نقشه دیده بان 28 اردیبهشت 99

پیش بینی بورس امروز | محدودیت های بیشتر

13:46 - 1400/01/21
با اعمال محدودیت های معاملاتی امروز چه انتظاری از بازار باید داشته باشیم. آیا از هیجان ها کاسته میشود و صف های فروش کوتاه تر میشوند. پیش بینی بورس امروز را حتما از دست ندهید.
پیش بینی بورس امروز | محدودیت های بیشتر

دو نکته قابل تامل

دنیای بورس | محدودیت‌های معاملاتی درحال افزایش است. پس از آن که در معاملات روز گذشته برای خرید نمادهای خساپا و خودرو محدودیت خرید 100 هزار سهم برای هر کد اعمال شد، از امروز معامله‌گرهایی که از سامانه رکسار استفاده می‌کنند در هر سبد تنها امکان ایجاد 3 سفارش با نماد -مشتری یکسان دارند. در نتیجه نمی‌توانند همانند گذشته برای یک مشتری در یک سهم خاص، چند میلیون سهم به صورت سفارش سرخطی ارسال کنند.

این محدودیت دو نکته قابل تامل دارد؛ از یک سو صف‌های پیش‌گشایش (چه صف خرید و چه صف فروش) کوتاه‌تر می‌شود و حجم سفارشات روی سهام بیشتری پخش می‌شود. از سوی دیگر در این حالت مزیت‌ها و خدمات ویژه کارگزاری‌ها برای مشتریان خاص کاهش می‌یابد و در نتیجه مشتریان بیشتری می‌توانند از سفارشات سرخطی بهره ببرند.

به نظر می‌رسد متولیان بازار سرمایه به دنبال این هستند که با وضع محدودیت‌های جدید، هیجان‌ها را از بازار دور کرده و بازار به سمت روند منطقی سوق دهند. این موضوع به دور شدن بازار از صعودها و نزول‌های هیجانی کمک خواهد کرد. اما نتیجه این محدودیت‌ها و استقبال فعالان بازار از آن، در میان‌مدت خود را نشان خواهد داد.

 

پیام افزایش نرخ دلار برای بازار سرمایه

همزمان با افت 30 هزار واحدی شاخص بورس و بازگشت آن به زیر یک میلیون واحد در معاملات روز گذشته، اما نرخ دلار نیما در گزارش بانک مرکزی برای اولین بار به کانال 16 هزار تومانی پا گذاشت. بسیاری از فعالان بازار اعتقاد دارند افزایش نرخ دلار در سامانه نیما محرک تازه‌ای برای بازار سرمایه است که نتیجه آن در گزارش‌های ماه‌های آتی شرکت‌های صادرات محور خود را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان افزایش نرخ دلار نیمایی و به دنبال آن احتمال افزایش سودآوری شرکت‌ها در ماه‌های آتی، ضریب پی‌ بر ای (P/E) را تعدیل خواهد کرد. تجربه سال 97 نیز نشان می‌دهد بازار سرمایه با تاخیر چندماهه به نوسانات نرخ ارز واکنش نشان‌می‌دهد. اگرچه دلار از فرودین سال 97 صعود خود را آغاز کرد و تا مهر آن سال به اوج خود رسید اما اوج‌گیری بازار سرمایه از اواخر تابستان 97 آغاز شد. این مساله یادآور می‌شود که افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما در ماه‌های آتی می‌تواند به محرک بازار تبدیل شود.

 

زمان بازگشت بازار

مهم‌ترین سوالی که اکنون سهامداران به دنبال پاسخ آن هستند، زمان برگشت بازار است. در معاملات روز گذشته نشانه مشخصی برای برگشت بازار و مثبت شدن معاملات دیده نشد. اغلب صف فروش‌ها تا آخر بازار باقی ماند در نتیجه احتمال صعودی شدن بازار در روز جاری کم است ولی در عین حال انتظار داریم نشانه‌های بازگشت شاخص کل به روند صعودی را مشاهده کنیم.

این روزها لیدرهای بازار تغییر کرده‌اند و در واقع نمادهای بانکی جای خود را به پالایشگاهی‌ها و معدنی‌ها داده‌اند. در نتیجه رفتار بازار نشان می‌دهد برای بازگشت بازار باید چشم به نمادهایی همانند «شپنا»، «شبندر»، «فارس»، «تاپیکو» و «حکشتی» داشته باشیم. در ادامه جمع شدن صف فروش‌ نمادهایی همچون «فولاد»، «ذوب»، «فملی» و «ومعادن» می‌تواند پایان اصلاح شاخص را تایید کند.