نظرسنجی هفتگی دنیای بورس | پیشروی همسوی بورس و انتظارات

13:19 - 1400/01/21
بورس تهران هفته معاملاتی جاری را مطابق با انتظار عمده کارشناسان و فعالان بازار سهام آغاز کرد و بیشترین رشد مقداری تاریخ خود را به ثبت رساند. در این گزارش جزئیات نظرسنجی «دنیای بورس» و مبانی نظری انتظارات اهالی بورس تهران را می‎بینید.
نظرسنجی هفتگی دنیای بورس | پیشروی همسوی بورس و انتظارات

دنیای بورس: بورس تهران در دو هفته ناکامل خود در سال جدید با رشد حدود 6.8 درصدی شاخص کل مواجه شد. ارزش بالای معاملات و قدرت نقدینگی طی روزهای کاری اخیر، در شرایطی به نزدیک شدن شاخص کل به سقف قبلی منجر شد که عمده سهامداران و کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته سایت تحلیلی  «دنیای بورس» بر تداوم صعود بورس اتفاق نظر دارند و بر این اساس مسیر سهام طی هفته جاری را همچنان صعودی ارزیابی کرده‌اند.

کارشناسان

صعودی: 78 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص کل طی معاملات هفته جاری نیز روندی صعودی طی خواهد کرد. به اعتقاد این کارشناسان قیمت عمومی سهام طی هفته جاری تحت تاثیر حجم بالای نقدینگی و تداوم تقاضای سهامداران در بازار همچنان در مسیر صعودی قرار خواهد داشت. قدرت این پول‌ها به دلیل پیش‌بینی از آینده نرخ دلار و احتمال افزایش تورم ناشی از نگرانی‌ها در بازار سهام حرکت می‌کند و هنوز توان افزایش بیشتر قیمت‌ها را دارد. از نظر این افراد نقدینگی سهامداران با دید بلندمدت  علاوه بر گروه‌های کوچک‌تر،  گروه‌های بزرگتر بازار اعم از فلزات و پالایشی را نیز در برخواهد گرفت که خود مانع از تشدید فشار فروش در گروه‌های بزرگتر بازار است. از سوی دیگر برخی اخبار مبنی بر احتمال تخفیف تحریم‌ها و باز شدن کانال مالی از سوی اروپا نیز در کاهش نگرانی‌ها و ریسک‌ها موثر است.

کم‌نوسان: 13 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی روند نماگر اصلی بازار سهام را در هفته جاری کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان ابهامات موجود در سطح اقتصاد جهانی، ناشی از شیوع ویروس کرونا را مانعی برای تقاضای قدرتمند سهام عنوان کرده‌اند. با این حال نقدینگی موجود با ورود به برخی از نمادها در تقابل با این نگرانی عمل خواهد کرد و مانع ریزش شاخص سهام می‌شود. به اعتقاد این دسته از کارشناسان آینده نقدینگی برای ورود به بازار در سطوح فعلی قیمت‌ها جسارتی را می‌طلبد که با وجود سطح نااطمینانی‌های فعلی، حتی با وجود چشم‌انداز تورمی، در عمل میسر نخواهد شد. بر همین اساس نقدینگی با احتیاط در معاملات حرکت خواهد کرد و این امر نوسان اندک شاخص را به دنبال خواهد داشت.

نزولی: 9 درصد کارشناسان مزبور معاملات این هفته را نزولی پیش‌بینی کردند. به اعتقاد این گروه بورس در کلیت موضوع، برخورد بسیار نرمی با نگرانی‌های ناشی از ویروس کرونا داشته است و حتی شاید بسیاری آن را در محاسبات خود دخالت نداده‌اند. با توجه به اینکه در شرایط فعلی بسیاری از سهام بیشتر از ارزش ذاتی خود رشد کرده‌اند، تحت تاثیر افزایش نگرانی‌ها این احتمال می‌رود که با فشار فروش و افت قیمت مواجه شود. در مجموع فاصله محسوس قیمت سهام از ارزش ذاتی در بسیاری نمادها تحت تاثیر وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، در کنار نگرانی‌ها از وضعیت بازارهای جهانی و افت محسوس قیمت نفت مهمترین عواملی هستند که به روند نزولی قیمت‌ها در هفته جاری دامن می‌زنند.

سهامداران

صعودی:78 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی سایت «دنیای بورس» روند شاخص سهام طی معاملات هفته جاری را صعودی عنوان می‌کنند. این افراد روند بازار را در راستای ورود پول از سوی سهامداران، به ویژه حقیقی‌ها، همچنان ادامه‌دار می‌دانند. تحت تاثیر قدرت این پول‌ها، بازار سهام در هفته جاری نیز همچون هفته‌های گذشته بر مدار صعود حرکت خواهد کرد.

کم‌نوسان: 15  درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی، روند شاخص سهام طی هفته آتی را محتاطانه ارزیابی کرده‌اند. این گروه معتقدند ریسک‌های موجود در بازار در تقابل با عواملی همچون حجم قابل توجه نقدینگی در نهایت منجربه نوسان اندک شاخص سهام می‌شود.

نزولی: 7  درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی روند قیمت‌ها در هفته پیش رو را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند تشدید نگرانی‌ها ناشی از شیوع ویروس کرونا و بالتبع ریسک‌ها در عرصه اقتصاد جهان، در سطوح بالای فعلی قیمت‌ها که در بسیاری از نمادها بالاتر از واقعیت ذاتی رشد کرده اند، منجر به تشدید فشار فروش در سهام می‌شود.