پیش بینی بورس امروز | دیده بان دوشنبه 19 اسفند 98

13:09 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران پس از افت نزدیک به 6 هزار واحدی در روز شنبه در حالی تعطیلات یک روزه را پشت سرگذاشت که امروز بازار جهانی ریزش سنگینی را در قیمت نفت تجربه می‌کند. افت قیمت نفت اثر خود را در کاهش قیمت دیگر کالاها و سهام در نقاط مختلف جهان نیز منعکس کرده است. در چنین شرایطی اما و اگرهای ادامه اصلاح بورس تهران نیز قابل بررسی است.
پیش بینی بورس امروز | دیده بان دوشنبه 19 اسفند 98

دنیای بورس: بورس‌های عربی روز گذشته به پیشواز ریزش سنگین قیمت نفت و دیگر کالاها رفته بودند و شاخص بورس تداول عربستان ریزش تا بیش از 9 درصدی را نیز تجربه کرد. قیمت نفت در بازگشایی بازار جهانی ریزش سسنگین حدود 30 درصدی را تجربه کرد. در ساعت 8 صبح امروز نیز هر بشکه نفت برنت با افت نزدیک به 30 درصدی در سطوح کمتر از 32 دلار‌ معامله می‌شد. این ریزش به عنوان بزرگترین افت قیمتی روزانه نفت در 30 سال اخیر مطرح می‌شود.‌ خط و نشان‌های عربستان برای روسیه و انتظار جهش مقدار تولید نفت از سمت سعودی‌ها ریزش سنگین قیمت نفت را رقم زده است. شعله‌های جنگ نفتی عربستان و روسیه دامن بازار جهانی را گرفته است. به دنبال افت طلای سیاه سهام بورس‌های مختلف جهان مسیر نزولی را در پیش گرفته‌اند. شاخص‌های آتی بازار سهام آمریکا نیز تا 5 درصد افت داشتند. تقریبا تمامی بورس‌های جهان ریزش سنگینی را در همین ابتدای هفته بازار جهانی تجربه کرده‌اند. شاخص بورس ژاپن افت بیش از 5 درصدی، شاخص بورس کره جنوبی افت نزدیک به 4 درصدی شاخص بورس شانگهای نیز افت بیش از 2 درصدی را تا ساعت 8 صبح امروز تجربه کرده بودند.

قمیت هر تن مس با افت محسوس 2 درصدی به کف 5500 دلار به ازای هر تن نزدیک شده است.  قیمت هر تن روی نیز به کمتر از 2 هزار دلار رسیده است. بر این اساس علت افزایش فشار از جانب بازار جهانی بر بورس تهران کاملا مشهود است. در نتیجه اگر واکنش هم‌سانی را از بورس تهران نیز شاهد باشیم نباید تعجب کرد و این موضوع باید مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد.

اما علاوه بر بازار جهانی پس از رشدهای پرشتاب ماه‌های اخیر سهام در کشورمان کرونا نیز به عنوان یک ریسک بزرگ برای فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شده است که احتمالا اثرات منفی عمده خود را در ضعف محسوس عملکرد اسفند شرکت‌ها منعکس می‌کند. بر این اساس این موضوع نیز بهتر است مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد. همچنین یکی از عواملی که در هفته‌ گذشته نیز مورد تاکید «دنیای بورس» به عنوان عامل فشار واقعی بر قیمت سهام در بورس تهران مطرح شد عرضه‌های اولیه متوالی است که می‌تواند بخش عظیمی از نقدینگی را به خود جذب کند. احتمال کاهش التهاب سهام در گزارشی با عنوان «آیا ترمز صعود بورس کشیده می‌شود؟» بررسی شده بود. پس از عرضه قریب به 900 میلیارد تومانی شگویا، با توجه به انتشار اطلاعیه‌های آریال ساسول باید در انتظار عرضه این غول پتروشیمی نیز بود. درصد مشابه عرضه اولیه سهام پتروشیمی آریال ساسول می‌تواند تا 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی را به خود جذب کند. احتمال عرضه زکوثر (چذب تا 400 میلیارد تومان نقدینگی) و چند شرکت نیز در فرصت محدود باقیمانده تا پایان سال وجود دارد. این عرضه‌های اولیه می‌تواند نقدینگی قابل توجهی را به خود جذب کند. نباید فراموش کرد که نقدینگی افسارگسیخته رشد سهام را رقم زده‌اند و در شرایط کنونی عرضه‌های اولیه می‌تواند محرک اصلی قیمت سهام در ماه‌های گذشته را آرام سازد.

