دیده‌بان بورس 17 اردیبهشت 99

پیش‌بینی بورس امروز | دقت و وسواس در سهام

13:38 - 1400/01/21
امروز روز تعیین کننده بازار برای دادستدها در هفته آینده است. اما سهام از خود چه رفتاری نشان خواهد داد. تحلیل امروز از این زاویه به موضوع نگاه می‌کند.
پیش‌بینی بورس امروز | دقت و وسواس در سهام

دنیای بورس | مرز روانی یک میلیون واحد، مهم‌ترین سد در برابر رشد شاخص در روزهای اخیر است. معاملات روز گذشته نیز نشان داد بسیاری از سهامداران ترجیح می‌دهند از این جا به بعد، با دقت و وسواس بیشتری تحرکات قیمتی را مدنظر قرار دهند. رفتار سهامداران در روز گذشته و تشکیل صفوف فروش در بسیاری از نمادها باعث می‌شود بازار امروز در ساعات ابتدایی همچنان شاهد برتری فشار فروشندگان در برابر خریداران باشد.

شاید برخی از سهامداران عجول ترجیح دهند با همین مقدار سودی که از زمان سهامداری کسب کرده‌اند، از بازار خارج شوند. اما نمادهای شاخص ساز همانند روزهای گذشته نزدیک به صف خرید معامله خواهند شد و این مساله می‌تواند شاخص را به مرز یک میلیون واحد نزدیک‌تر کند.

از سوی دیگر خرید سهم از صف فروش برخی نمادها در روز جاری برای سهامداران می‌تواند جذاب باشد. بانک تجارت با بیش از 3 میلیارد و 800 میلیون سهم، بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد و فولاد مبارکه نیز با بیش از 1100 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را ثبت کرد. طبق روال روزهای گذشته امروز نیز گروه بانک‌ها، فلزات اساسی و پالایشی‌ها بیشترین توجه را به خود جلب خواهند کرد.

بر اساس رفتارشناسی بازار، اگر تا پایان امروز صف‌های فروش برچیده شود و شاخص سبز باقی بماند، انتظار می‌رود روند صعودی بورس ادامه داشته باشد و مرز روانی یک میلیون واحدی شاخص، به راحتی شکسته شود اما اگر قدرت فروشندگان در روز جاری بر میزان تقاضا غلبه کند، شاید اصلاح شاخص کل چند روزی ادامه داشته باشد. با این حال برآیند ورود و خروج پول حقیقی در روز گذشته و با وجود تشکیل صفوف فروش متعدد، همچنان مثبت بود و در مجموع بیش از 810 میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار تزریق شد.

برای توسعه تحلیل، بهتر است بخوانید: آینده سهام | بورس چگونه رفتار می کند

 

رویدادها در بازار جهانی: محرک جدید پالایشی ها

در بازار جهانی نیز شرایط در حال بهبود است. در معاملات شب گذشته بازار نفت قیمت ها صعودی بودند و نفت برنت با بیش از 10 دلار افزایش به بالای 31 دلار در هر بشکه رسید. نفت سبک آمریکا نیز تا 24 دلار در هر بشکه پیش روی داشت.

افزایش قیمت هر بشکه نفت می‌تواند محرک جدیدی برای گروه پالایشگاهی باشد و صفوف خرید نمادهای شبندر و شپنا را سنگین‌تر کند. شروع تدریجی فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای توسعه یافته قیمت فلزات پایه را افزایش داده است. مس در محدوده 5200 دلار، آلومینیوم 1494 دلار و هر اونس طلا نیز 1712 دلار معامله می‌شود. شروع فعالیت اقتصادی جو بازارهای جهانی را بهبود داده اما همچنان سرمایه‌گذاران نگران ریسک‌های احتمالی هستند.