دیده بان بورس 29 اردیبهشت 99

پیش بینی بورس امروز | روز سوم

13:46 - 1400/01/21
امروز را بازار با امیدواری بیشتری نسبت به روز قبل دنبال میکند. بسیاری بر این باورند امروز برای روند بازگشتی بازار تعیین کننده خواهد بود.
پیش بینی بورس امروز | روز سوم

دنیای بورس | روند صعودی پرقدرتی که از ابتدای سال آغاز شده بود، شاخص را تا مرز صددرصد بازدهی بالا آورد و از سوی دیگر اغلب اندیکاتورهای نوسانگرنما را تا مرز سقف‌های تاریخی رسانده بود. این هیجان بالا در خرید سهام مختلف، اصلاح شاخص کل را بیش از پیش محتمل کرده بود. اتفاقی که این بار نه به دلایل سیاسی و نه به دلایل اقتصادی رخ داد.

در واقع بازگشایی نمادهای «خساپا» و «خودرو» بهانه‌ای شد روند صعودی پرقدرت، جای خود را به صفوف میلیاردی بدهد. اصلاحی که از اواسط هفته گذشته خود را نشان داد، تا روز گذشته هم ادامه داشت و حالا نشانه‌های بازگشت بازار در معاملات ظاهر شده است.

از یک سو صفوف چندصد میلیونی و گاهی چند میلیاردی با افزایش تقاضا در روز گذشته جمع شدند و احتمال دارد صف فروش نمادهایی همانند «فولاد» که دیرتر اصلاح خود را آغاز کردند، امروز یا فردا برچیده شود. از سوی دیگر بسیاری از نمادها بین 15 تا 25 درصد اصلاح داشتند و حالا به قیمت‌های جذابی برای خرید رسیده‌اند. در واقع کسی که هفته گذشته برای خرید «تاپیکو» در قیمت 1140 تومان مردد بوده است، در قیمت حدود 900 تومانی هر سهم پتروشیمی تامین، تردید خود برای خرید را کنار گذاشته است.

از سوی دیگر اندیکاتورها هم توانستند نفسی تازه کنند. بعد از نزدیک به دو ماه که یک نفس «هیجان خرید» را در بازار نشان دادند حالا چند روزی است که نماگر «هیجان فروش» شده‌اند. سایه اصلاح سنگین شاخص کل و احتمال ریزش چند صد هزار واحدی، با فروش‌های چند روز اخیر از روی بازار سرمایه برداشته شد. اگر امروز و فردا نیز باقی صف‌های فروش جمع شود، میتوانیم امیدوار باشیم بازار از هفته آینده به روند صعودی خود بازگردد.

 

شروع پرقدرت بازارهای جهانی

بازگشایی بازارهای جهانی نیز همانند دو هفته اخیر از بهبود نسبی در قیمت کامودیتی‌ها حکایت دارد. طلای سیاه بعد از افت بی سابقه‌ای که داشت، حالا در حال برگشت به قیمت‌های سابق است. در بازگشایی بازارهای جهانی، هر بشکه نفت برنت با 3.6 درصد افزایش به 33.68 دلار رسیده است و نفت خام WTI نیز با 4 درصد افزایش از مرز 30 دلار در هر بشکه گذر کرد.

بازار فلزات پایه نیز یک دست سبزرنگ است. پالادیوم با بیش از 4.3 درصد افزایش، بیشترین رشد را در شروع کاری هفته داشت. آلومینیوم، مس، روی و پلاتینیوم هم صعود قابل توجهی داشته‌اند. هر اونس طلا نیز در این لحظات در محدوده 1772 دلار معامله می‌شود و به نظر می‌رسد بهای جهانی طلا نیز به دنبال رکوردشکنی است.