌گری مالی یکم و همچنین عرضه اولیه صنایع لاستیک یزد، سه فاکتوری هستند که می‌تواند محرکی برای افزایش فشار فروش در معاملات امروز و فردا باشد. در مقابل، حجم ورود نقدینگی به بازار سرمایه با توجه به سبز شدن شاخص کل در معاملات روز گذشته، امروز نیز صف خریدهای سنگینی در بازار ایجاد می کند.