پیش بینی آخرین هفته بورس در سال 98

13:11 - 1400/01/21
در حالی رشدهای پیاپی شاخص سهام در هفته گذشته متوقف شد که این هفته نیز انتظارات بورس‌بازان منفی است. به طوری که تنها ۱۷ درصد کارشناسان و یک‌سوم سهامداران صعود را برای بورس پیش بینی کرده‌اند.
پیش بینی آخرین هفته بورس در سال 98

دنیای بورس: معاملات هفته گذشته بورس تهران با عقب نشینی ۶.۳ درصدی شاخص کل پایان رسید. فشار فروش سهام در هفته ای که سه عرضه اولیه را تجربه کرد هر چند در پایان هفته فروکش کرد با این حال عمده سهامداران حاضر در نظر سنجی این هفته سایت تحلیلی «دنیای بورس» معتقدند بورس تهران در هفته جاری نیز به مسیر نزولی ادامه می دهد.عمده کارشناسان اما روند کم نوسانی را برای معاملات آخرین هفته معاملاتی از سال 98 پیش بینی کرده اند.

 

پیش بینی کارشناسان

صعودی: 17 درصد کارشناسان حاضر در نظر سنجی معتقدند شاخص سهام طی معاملات هفته جاری به مسیر صعودی بازخواهد گشت.به اعتقاد این کارشناسان ریزش قیمت سهام طی هفته گذشته بار دیگر فرصت مناسبی برای خرید به وجود آورده است به خصوص آنکه انتظارات از تورم و نرخ دلار در شرایط کنونی افزایشی است و انعکاس  این موضوع نزد سهامداران می تواند زمینه حضور این افراد در سمت خرید را فراهم کند.از سوی دیگر نیز ارزش نقدینگی موجود در بازار در سطوح بالایی قرار دارد و می تواند به کمک ارزیابی سهامداران از آینده بیاید و سهام را در مسیر صعودی سوق دهد.

کم نوسان: 48 درصد کارشناسان مزبور روند نماگر اصلی بازار را کم نوسان ارزیابی کرده اند.این کارشناسان معتقدند در شرایط موجود  تصمیم گیری برای سهامداران بسیار دشوار شده است.از طرفی سطوح بالای 15 هزار تومانی نرخ دلار و نقدینگی موجود در بازار هستند که فرصت سرمایه گذاری را نزد سهامداران مقبول کرده است.از سوی دیگر وضعیت ضعیف بازار های جهانی که طی هفته گذشته به خصوص در مورد بازار نفت بیش از دیگر بازار ها مشهود بود، عامل فشار بر بخش عمده ای از بازار یعنی سهام کالا محور بازار است.تقابل این عوامل در هفته جاری می تواند نوسان اندک قیمت ها را حول محدوده اندکی رقم بزند .

نزولی: 35 درصد کارشناسان شرکت کننده در نظر سنجی روند عمومی قیمت ها طی این هفته را نزولی پیش بینی کرده اند.به اعتقاد این گروه نگرانی از شیوع کرونا در کنار ضعف بازارهای جهانی که علی رغم کاهش نرخ بهره از سوی بانک های مرکزی نیز همچنان وضعیت قابل توجهی ندارد ،مهمترین عواملی است که به روند نزولی قیمت ها در آخرین هفته معاملاتی اسفند ماه منجر می شود.از سوی دیگرباید در نظر داشت در روزهای پایانی سال با توجه به افزایش نگرانی ها در داخل وخارج از کشور(شیوع ویروس کرونا) و شروع تعطیلات نوروزی احتمال خروج سهامداران برای نقد کردن پرتفوی خود خاصه در سطوح فعلی قیمت ها بیش از پیش احساس می شود.این موارد در کنار یکدیگر نیز می تواند به افت قیمت ها دامن می زند.

 

پیش بینی سهامداران

صعودی: ۳۴ درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی این هفته سایت تحلیلی«دنیای بورس» روند شاخص سهام طی معاملات هفته جاری را صعودی عنوان می کنند.این افراد معتقدند فرصت جدید خرید مناسبی برای سهامداران پس از نزول نسبتا شدید قیمت ها در هفته گذشته به وجود آمده است .امری که قدرت نقدینگی موجود در بازار از آن بهره کامل را خواهد برد.بر همین اساس انتظار می رود بورس در مسیر صعودی آخرین هفته خود در اسفند ماه را به پایان ببرد.

کم نوسان: ۲۱  درصد سهامداران روند شاخص سهام طی هفته جاری را محتاطانه ارزیابی کرده اند.این گروه معتقدند عوامل ایجاد احتیاط در معاملات بیش از هر زمان دیگری است.جایی که نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت آینده داشت ،حرکت دست به عصای سهامداران تحت تاثیر تردید ها مشاهده خواهد شد.آن هم در بورسی که بسیاری از مواقع سهامداران را غافلگیر کرده است.به نظر می رسد سهامداران با چنین ارزیابی در معاملات حاضر شوند و قیمت ها حداقل در کوتاه مدت در مسیر کم نوسانی را تجربه کنند.

نزولی: ۴۵  درصد سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی روندقیمت ها در هفته آتی را نزولی پیش بینی کرده اند.این افراد معتقدند تمایل افراد به نقد کردن دارایی موجود در بازار قبل از تعطیلات در فضای مبهم کنونی مهمترین عامل فشار بر سهام است.امری که اخذ تصمیماتی در جهت مداخله در بازار آن را تشدید کرده است.همچنین نگرانی ها از ضعف بازارهای جهانی و به ویژه بازار نفت در نهایت منجر به تشدید روند نزولی  شاخص سهام می شود.