بر این اساس سه عامل بازار جهانی، کرونا و عرضه‌های اولیه هر سه می‌توانند فشار را بر قیمت سهام در بورس تهران افزایش دهند.

آیا بورس نزولی می‌شود؟

بر اساس موارد بالا اگر بورس تهران به اصلاح خود در معاملات امروز و حتی تا پایان هفته ادامه دهد نباید تعجب کنید. عوامل فشار متعدد و قدرتمندی برای کاهش قیمت سهام در بورس تهران مشاهده می‌شوند. اما عاملی که می‌‌تواند حامی قیمت سهام باشد رشد نرخ دلا ردر اقتصاد کشور است. ریزش سنگین بازارهای کالایی می‌‌تواند با کاهش درآمد ارزی حاصل از نفت و دیگر محصولات خام مانند پتروشیمی، فولادی، مس و سایر موارد از این دست ضعف سمت عرضه ارز را به دنبال داشته باشد. در تنگنای ارزی اقتصاد کشور‌حتی تغییرات کوچک می‌‌تواند اثرات ویژه و آنی بر نرخ ارز داشته باشد. دلایل احتمالی که واکنش بورس می‌تواند متفاوت از دیگر بورس‌های منطقه باشد را در گزارش با عنوان «اثر ریزش نفت بر بورس و ارز» مطالعه کنید. 

همچنین در سیطره کرونا بر کشور و ادامه شیوع گسترده بیماری فعالیت‌های اقتصادی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است و این عوامل می‌تواند بر التهاب بازارها مانند ارز نیز بیافزاید. التهاب بازار ارز و ادامه رشد احتمالی از سطوح به دنبال عوامل منفی گرچه با متغیرهای فعلی اقتصادی کشور هم‌خوانی ندارد اما شدت التهاب می‌تواند بار دیگر مسیر رشد ارزش ذاتی ارز را باز کند. این موارد می‌تواند حامی قیمت سهام در بورس تهران باشد. البته اثراین موارد در بازار ارز در کوتاه‌مدت احتمالا مشاهده نشود و در صورتی ریزش قیمت کالاها د ربازار جهانی احتمالا بتواند اثر خود در اقتصاد ایران منعکس کند که سطوح پایین قیمت کالاها در بازار جهانی ادامه‌دار باشد. امیدواریم هر چه سریعتر بهبود نسبی وضعیت اقتصاد جهانی را شاهد باشیم. افت نرخ اوراق ده ساله آمریکا تا حدود نیم درصد از هشدارهای قابل توجه در اقتصاد جهانی محسوب می‌شود. تقریبا تمامی علائم رکود د راقتصاد جهانی به صدا درآمده‌اند د راین شرایط همه امید به سیاست‌های گسترده انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی بسته شده است که البته طی یک هفته اخیر چندان کارساز نبوده است.

«دنیای بورس» در گزارشی به بررسی 3 سال سهام پرداخته است. گزارشی با عنوان «250 نماد که از سال 95 بیش از ده برابر شده‌اند» حاوی نکات جالبی است که مطالعه آن به مخاطبان توصیه می‌شود. این گزارش حاوی جداولی از لیست نمادها با جهش‌های قبل توجه قمیت در سه سال اخیر هست.