دیده‌بان بورس 20 اردیبهشت 99

پیش‌بینی بورس امروز | شنبه‌های هیجانی سهام

13:40 - 1400/01/21
پایان فاز صعودی پس از رشدهای بی رویه قیمت سهام اگرچه رویدادی محتمل خواهد بود اما فعالان بازار دلایلی برای ادامه هیجان بورس حداقل در بازه های کوتاه مدت هم دارند.
پیش‌بینی بورس امروز | شنبه‌های هیجانی سهام

دنیای بورس | دو قدم مانده به کانال یک میلیون واحدی، جایی است که شاخص کل کار خود را در هفته گذشته به پایان رساند. دو روز آخر هفته گذشته نشانه‌هایی از اصلاح در شاخص کل به چشم آمد و حتی در روز چهارشنبه و پس از 21 صعود متوالی، شاخص قرمزپوش شد اما نشانه‌هایی در بازار وجود دارد که اصلاح سنگین بازار را دور از انتظار نشان می‌دهد. مهم‌ترین نشانه‌ای که اغلب فعالان بازار نیز آن را برای خود ملاک قرار داده‌اند، ادامه‌دار بودن صفوف خرید در نمادهای بانکی و خودرویی است.

در بیشتر اصلاح‌هایی که شاخص کل از ابتدای سال 98 تا به حال داشته است، عرضه سنگین در نمادهای بانکی و خودرویی آن هم در شرایطی که در صف خرید قفل بودند، مهم‌ترین نشانه برای اصلاح شاخص بوده است. اکنون مهم‌ترین نمادهای گروه خودرو به دلیل افزایش سرمایه، متوقف هستند اما وضعیت معاملات دیگر نمادهای خودرویی مثبت بود.

معاملات نمادهای بانکی نیز از جمله «وبصادر»، «وتجارت» و «وبملت» در آخرین روز کاری هفته گذشته نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید سهام این بانک‌ها همچنان بالاست و انتظار می‌رود صف خرید آنها در روز جاری هم پابرجا باقی بماند. از سوی دیگر منفی‌های روز چهارشنبه برای بسیاری از فعالان بازار جذاب بوده و در نتیجه حجم خریدها باز هم افزایش یافته است.

اما شنبه‌های بازار سرمایه در سال 99 یک وجه مشترک دارد و آن نیز خرید هیجانی در بازار است. هر هفته سهامداران جدیدی به بورس پا می گذارند و دوست دارند به هر نحوی که شده اولین خرید خود را انجام دهند. در روزهای عادی، این حجم از خرید در میزان ورود پول حقیقی در بازار خودنمایی می‌کند.

حتی در روز چهارشنبه که معاملات بسیاری از نمادها در اعداد منفی دنبال می‌شد، برآیند ورود و خروج پول حقیقی به بازار، مثبت 1360 میلیارد تومان بود. حال تصور کنید روزهای چهارشنبه و پنج شنبه افراد جدیدی کد بورسی گرفته‌اند و این گروه از افراد برای انجام اولین خرید باید تا روز شنبه منتظر بمانند. در نتیجه در تمامی شنبه‌هایی که از ابتدای سال 99 داشته‌ایم، هیجان خرید و در نتیجه تشکیل صفوف خرید و رشد شارپی شاخص کل خودنمایی می‌کند.

اکنون که وضعیت بازار نفت و فلزات پایه رو به بهبود است، حمایت‌های دولت هر روز پررنگ‌تر می‌شود و جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه ادامه دارد، پس انتظار رشد شاخص کل در روز جاری و تمایل به شکستن سقف یک میلیون واحد دور از انتظار نخواهد بود. انتظار می‌رود همانند چند روز اخیر، تمایل افراد به خرید سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز نیز بیش از دیگر نمادها باشد.

برای اینکه تحلیل توسعه یابد، بخوانیم: