پیشبینی بورس امروز | دیده‌بان دوشنبه یک اردیبهشت ۹۹

13:28 - 1400/01/21
در آخرین روز فروردین نیز شاخص کل بورس تهران رشد بیش از ۳ درصدی را تجربه کرد و به این ترتیب ماه نخست سال ۹۹ با بازدهی نزدیک به ۳۵ درصدی بورس به پایان رسید. در ادامه هجوم بی‌امان نقدینگی دیروز ارزش معاملات خرد سهام در کل بازار به عدد بی‌سابقه و در عین حال عجیب ۱۵ هزار میلیارد تومان نزدیک شد. در حالی‌که اوج‌گیر ی ارزش معاملات در ماه‌های گذشته مسیر را برای ادامه صعود سهام هموار ساخته است اما این بار برخی جهش چشم‌گیر ارزش معاملات و افزایش فشار فروش در معاملات روز گذشته را نشانه‌ای از آغاز اصلاح می‌دانند.
پیشبینی بورس امروز | دیده‌بان دوشنبه یک اردیبهشت ۹۹

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران با رشد بیش از ۲۱ هزار واحدی در معاملات دیروز در سطح ۶۹۰ هزار واحد متوقف شد. به این ترتیب با رشد حدود ۱۰ هزار واحدی (کمتر از ۱.۵ درصد)‌ شاخص سهام می‌تواند وارد ابرکانال ۷۰۰ شود. در این شرایط اما فشار فروش در معاملات دیروز که به افت نسبی قیمت در نیمه دوم معاملات منجر شد از نگاه برخی از معامله‌گران سیگنالی برای احتمال آغاز اصلاح به حساب می‌آید. به عقیده آن‌ها پس از رشدهای پرشتاب بورس از ابتدای سال ۹۹ موعد شناسایی سود فرارسیده است و همین موضوع می‌تواند آغازی بر اصلاح سهام باشد.

در نقطه مقابل اما بر این موضوع تاکید می‌شود که مسیر صعودی سهام با رشد ارزش معاملات طی ماه‌های اخیر هموار شده است. به این ترتیب گرچه بر اساس معیارهای ارزش‌گذاری سهام از ارزندگی برای خرید نزد سرمایه‌گذاران برخوردار نبوده‌اند اما شارژ روزافزون نقدینگی عاملی بوده که مقاومت‌های قیمتی پیش روی سهام را یکی پس از دیگری از بین برده است. حالا نیز با رسیدن ارزش معاملات به ۱۰ هزار میلیارد تومان باید در انتظار ادامه رالی قیمتی سهام در ادامه بود.

واقعا نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این خصوص داشت و احتمال خودنمایی فشار فروش در معاملات امروز نیز وجود دارد. در نتیجه ممکن است شاخص کل بورس از ورود به ابرکانال جدید بازبماند. با این حال ارزش معاملات ده هزار میلیارد تومانی دیروز گرچه نشان از افزایش فشار فروش در سهام داشت اما در عین حال نشان از قدرت قابل توجه تقاضا بود که از افت شدید قیمت سهام جلوگیری کرد و پاسخگوی عرضه‌های سنگین سهام‌داران شد. پس از هضم عرضه اولیه سنگین شستا در پایان هفته گذشته و همچنین ادامه رشد ارزش معاملات و در حالی‌که اخبار از ادامه تلاش عمموی برای اخذ کد معاملاتی بورس حکایت دارد دشوار است که از پایان بازی بورس در شرایط کنونی گفت.

برخی به افت نرخ دلار به عنوان عامل فشار بر قیمت سهام در معاملات دیروز اشاره می‌کردند. دیروز دلار در ساعاتی در نیمه پایینی کانال ۱۵ هزار تومان معامله شد و در ادامه اما بار دیگر همین نرخ‌های غیررسمی از بازار ارز رشد دوباره به بالاتر از ۱۵۵۰۰ تومان را نشان می‌دادند. افت دلار گرچه محتمل است اما در فضای ملتهب کنونی اقتصاد کشور افت بیش از حد نرخ دلار می‌تواند ریسک زیادی را برای آینده اقتصاد ایجاد کند و احتمالا بازارساز ارزی نیز به این موضوع توجه دارد.

از طرفی نیز نشانه‌هایی از کاهش نرخ سود بانکی در مقایسه با ماه‌های قبل در اقتصاد کشور مانند بازار بدهی و بازار پول شنیده می‌شود که می‌تواند اثر حمایتی محسوس از سهام چه از جنبه افزایش نسبت قیمت به درآمد انتظاری سهام و همچنین تسهیل شارژ نقدینگی به بورس را به دنبال داشته باشد.

اما از طرفی نمی‌توان به جهش قیمتی سهام در ماه‌های اخیر بی‌ةوجه بود و رشد قیمتی سهام تا سطوح کنونی طبیعتا انگیزه‌های فروشندگان را تقویت می‌کند. نمی‌توان نسبت به هشدارهای عبور سهام از خطوط قرمز ارزندگی که هر روز از سوی تحلیلگران بیشتری داده می‌شود،‌ بی‌توجه بود. این در موضوع در کنار هراس زیان در موج اصلاحی می‌تواند بر فشار فروش سهام بیافزاید.

در نتیجه در چنین شرایطی باید. در انتظار معاملات امروز بازار سهام بود. رصد ارزش معاملات در کنار روند قیمتی سهام می‌تواند مسیر آتی بورس را مشخص کند. حالت معمول سهام در ماه‌های گذشته عبور راحت از فشار فروش احتمالی و ادامه رالی قیمتی سهام بوده است اما نمی‌توان ساده‌انگارانه تکرار همان حالت ماه‌های گذشته را در معاملات امروز انتظار داشت. از طرفی نیز اوج‌گیری چشم‌گیر ارزش معاملات گرچه می‌ةواند سیگنالی برای موج شناسایی سود و اصلاح قیمتی سهام باشد اما نشان از قدرت نقدینگی سمت خرید دارد که حتی می‌تواند مجال اصلاح اندک قیمتی را از سهام بگیرد. با توجه به سناریوهای پیش رو باید در انتظار معاملات امروز جهت تعیین روند قیمتی کوتاه‌مدت سهام بود گرچه همچنان عبور آسان بورس از فشار فروش‌های احتمالی مورد توجه معامله‌گران است.