کاهش بی‌سابقه تولیدات صنعتی و خرده‌فروشی در ایالات متحده

دو گزارش ناامیدکننده از اقتصاد امریکا: طلا پرید

13:46 - 1400/01/21
وزارت بازرگانی امریکا و فدرال رزرو با انتشار دو گزارش از کاهش بی‌سابقه تولیدات صنعتی و خرده‌فروشی خبر دادند. واکنش بازار نفت و طلا و کالایی ها به این دو گزارش چه بود.
دو گزارش ناامیدکننده از اقتصاد امریکا: طلا پرید

دنیای بورس |  با انتشار داده های اقتصادی در امریکا که بسیار ناامید کننده بود، قیمت طلا در بازارهای جهانی ناشی از دارایی امن سرمایه گذاری، با افزایش قابل توجهی به مرز 1750 دلار به ازای هر اونس نزدیک شد تا نسبت به روزهای قبل تر افزایش بالای 40 دلار به ازای هر اونس را تجربه کرد. در ادامه در ساعت 10 امشب (به وقت تهران) قیمت طلا دوباره به بالای 1757 دلار به ازای هر اونس رسید.

اطلاعات اقتصادی امریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان در صبح جمعه نشان از یک خسارت بزرگ ناشی از بیماری کووید 19 در این کشور داشت. نخستین گزارش در امریکا نشان میدهد فروش خرده فروشی در ماه آوریل نسبت به انتظارات پایین تر آمد. فروش خرده فروشی در ایالات متحده در ماه آوریل 16.4 درصد سقوط کرد. اقتصاددانان پیش بینی کرده بود تنها تا افت 12 درصدی را پیش بینی کرده بودند.در همین حال سایر داده های اقتصادی امریکا در خصوص تولید صنعتی در ماه آوریل نیز روند نزولی را نشان میدهد.

کاهش شدید خرده فروشی در ماه آوریل در امریکا به گفته تحلیلگران اگر چه سفارشات و محموله های جدید در امریکا در ماه آوریل نسبت به ماه قبل افزایش یافته اما با آمار مربوط به کاهش شدید خرده فروشی در ماه آوریل، همچنان سفارشات زیر صفر باقی مانده است که به معنای بدتر شدن شرایط است. داده‌های اقتصادی امریکا از دید ناظران بسیار ناامید کننده است زیرا مصرف کنندگان امریکایی مجبور شدند ماه گذشته در خانه بمانند و به طور قابل توجهی خریدهایشان را کاهش دهند.

استراتژیست‌ها می گویند اگر چه برخی ایالت‌ها شروع به کاهش اقدامات قرنطینه کرده‌اند اما سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند شاهد افزایش چشمگیر فروش خره فروشی باشند. با محدودیت های اعمال شده در فروشگاه های خرده فروشی ناشی از قرنطینه شدن برای کنترل و مهار ویروس کووید 19، رونق گرفتن دوباره خرده فروشی ها با سرعت زیاد همسو با تاثیرات بیکاری های ایجاد شده بعید است.

داده‌های منطقه یورو البته نشان میدهد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول منطقه یورو با سه ماهه چهارم منفی 3.8 درصد و نسبت به سال گذشته 3.2 درصد کاهش داشت. داده‌های اقتصادی روز جمعه در چین هم نشان از روند روبه بهبود پس از برداشتن محدودیت های مربوط به قرنطینه دارد. تحرکات اصلی در بازار نفت ناشی از کاهش برداشتن محدودیت ها در برخی کشورهای اروپایی و برخی ایالت‌های امریکا، دلیل رشد قیمت سهام در بازارهای جهانی بوده است.

 

انتشار دو گزارش هشداردهنده درباره اقتصاد آمریکا

به گزارش رویترز، فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا اعلام کرد که تولید صنعتی در این کشور به دلیل شیوع کرونا، در ماه گذشته میلادی (آوریل) ۱۳.۷ درصد کاهش یافت که این رقم بزرگ‌ترین کاهش در این حوزه اقتصادی به شمار می‌آید.

در همین حال، وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه در گزارش دیگری اعلام کرد میزان خرده‌فروشی در این کشور در ماه آوریل روند کاهشی را ادامه داد. خرده‌فروشی در ماه آوریل ۱۶.۴ درصد کاهش یافت اما خرده‌فروشی‌های آنلاین تنها بخشی بودند که از افزایش فروش خبر دادند. این آمار نشان می‌دهد که آمریکا با شدیدترین انقباض اقتصادی سه ماهه دوم از زمان «رکود بزرگ» (۱۹۲۹ تا ۱۹۳۳) تاکنون روبرو است. برخی ایالت‌ها در حال کاهش محدودیت‌های مقابله با کرونا هستند و این مساله امیدها برای بهبود نسبی اوضاع اقتصادی را افزایش داده است.

اما اقتصاددانان هشدار می‌دهند که بهبود سریع اقتصادی غیرمحتمل است. از سوی دیگر، این نگرانی وجود دارد که شیوع موج دوم کرونا باعث شود تا مشتریان از حضور در فروشگاه‌ها خودداری کنند و بخشی از خرده‌فروش‌ها با مشکل مواجه شوند.

کرونا چرخه تولید را مختل و تقاضا در بازار را به شدت کاهش داده است، به همین دلیل کاهش رشد اقتصادی در آمریکا چنان سرعتی گرفته است که از زمان رکود بزرگ در این کشور بی‌سابقه است. این وضعیت، به بیکاری میلیون‌ها آمریکایی منجر شده است.

بانک مرکزی آمریکا در جدیدترین نظرسنجی خود اعلام کرده است که فقرا سهم بیشتری از آمار نرخ بیکاران کرونایی را به خود اختصاص می‌دهند. با شیوع ویروس کرونا و تمهیدات مقابله با این بیماری کشنده مانند قرنطینه و ماندن در خانه، روز به روز به آمار بیکاران آمریکا افزوده شده و در این میان این فقرا هستند که باید بیشترین زیان را متحتمل شده‌اند.

فدرال رزرو اعلام کرده است شرایط اشتغال به حدی نامناسب است که از هر سه نفر از ۱۰ بزرگسال آمریکایی می‌گویند که در صورت از دست دادن شغل نمی‌توانند هزینه‌های سه ماهه را با پس‌انداز یا وام تأمین کنند و این نشان می‌دهد که آنها برای چالش‌های مالی فعلی آماده نبودند.

براساس داده‌های فدرال رزرو، یک نفر از هر پنج نفر شهروند آمریکایی که در ماه فوریه دارای شغل بوده در حال از دست دادن شغل خود در ماه های آتی است و سهم فقرا نیز در این میان از دیگران بیشتر است. در پی دستور دولت ترامپ برای در خانه ماندن و جلوگیری از شیوع کرونا، اقتصاد آمریکا با ضربه شدیدی مواجه شده است و نرخ بیکاری در این کشور در ماه اوریل به ۱۴.۷ درصد رسید.

براساس داده‌های وزارت کار آمریکا، به علت تعطیلی مشاغل تنها در هفته گذشته بیش از ۳ میلیون نفر در آمریکا متقاضی دریافت بیمه بیکاری شدند و از اوایل ماه مارس تا کنون ۳۶ میلیون نفر به علت کرونا در آمریکا بیکار شده‌اند.

دو گزارش ناامیدکننده از اقتصاد امریکا: طلا پرید16
تازه ترین قیمت کامودیتی در بازارهای جهانی (ساعت 10 شب به وقت تهران)